Belföld

Rába – távoli remények

Fennállása legrosszabb eredményével zárta az első háromnegyed évet a Rába Járműipari Holding Rt., de az utolsó három hónappal javulhat a mérleg. Az elemzők kételkednek.

Jelképes üzenete is volt az októberi, budapesti közép-európai védelmi felszerelés és repülési szakkiállításon a Rába H 14-es katonai terepjáró bemutatójának. A kisrészvényesek számára azt sugallta az akadályt nem ismerő prototípus megjelenése, hogy a nehéz helyzetbe került győri nagyvállalat a tavaszszal kinevezett új vezérigazgató irányításával harcmodort váltott. A júliusban meghirdetett stratégia szerint a cég Amerikától Kínáig minden lehetséges piacon felveszi a harcot a konkurenciával a megrendelésekért, s az eredmény bizonyára nem várat magára.


 Leépítés alatt

2002. A tíz év alatt 3600 motort kibocsátó Rába-Detroit Diesel Kft.-t eladták, mindkét alapító tulajdonos (a Rába és a Daim-lerChrysler) egyetértésével. E mellett értékesítették, illetve ki-szervezték a Rába Motor Kft.-t is.
2003. Eladták a könyvelés, bérszámfejtés, informatika feladatait ellátó szolgáltatóházat.

2003-2004. A tmk feladatokat ellátó Rába Ipartechnikai Szolgáltató Kft. értékesítése, kiszervezése még hátravan.  


Váratlan kijózanodás


Az első háromnegyedév vesztesége azonban meghaladja az elemzők által várt 4 milliárd forintot. A tőzsdei gyorsjelentés szerint a Rába Járműipari Holding Rt. első kilenc havi konszolidált vesztesége 4,53 milliárd forint, szemben az egy évvel korábbi 195 millió forint nyereséggel. A számok azonban nem adnak hű képet a tavasszal kinevezett Pintér István vezérigazgató erőfeszítéseiről. A korábban stratégiai ügyekért felelős helyettesből Steiner László távozásával lett vezérigazgató, s piacfejlesztési stratégiájának első eredményeit jól mutatja, hogy a Rába Futómű Kft. és a John Deere Waterloo Works néhány hete írt alá további három évre szóló termékfejlesztési, gyártási és beszállítási szerződést. A mezőgépipari profil nem új keletű, s a John Deere céggel is fél évtizedes már a kapcsolat; ez évi 6 millió dollárt hoz, s a Rába Futómű Kft. bevételének 7 százalékát adja. Azért is örülhet a vezérigazgató, mert az előrejelzések alapján jövőre az Egyesült Államok teherautó-piacán, ahová a Rába nehéz-teherautók futómű alkatrészeit szállítja, 30 százalékos növekedéssel számolnak.


 Kínai kártya a pakliban

Kínában vegyesvállalat-alapításáról tárgyal a cégcsoport vezetése. A magyar cég rendelkezésre bocsátja korszerű, bevált termékeit és fejlett technológiáját, Győrből szállítja a futóművek, illetve futómű főegységek technológiai és minőségi szempontból legigényesebb alkatrészeit. A nagy élőmunka-igényű gyártás, szerelés, az alapanyag-igényes alkatrészek beszerzése, az egyszerűbb gépi megmunkálás a kínai partner feladata, aki a termékek bővülő piacáért is felel. 


Új vevő a láthatáron


Amellett, hogy a Rába hagyományos amerikai partnerei uszályán növelheti európai forgalmát, vadonatúj vevővel is szerződött. Az emelő-, építő- és földmunkagépeket gyártó brit Terex-csoporthoz tartozó Terex Benforddal 2005 végéig beszállítói keretszer-ződést kötött a Rába Alkatrészgyártó Kft. A brit megrendelés, amelyből 2004-ben már egymilliárd forintos bevételt várnak Győrben, jövőre teljesen leköti a busz-alvázakat és katonai járművek alvázkereteit gyártó üzem kapacitásait. Keleten történelmi új lehetőségeket ígért az augusztusi moszkvai autószalonon a Ruszavtobuszprom büszkesége, a PAZ autóbusz mintapéldánya, amelyet Rába önjáró alvázra építettek. A prototípus sikere alapján a Rába vezetői kooperációra számítanak az orosz gyártóval. A régió piacán további reményeket fűznek Győrben a lett megrendelők-höz. Két éve Rigában, az önkormányzatnak leszállított 58 midibusz után az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft.-vel együttesen újabb 39 autóbusz szállításáról állapodtak meg. 

Kockázatos piac


 Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Járműipari Szövetség elnöke üdvözölte, hogy a Rába megpróbál globálisan nyitni futóműveivel. A világ második és harmadik legnagyobb



Rába – távoli remények 1


haszonjármű-gyártó cége Kínában van. Egy ekkora piacot lehetetlen Európából kiszolgálni, ezért kell megfelelő stratégiai partnert találni. Ez a fajta kooperáció azonban kockázatot is rejt magában. Megvan a veszélye ugyanis annak, hogy a kisebb költséggel, hatékonyabban termelő kínai gyártó a korszerű technológia birtokában kiszoríthatja a piacról a know-how-t átadó konkurenst.


A fenti megállapodások birtoká-ban valamivel derűsebbnek látják a jövőt Győrben, mint néhány hónappal ezelőtt. Deák Attila, a csoport befektetői kapcsolattartója a gyarapodó megrendelések alapján az utolsó negyedévre a futómű üzletágban az előző negyedéveknél 20-25 százalékkal nagyobb árbevételt és jobb eredményt vár. Elkezdődnek a katonai szállítások, s beindul a Benford alvázak sorozatgyártása is, de arról, hogy az üzemi eredmény megközelíti, vagy meghaladja-e a nullát, Deák – egy tőzsdén forgó cég képviselőjeként – nem bocsátkozott jóslásokba.


 Tőkeigény

A hatékonyság javításához friss tőkére lenne szüksége a Rábának, de erre tulajdonosoktól nagy valószínűséggel nem számíthat. Nemcsak az önkormányzattól, de a Graboplaston keresztül meghatározó fő tulajdonosától, a Wallis-csoport részéről sem valószínű jelentősebb tőkeinjekció. Ezek alapján Daróczi Andor a negyedik negyedévben nullát közelítő, szerény veszteséget vár a Rábától; az elemző az egész évre korábban 4,6 milliárd forint veszteséget prognosztizált, és egyelőre nem lát okot a módosításra.


Többet nem tehettek


“Amit ilyen szorult helyzetben a vezetés tehet, azt megtette, és a Rába-tengelyek jók” – állítja Érsek Ákos, a NABI autóbuszgyár társasági igazgatója. Ő azonban egyelőre nem tapasztal az Egyesült Államokban járműipari fellendülést. Daróczi Andor, a ConCorde elemzője is azt erősíti meg, hogy az amerikai nehézgépjármű-piac nem mutatja az élénkülés jeleit. Az exportőr Rába fájdalmára a dollár gyengülése sem fejeződött be. A katonai járműgyártás, akárcsak a kínai piacépítés, rövid távon nem kecsegtet jelentős árbevétellel. Szükség lehet tehát további leépítésre és újabb gyártástechnológiai váltásra, hogy ilyen erős konkurencia és szerény nyereségesség mellett versenyképes maradjon a cég. Az amerikai gyártók sem tudják a gyártási költségeket érvényesíteni az áraikban, a piacon maradáshoz vállalni kell a további veszteséget. Amennyiben nem javul a helyzet, újra el kell gondolkodni azon, hogy további jelentősebb átszervezést hajtsanak végre, ami nem lesz könnyű. A fő tulajdonosok egyike, a győri önkormányzat, szociális megfontolásból bizonyára nem támogatná egy újabb leépítés tervét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik