Belföld

Hiba van – majd visszahívjuk

Sok magyar autótulajdonos kapott már olyan levelet márkaszervizétől, amelyben közlik vele: gépkocsiján a gyár hibát talált, és kérik, javíttassa.

A 2003-as év rekordot döntött a visszahívott gépjárművek számában. Egyetlen gyártó sem kivétel. A szériahibák egyik oka, hogy az autógyárak
Hiba van – majd visszahívjuk 1

inkább a változatosságra és a mennyiségre törekszenek, mint a hibátlan konstrukciókra. A modellskála bővítése komoly versenyhelyzetbe hozza a cégeket és már ki is találtak egy elég barátságos szót a gyártás során elkövetett hibákra: gyermekbetegség. Fantasztikus tempóban újítják meg kínálatukat a cégek, de gyerekbetegség címszó alatt aztán évekig hordhatja szervizelni kocsiját a csalódott tulajdonos.

 Hosszabb a garancia

A Volkswagen januártól Németországban bevezette gépjárműveire a két évre szóló garanciát. 2003 márciusától a Magyarországon forgalmazott autókra is kiterjesztette. Eddig a szalonban vásárolt új Volkswagenekre egy év általános garancia volt érvényes. A megváltozott feltételekről a márkaszervizek adnak felvilágosítást.

Szervizakció vagy visszahívás?

Alapvetően kétféle hiba van: az egyik veszélyezteti az utast, a másik nem. Az utóbbiról talán tudomást sem szerez az autótulajdonos, mivel egy kötelező szerviz alkalmával megjavítják. Egy komolyabb elektronikai vagy mechanikai meghibásodás azonban az új autóban ülők testi épségét is veszélyeztetheti. Ilyenkor hirdetik meg a visszahívási akciókat.

Az autó hibáit nem bejelentések alapján észleli a gyár, hanem a folyamatos tesztelés során szűrik ki. A gyár dönt a hiba komolyságáról és üzen a importőröknek, illetve a kereskedőknek hogy mely típusokat vagy pontosan mely autókat érint a műszaki hiba. Ha csak néhány gépkocsiról van szó, elküldi azok alvázszámát, ami alapján könnyen beazonosítható a selejtes darab. Ha viszont adott típusból viszonylag sok fut, akkor komoly hiba esetén visszahívási akciót rendelhetnek el.

Hiba van, kártérítés nincs

A német ipar autócsodáinak hibája hatványozottan fáj a tulajdonosnak, hiszen „annyira megbízható”. Az év elején azonban a német piacon gyújtótekercs-hiba miatt 850 ezer kocsit hívtak vissza. A Seat, Audi, Skoda és Volkswagen-

tulajdonosok egyaránt tapasztalhatták – vagy majd tapasztalják -, hogy a tekercs selejtessége miatt az egyik vagy akár több henger is leáll. A magyar piac – gondolhatnánk – ezekből a márkákból elég nagy. A Volkswagen azonban nem így gondolta és bár Németországban elrendelte a visszahívási

akciót, Magyarországra nem terjesztette ki. Az autó viszont itt is ugyanúgy leállt, mint Németországban és a tulajdonos úgy fizetett érte – ha már elmúlt az egyéves garancia – mintha nem gyári hibáról, hanem egyedi esetről lenne szó.

Ezek a javítások jelentős összegeket emésztenek fel, akár a gyártó, akár a tulajdonos fizeti azt. A német tulajdonosnak mégis a gyár fizetett a magyar tulaj pedig maga állta a borsos számlát. Kártérítés ilyen esetben nem jár, tudtuk meg a Porsche Hungária képviselőjétől. Dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója úgy fogalmazott, ez olyan, mint amikor valaki egy légkondicionálóval felszerelt autót vásárol és kifizeti az extra felszerelést, pedig egy hónappal később a légkondit akcióban ingyen megkaphatta volna. A fent említett hibát ugyanis az év végére már garanciálisan javította a Volkswagen.

A német autóipar remek-e?

A német autóipar fekete éve volt a 2003-as év. Idén ugyanis 940 ezer autó-visszahívásra került sor kizárólag Németországban. Ez 13 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A flensburgi Szövetségi Járműhivatal arról számolt be, hogy személyautókat 113 alkalommal voltak kénytelenek javításra visszahívni és ezek közül a legnagyobb egyedi akció 300 ezer gépjárművet érintett. A kijavítandó autók átlagéletkora mintegy 2 év volt. Nem csoda, ha az időigényes és drága szervízeléstől megcsömörlött tulajdonosok úgy vélik, őket fogják be tesztvezetésre.

De nemcsak a német autóipar nyögi a visszahívási akciók súlyos költségeit. Idén ősszel a Nissan 2,5 millió gépjárművet hívott vissza, ebből 4 ezret Magyarországon. Az akció a japán cégnek 15-16 milliárd dollárjába került. Francia példát is említve, a Renault szintén ez év őszén 250 ezer Lagunát hívott vissza.


A gyakori meghibásodásokra a legjobb magyarázatot azonban mégis a németek „gyártották”. A flensburgi Szövetségi Járműhivatal vezetője egész egyszerűen pozitív változásként értékelte a visszahívások számának növekedését, mivel az szerinte a gyártók fokozott gondosságát tükrözi.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik