Belföld

Koncesszióban épül az M6-os

Január végén, szinte egy időben azzal, hogy a kormány több tízmilliárd forintért visszavásárolja a jelenleg egyetlen koncessziós autópályát, az M5-öst , a gazdasági tárca tervei szerint közzéteszik a versenyfelhívást az M6-os Budapesttől Dunaújvárosig tartó, 52 kilométeres szakaszának megépítésére és üzemeltetésére, koncessziós szerződés keretében - írja a Népszabadság.

A 70-80 milliárd forintos beruházást tehát a nyertes pályázó maga finanszírozza, 2006 végétől, az új szakasz forgalomba helyezésének várható időpontjától pedig díjat szed a sztráda használatáért.

Az autósoknak azonban nincs miért aggódniuk, az M6-oson senkinek nem kell külön díjat fizetnie. Az autópályát ugyanolyan feltételekkel használhatják, mint a többi, állami kezelésben lévő gyorsforgalmi utat. A koncessziós társaság a díjat ugyanis az államtól szedi majd.

A koncessziós építkezés persze drágább, így valószínű, hogy az M6-os belépésével többet kell majd fizetni a matricáért. Ha nem, a többletköltséget minden adófizető közösen fizetheti meg.

Több javaslat a kormánynak az AKA kivásárlására

Az M5-ös autópályát üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. az előzetes tárgyalások során több javaslatot is tett a kormánynak a társaság részvényeinek kivásárlásával kapcsolatban – mondta Garai Viktória, a társaság szóvivője. A kivásárlás melletti javaslatok részletei nem ismertek.

A vállalat szóvivője sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta a Magyar Hírlap információit, amely szerint az AKA Rt. képviselői 75 milliárd forint körüli összeget neveztek meg a cég részvényeiért a korábbi tárgyalási fordulókon. Az autópálya-ügylet részleteivel kapcsolatban a gazdasági tárca sem kívánt nyilatkozni.

Mint ismeretes, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak január végéig kell megállapodnia az AKA Rt.-vel a cég részvényeinek kivásárlásáról. Az üzlet megkötéséig az árat üzleti titokként kezelik a felek. Gál J. Zoltán kormányszóvivő szerdai közlése alapján az ügylethez elegendő fedezetet nyújt a Postabank eladásából befolyt 101 milliárd forint.

A Magyar Nemzet szerint a kormány már minden bizonnyal megállapodott az AKÁ-val, hiszen megállapodás nélkül nagyon kockázatos lenne a kormány számára az a bejelentés, hogy mindenképpen kivásárolják az autópályát, hiszen ez esetben a tulajdonosok feljebb vihetnék az árakat.

A lap szerint az is lehetséges, hogy a közbeszerzési eljárás ellenére az AKA építheti az M6-os autópályát, hiszen a koncessziós beruházáshoz jelentős tőkeerő és banki háttér szükséges, ilyen referenciákkal azonban az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosai rendelkeznek, így nagy valószínűséggel ez a csoport szinte egyedüli esélyesként vehet majd részt az M6-os autópálya építésében.

Az AKA szóvivője erre reagálva az MTI-nek hangsúlyozta, hogy az AKA Rt. egy, kizárólagosan az M5-ös autópálya üzemeltetésére létrehozott társaság. Az M6-os autópálya kérdése nem szerepelt a kormánnyal folytatott tárgyalásokon – tette hozzá.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik