Belföld

Elektronikus adóbevallás: nyert az azonosíthatóság

Az Országgyűlés döntése alapján 2004. február 01-től a Kiemelt Adózók Igazgatóságához tartozó ügyfeleken túl a 3000 legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózó is köteles elektronikus úton teljesíteni adóbevallását. 2005. január 01-től pedig minden adózó számára megnyílik a bevallási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének elektronikus formája az APEH felé.

A 2003. november 10-én elfogadott törvénycsomagban az Országgyűlés megerősíti az elektronikus aláírás különböző területeken való felhasználhatóságát. Az egyik legfontosabb területen, az adóbevallásnál, az adózás rendjéről szóló törvény a Pénzügyminisztérium hatáskörébe utalta az elektronikus adóbevallás részletes szabályainak kialakítását. Várhatóan az elektronikus aláírás technológiája fogja biztosítani a bevallások hosszú távú integritását és letagadhatatlanságát, azaz a hitelességét.

Az adóbevallások hitelesítéséhez használt, jelenleg az adóhivatal által kiadott tanúsítványok kibocsátása, később piaci alapon működhet majd Magyarországon, az elektronikus aláírásról szóló törvény szellemének megfelelően és versenyjogi szempontból is megnyugtató módon – véli közleményében a Netlock Kft.

PIN-kód vagy aláírás?

2003. szeptemberében a Pénzügyminisztérium adótörvény-módósító javaslatában az adóbevallások elektronikus formában való benyújtása esetén az adózók azonosítása PIN-kód felhasználásával történt volna. A hírre azonnal reagált a szakma. A NetLock Kft. és a MÁV Informatika Kft., Magyarország két minősített hitelesítés-szolgáltatója, szeptember 21-i közös közleményükben hívták fel a figyelmet a két eljárás közötti jelentős technológiai és felhasználhatósági különbségre.

A adózás rendjéről szóló, 2003. november 10-én elfogadott, újrakodifikált törvény szerint végül az adóhivatal továbbra is az elektronikus aláírás megbízható módját fogja alkalmazni az adóbevallások hitelesítésekor 2004. február 01-ig.

A PIN-kódos megoldás hátránya, hogy csak az azonnali (helybeni) azonosítást biztosítja. Nem tartalmaz sem a használó által hitelesített állományra/tranzakcióra vonatkozó információt, sem pedig az alkalmazójára vonatkozó adatokat. Ezen felül nem biztosítja, hogy az elektronikus adóbevallás hitelessége és az aláíró személyazonossága évek múltán is megállapítható legyen, noha ez a jelenlegi papíralapú bevallásnál is alapvető követelmény.

A bankok, a pénzügyi szolgáltatók és az informatikai szakma is az elektronikus aláírás irányába mozdulnak technológiai fejlesztéseik során. Az elektronikusan aláírt üzenet ellenőrzésekor ugyanis a címzett egyértelműen megállapíthatja a feladó személyazonosságát, illetve ellenőrizni tudja az üzenet sértetlenségét. Ha az elektronikus dokumentumokhoz időbélyegző is kapcsolódik, akkor a dokumentum meghatározott tartalommal meghatározott időpontban való létezése is kétséget kizáróan megállapítható. Az elektronikus úton aláírt dokumentumok cseréje során nincs szükség a küldő és a címzett személyes találkozására, hiszen az aláíró személyének azonosítását, adatainak hitelességét egy harmadik fél, az ún. minősített hitelesítés szolgáltató végzi.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.