Belföld

SMS-center – mobil hírmondó

Tömeges SMS-t küldve igen hatékonyan lehet eljuttatni információkat a mobiltulajdonosok tetszés szerint meghatározott, akár többezres nagyságú csoportjaihoz.

A vállalati kommunikációban is egyre szélesebb körben használják információk továbbítására az SMS-t, mert így egyszerre sok ügyfelet lehet elérni. A tömeges SMS-küldést leginkább bankok, kereskedelmi és
SMS-center – mobil hírmondó 1

szállítmányozó cégek, továbbá oktatási intézmények alkalmazzák, de klubok, rendezvényszervezők, valamint szolgáltatócégek is előszeretettel élnek ezzel a lehetőséggel.

A szolgáltatás egyébként rendkívül egyszerű. A mobilcégnél lévő SMS-centereket bérelt vonalon vagy interneten át összekötik a szolgáltatást igénybe vevő vállalat vagy oktatási intézmény adatbázisával, emellett pedig már csak egy egyedi alkalmazást kell fejleszteni az SMS-küldésre. A szolgáltatás használója ezután teljesen automatikusan továbbíthatja a legkülönfélébb információkat, sőt még különböző tartalmú SMS-eket is küldhet valamennyi telefonszámra.

A tömeges SMS-szolgáltatás segítségével óránként mintegy 2-3 ezer mobiltulajdonosnak lehet üzenni, szükség esetén azonban még ennél is többnek. A tömeges SMS ára a megállapodástól függ, de mindig olcsóbb, mint a hagyományosé.


A Credit Suisse-modell

 

A világ egyik vezető nemzetközi pénzügyi szolgáltató vállalata, a svájci székhelyű Credit Suisse, három egymáshoz kapcsolódó fő területen van jelen Magyarországon: életbiztosítások, önkéntes- és magánnyugdíjpénztár, valamint egészségpénztár. A vállalat életében az online kommunikáció már évek óta fontos szerepet tölt be, a mobil alapú üzleti kommunikáció elterjedésével pedig lehetővé vált a személyre szabott szolgáltatások bevezetése is az általános, illetve a különböző ügyfélszegmensek számára. A Credit Suisse szakemberei úgy vélik: a piaci verseny hamarosan elengedhetetlenné teszi, hogy a szokványos egyenleginformációkat a pénzügyi cégek alapszolgáltatásként, SMS-ben is eljuttassák ügyfeleikhez. Az ügyfélcsoportok igényeinek megfelelő, innovatív SMS-felhasználás versenyelőnyt teremthet. 

Újabb marketingcsatorna

A tömeges SMS-kiküldést a Credit Suisse Life & Pensions Egészségpénztár 2003 tavaszán kezdte meg. A pénzintézetek szokványos felhasználási módjának megfelelően a havi egyéni számlaegyenleget kapják kézhez SMS-ben az egészségpénztár tagjai. Ezen felül tájékoztatást kapnak arról is, hogy van-e már beérkezett költségszámlájuk, amelynek összegét azonban még nem vonták le egyenlegükből. A különféle életbiztosítások tulajdonosai, illetve a nyugdíjpénztári tagok a közeljövőben ugyancsak kérhetik SMS-ben például beérkező befizetéseik visszaigazolását.

A Credit Suisse azt tervezi, hogy a biztosító a jövőben az új ügyfeleit SMS-ben tájékoztatja biztosítási ajánlatuk elfogadásáról, vagyis a szerződés megkötéséről. Mivel a biztosítási szerződés létrejötte a kockázatelbírálási folyamat eredményétől függ, a folyamat sokszor hosszadalmas, és nem minden esetben pozitív az ügyfél számára – hiszen az optimalizált működési költségek és ezáltal a kedvező árak szükségessé teszik bizonyos kockázatok elutasítását. Az SMS-tájékoztatás az ajánlat elfogadásának időpontjában azonnali információt ad, nem kell várni, míg az adminisztráció eljuttatja a hírt az üzletkötőhöz, majd az ügyfélhez. Ugyancsak előkészítés alatt áll egy olyan szolgáltatás, amelynél az SMS értékesítési csatornaként működne.

Az előző két felhasználási területhez kapcsolódik a marketingkommunikáció területe is. Azoknál a termékeknél, ahol a célcsoport médiahasználatára leginkább az online média, illetve a mobil alapú digitális kommunikáció jellemző, a termékkampányokat is ily módon valósítják meg. 2003 szeptemberében magán-nyugdíjpénztári kampányt indítottak, amelynek alapját egy honlap és egy ehhez kapcsolódó online játék, illetve egy SMS-játék alkotta. Offline és online felhívásukra SMS-visszajelzések érkeztek, amelyeket a továbbiakban egy célzott ajánlat SMS-ben való elküldésére tudtak felhasználni.

Tömeg és lehetőség 

Az SMS-sel sokkal több embert lehet elérni, mint például e-mailben. Egy egyetemi felmérés szerint például a hallgatók több mint 90 százalékának volt mobiltelefonja, míg internethez csak 40-50 százalékuk fért hozzá. Ma még a tömeges SMS-ek forgalma csak kis része az összes üzenetekének, de fejlődő területről van szó. A lehetséges felhasználásoknak csak a fantázia szab határt, mivel elvileg visszirányú forgalomra is lehetőség van, vagyis a cégek akár adatokat is kérhetnének ügyfeleiktől. 

A Westel és a pécsi egyetem kísérlete

A Pécsi Tudományegyetem jogi karának hallgatói önkormányzata nemrégiben egy rendhagyó információterjesztési módszerrel állt elő: SMS-ben küldik ki a fontos tudnivalókat a diákoknak. Ez a módszer jóval hatékonyabb, mint az online vagy faliújságos hirdetés, mivel a kiküldött SMS-eseket szinte biztosan átfutják a hallgatók. Az ötletet az információs központnak kellett megvalósítania, így ők keresték meg a Westelt, hogy megtudják, milyen lehetőségek vannak. Mivel a küldendő SMS-ek, illetve címzettek száma igen nagy, ezért egyértelmű volt, hogy a hagyományos küldési formák nem használhatók.

A szolgáltatást a diákok már nagyjából egy hónapja használhatják, az 1400 nappali tagozatos hallgató közül már megközelítőleg 600-an feliratkoztak az SMS-ben megrendelhető hírszolgáltatásra. A tervek szerint a nappali tagozatosok közül hamarosan csaknem mindenki jelentkezik a szolgáltatásra, amely – az adatvédelmi törvények miatt – csak azoknak küldhető, akik írásban nyilatkoznak erről. A hetente legfeljebb két SMS a rövid tartalom miatt csak vázlatosan ír a hírekről, de akit érdekel az adott információ, ezután már könnyen utánajárhat a részleteknek.

Böngészőből egyetemi portál

A rendszer felhasználói felületének kialakítása egyedi, kényelmesen elérhető egy egyszerű böngészőből. Ezt a felületet egyelőre csak a jogi kar hallgatói önkormányzata használja, de a tervek szerint az oldal egyetemi portállá fog alakulni, így minden kar, illetve tanulmányi osztály értesítheti diákjait a szükséges tudnivalókról.

Más karok, annak ellenére, hogy a technikai háttér már most is meglenne hozzá, csak a következő félévben kapcsolódnak be a rendszerbe, beiratkozáskor egyszerűen összegyűjthetik a hallgatói információkat, nyilatkozatokat. A rendszer külön előnye, hogy meghatározott csoportnak is küldhetők SMS-ek, így nem kell mindenkinek mindent megkapnia: ha az információ csak az elsőéveseket érinti, egyszerűen megoldható, hogy csak hozzájuk jusson el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik