Belföld

Pénzkezelés – adósságbehajtó szoftver

A cím kissé ijesztő, de a valóság biztatóbb: hasznos is lehet, ha idejében figyelmeztetnek a fizetési határidőkre. A követelések számítógépes nyomon követése teljesen automatizálható.

Hosszas külföldi tartózkodás után e sorok írója hozzászokott, hogy más országokban a rendszeres és alkalmi befizetések nem érik váratlanul, mert udvariasan ugyan, de fillérre kiszámítva (és időben) közlik vele az összeget, ami meghatározott idejű késés esetén lenne (lesz) kiszabva. Hozzászokott ahhoz is, hogy a levelek mögött álló rendszer nem bántani vagy kizsákmányolni akarja, hanem mindkét fél érdekében működik – gördülékenyen és a “megelőzést” szorgalmazva, de kérlelhetetlenül.


Közérdek

 

Azokban az országokban, ahol hasonló rendszereket alkalmaznak a hitelkezelésnél, tíz percre csökken az ügyintézés, miközben a kamat is stabil marad. A pozitív adóslista minden becsületes állampolgárnak érdeke, közvetve pedig országos, közös érdek. Az informatika eszközei nem ütköznek adatvédelmi akadályokba, mégis egyszerűsítik az adminisztratív lépéseket. Az egyenleg: feleannyi papír, olcsóbb és biztonságosabb hitel. Ezzel pedig – csakúgy, mint a kockázat csökkenésével – mindenki jól jár. 


Kényelmesebb, gazdaságosabb



Nevezhetjük-e ügyfélbarátnak azt a rendszert, amely a pénzbehajtást támogatja – automatikusan, a legkorszerűbb szoftverfejlesztési alkalmazásokkal? Az ügyfél első pillanatban talán rosszkedvű lesz, ha e-mailt vagy SMS-t kap, hogy lassan esedékes a következő befizetés, vagy azt tudatják vele, hogy most már feltétlenül cselekednie kell, mert lejárt a határidő.

Hosszú távon azonban kétségtelenül jól jár: kényelmes is, ha a rendszer sokkal hamarabb “szól”, vagyis sokkal kevesebb pénzünk bánja a késést, mint a kézi “figyelmeztetés” esetén, és nem kell mindent fejben tartani (pedig egyre több a fejben tartandó). De a tudat is fegyelmez, hogy automatikus határidő-figyelés követi pénzügyi akcióinkat, és ez közvetve is pontosságra szoktat.

Laza szűrés

De nézzük a másik oldalt, a pénzintézményekét. Futni a pénz után fárasztó és időigényes dolog. A legkisebb összeg is számít, de a pénzügyi szektor különösen érzékeny a nagyobb tételek késedelmeire. Ma pedig egyre több intézménynek okoz nehézséget a követelések ügyintézése, a pénzbehajtással kapcsolatos határidők és jogi lépések gyors és leginkább eredményes kezelése.

A makrogazdasági statisztikákból jól látszik, hogy az elmúlt két-három évben nálunk is meglódult a hitelezés. Várható, hogy a bővülés egyenletes lesz, hosszú távon akár tízszeres növekedés is elképzelhető (ezt uniós felmérések is alátámasztják). Csakhogy az ügyfelekért folyó verseny miatt lazább a szűrés, ez pedig folyamatosan növeli a bankok kintlévőségeit. És néha előfordul – sajnos nem is olyan ritkán –, hogy az adósok csak megkésve vagy egyáltalán nem fizetnek. A kintlévőségek kezelése, a behajtás költségeinek csökkentése közös érdeke a hitelezőnek, a behajtó cégnek, sőt az egész társadalomnak: a költségek visszaszorulása a pénzintézetek hatékonyságát növelné, és mérsékelné a hitelkihelyezés költségét, vagyis a kamatot.

Mit tud?

 

A magyar szoftver a hatályos jogszabályok alapján dolgozik, de mindig a felhasználó üzletpolitikájához igazodik. A változások alapján, igény szerint automatikus és kézi levelezéssel követi és tartja kézben az ügyeket. A beállított határidők szerint automatikusan ellenőriz, de közben a workflow (a lépések egymásutánisága) és az egyes lépésekhez tartozó adatok köre változtatható. Automatikusan generálja és frissíti az állományt, tevékenységi listákat készít, szükség esetén e-maileket és SMS-eket küld, folyamatosan figyeli az egyenlegeket, és ennek alapján naprakészen “kezdeményez”. Sikerdíj-modulja is van: havi szintű kimutatás készül a banki dolgozókat és a külső cégeket illető jutalékokról. De fekete- és szürkelistákat is előállít, a nem vagy csak nagy kockázattal hitelezhető ügyfelekről. Nem utolsósorban pedig adatokat szolgáltat az uniós csatlakozás miatt egyre égetőbbé váló kimutatások és minősítések egységesített, vagyis az uniós BASEL II rendszerhez illeszkedő kezeléséhez. Ez pedig, csakúgy, mint a pozitív adóslista, minden állampolgárnak érdeke és a társadalom javát szolgálja. 

Hazai megoldás

A sürgető probléma hatékony megoldást kíván: emiatt készült el a Vemsoft Kft. Collection Assistant (CA) behajtási tevékenységet támogató bővítése. A lejárt követelések kezelése összetett jogi és pszichológiai kérdés. Ha minden ügy egyedi, szakmai felkészültséget igénylő intézkedésekkel jár, az rendkívül költség-, idő- és energiaigényes. A CA lehetőségeivel viszont a követelések számítógépes nyomon követése, beleértve a rendszeres helyzetjelentéseket is, teljesen automatizálható.

Mit és mennyit jelent ez a mindennapi gyakorlatban? Ha egy bank a monitoringjelentésben látja, hogy a hitelfelvevők bizonyos százaléka a lejárat előtt pár nappal még nem teljesített, azt is megbecsülheti, hogy mekkora összeg fog hiányozni a határidő után.

A rendszer alapja az, hogy figyel és figyelmeztet – ha pedig kell, lép. Ellenőrzi, hogy az ügyfél betartja-e ígéretét, ebből kiindulva naprakészen tájékoztatja az ügyintézőt és az ügyfelet is, figyelve a kérdéses összeg változásait. Nem szabad megfeledkezni a rendszeres figyelmeztetés lélektani hatásáról. És sokaknak csak egy rövid levélre van szükségük, hogy a fejükhöz kapjanak: tényleg, a befizetés…

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik