Belföld

A MÁV tevékenység-kihelyezésben utazik

admin
admin

2003. 11. 21. 17:26

Felmérések igazolják, hogy bizonyos tevékenységek kihelyezése a MÁV Rt. számára gazdaságosabb - reagált a MÁV közleményben arra, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke irracionálisnak tartja, hogy a tevékenység-kihelyezés után a visszavásárolt szolgáltatás olcsóbb lesz.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint az eddigi tapasztalatok ezt nem támasztották alá. A Máv közleménye szerint viszont nemzetközi holland, svéd, spanyol tapasztalatokra hivatkozik, amelyek azt támasztják alá, hogy a bizonyos tevékenységek kihelyezése gazdaságos lehet a vasúttársaság számára.

A tevékenység-kihelyezés üzletági szintre bontott gazdaságossági számításait most végzik, és ezzel a közeljövőben foglalkozik a MÁV vezetése. A MÁV közlemény leszögezi: a tevékenység-kihelyezéssel érintett területeken dolgozó szakember gárda olyan speciális szakmai ismeretekkel rendelkezik, amely már önmagában is garanciát jelent a továbbfoglalkoztatásra. A MÁV emellett arra törekszik, hogy a tevékenység ellátása garantálható legyen, illetve a hozzá kapcsolódó szükséges személyi állomány foglalkoztatását biztosítsa.

A VDSZSZ nem ért egyet a MÁV létszámcsökkentési terveivel

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nem ért egyet azzal, hogy a MÁV-nál a foglalkoztatás hatékonyságának növelését csak létszámcsökkentéssel kívánják megoldani – hangsúlyozta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

Hozzátette: a vasútnak a fuvarpiacon erősíteni kellene pozícióját és ez is a foglalkoztatás hatékonyságának növeléséhez vezetne. Gaskó István emlékeztetett arra, hogy a MÁV vezetése 2004-re 3.800-3.900 munkahely leépítését jelentette be, közülük 2.100-2.200 főt érinthet egyes, eddig a MÁV-nál végzett tevékenységek kihelyezése más gazdasági társasághoz. A szakszervezet elnöke irracionálisnak tartja, hogy a tevékenység-kihelyezés után a visszavásárolt szolgáltatás olcsóbb lesz és utalt arra, hogy az eddigi tapasztalatok ezt nem támasztották alá.

Gaskó István elmondta, hogy a szakszervezet szigorú feltételeket fogalmaz meg a tevékenység kihelyezésében érintett vasutas munkavállalók érdekében. Csak olyan kihelyezéshez járulnak hozzá, amely gazdasági társaság nem a szürke-, illetve a feketegazdaságban tevékenykedik, ahol rendezettek a munkaügyi kapcsolatok, illetve a vasutak szerzett jogai nem csorbulnak.

Gaskó István úgy vélekedett, hogy a MÁV általi rendes felmondás jövőre 400-450 dolgozót érinthet, ami nem tekinthető tömeges elbocsátásnak. A szakszervezet elnöke szólt arról, hogy megítélésük szerint a bejelentett nagy ütemű autópálya-építés a közút-vasút fejlesztésében egyensúlytalansághoz vezet és a közút fejlesztése a vasút rovására történik. Emlékeztetett arra, hogy az Európai Unióban prioritása van a vasútfejlesztés finanszírozásának, ami Magyarországon háttérbe szorul.

Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta, hogy a mai napig nem kapta meg a MÁV vezetésétől a szakszervezet a technológia létszámszükségletét, így nehéz megmondani, hol van létszámfelesleg a vasútnál.

Ugyancsak kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta, hogy a jövő évben nincs szó olyan tömeges elbocsátásról, ami sztrájkreflexet váltana ki. A MÁV vezetésével kialakult jó munkaügyi kapcsolatban fel lehet oldani az ellentéteket.

Gaskó István elmondta, hogy a jövő évre vonatkozóan a MÁV 11 százalékos átlagbér-növelésre tett ajánlatot, a szakszervezet 13 százalékot szeretne, ami az OÉT-ben elfogadott 7-8 százalékos bérnövekedésből és egy 5,2 százalékos reformprémiumból adódna.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Tragikus hirtelenséggel

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.