Belföld

Karácsony a cégnél – ajándékozás

Ahány cég, annyi szokás – így van Magyarországon. Egy azonban biztos: az adótörvény-változás miatt a cégek reprezentációs célú kiadásai a tavalyi időszakhoz képest ötödével csökkentek.

Karácsony táján halmozódnak az irodákban a különféle céges ajándékok. A legtipikusabbak: az üdvözlőlapok, a fali, kézi, asztali naptár, a könyv, a bor, a toll és a pezsgő. Futárok érkeznek nap mint nap a már elhagyhatatlan
Karácsony a cégnél – ajándékozás 1

csomagokkal. A karácsonyi ajándékot mára ugyanis nemcsak a családtagoktól, hanem a cégektől is elvárják. Sőt a legfontosabb üzleti partnereknek szinte kötelező a tiszteletadás ilyen formája.

Hivatalos is meg nem is

A céges ajándék fura szerzet. Kevésbé személyes jellegű, mivel a cég arculatát fejezi ki, ugyanakkor az ajándékozó komoly presztízselőnyhöz juthat, ha megfelelő ajándékot ad üzleti partnerének. Kérdés, hogy mi tekinthető személyesnek és milyen összeghatárig terjedjen a kiválasztott ajándék. Egy magyarországi multicég marketinges munkatársa szerint itt is legjobb az arany középút. A túlságosan sablonos és ezért olcsó ajándék sértődésekhez vezethet, ám a szokatlanul nagy értékű meglepetés ronthat az üzleti kapcsolatokon.

Magyarországon az üzleti partnereknek adott céges ajándék általában nem éri el a 10-20 ezer forintot. Ezt meghaladó értékű ajándékok csak igen ritka és indokolt esetben, egy-egy kiemelt partner csúcsvezetője esetén képzelhetők el.

Az ajándékot általában az különbözteti meg a normális használati tárgytól, hogy rajta van az ajándékozó cég logója. Vannak azonban olyan vállalatok, amelyek vezetői irtóznak a logókkal megpecsételt ajándékoktól, inkább egy „cégmentes” könyvet és külön, a cég emblémájával ellátott üdvözlőlapot küldenek partnereiknek.

És az adóterhek…

 

Az szja-törvény a reprezentációt és az üzleti ajándékozást természetbeni juttatásnak minősíti. A reprezentáció a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai diplomáciai, hitéleti rendezvény, esemény keretében, továbbá az állami, egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás és az ilyen alkalommal nyújtott kacsolódó szolgáltatás. Az Szja tv. 69. § (6) szerint a reprezentáció és üzleti ajándék közterhei: ha a reprezentációra fizetett összeg meghaladja az adóévre elszámolt éves összes bevétel 0,5 százalékát vagy a 2,5 millió forintot, akkor 44 százalék személyi jövedelemadót és 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a juttatónak. A természetbeni juttatás értékének meghatározására a vonatkozó szabályok szerint az általános forgalmi adót is tartalmazó értéket kell alapul venni. Korlátlanul adómentes a köztársasági elnök, az országgyűlés elnöke, a miniszterelnök, a külügyminiszter és a honvédelmi miniszter által az államközi és az államok feletti szervezetekkel kapcsolatos diplomáciai esemény alkalmával nyújtott vendéglátás és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások köre.  

Kívülre vagy belülre

A céges karácsonyi ajándékoknak kétféle típusa létezik: az első körbe a cég saját munkatársainak kedveskedik, kivétel nélkül mindenkinek, azonos módon. Az ilyen típusú ajándék lehet akár egy évzáró buli, amelyre minden munkatársat meghívnak, de lehet sima karácsonyi üdvözlőlap is. Az ilyen rendezvényeken sok vállalat vezetője ad át – az ösztönzési rendszer keretei közt – megalapított díjakat a munkatársaknak. Az év innovátora vagy az év üzletét összehozó csapata munkáját így a többiek előtt is kiemelik.

A második körbe az üzleti partnerek tartoznak. Ezen a szinten már fontos a megajándékozott pozíciója is. Topmenedzserek és középvezetők ajándékai között bizony jelentős értékkülönbségek mutatkozhatnak. „Általában felsővezetőknek van pénzkeretük üzleti ajándékozás céljára, így ők határozhatják meg azoknak az embereknek a körét, akiknek mindenképpen küldeni akarnak valamilyen karácsonyi ajándékot – mondta el a FigyelőNetnek egy magyar nagyvállalat emberi erőforrás osztályának munkatársa. – Hogy csak egy üdvözlőlapot, vagy egy egyedi kiadású könyvet, vagy különleges bort küldenek, az már a saját döntésüktől függ.”

Kettő az egyben

Igazán nyerő összeállítás a személyre szabott és egyúttal a cég humán értékeit kifejező ajándék. Ilyet kínál ügyfeleinek a Csokilogó Kft., amelynek specialitása a különleges csokoládé: a megrendelő cég logójával vagy szlogenjével ellátva tökéletes céges ajándék. „Minden termékünk testreszabott, a megrendelőinkkel együttműködve olyan reklámterméket állítunk elő, amely a legjobban közvetíti a cég üzenetét” – állítja Schlesinger Haim, a Csokilogó Kft. ügyvezetője. Cége forgalma mintegy 30 százalékkal ugrik meg a karácsonyt megelőző időszakban. Megrendelőik közé tartozik többek között a Hungarocamion, a Skála, az RTL Klub.

Felkai György, a Pannon GSM kommunikációs igazgatója a FigyelőNetnek elmondta: cégük a szokásos promóciós ajándékok mellett inkább a mobilszolgáltató üzleti profiljába vágó szponzorációs tevékenységre helyezi a hangsúlyt. „A Pannon GSM mint a Magyar Nemzeti Galéria, a Sziget Kulturális Fesztivál, illetve a Danubia Ifjúsági Zenekar főtámogatója elsősorban kulturális intézményeket, illetve rendezvényeket támogat. Az ilyen eseményekre szeretettel hívjuk meg kiemelt üzleti partnereinket.” Az 1600 főt foglalkoztató Pannon GSM Magyarországon szokásos, kisebb értékű karácsonyi ajándékokat ad munkatársainak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik