Belföld

BMW X3 – kisebb és sportosabb

A BMW sportos kis terepjárója a frankfurti premier után hazánkba is megérkezett. Az X5-nél kisebb, de sportosabb modell kategóriájának csúcsát képviseli.

Sportos külső

Kattintson a képre!

A BMW X3 pályafutása az idei Detroiti Autószalonon kezdődött, és bár ekkor még csak egy tanulmány volt xActivity néven, rögtön látszott, hogy nem egy elrugaszkodott koncepcióról van szó, hanem egy hamarosan szériagyártásra is alkalmassá tehető modell alapjáról. Ez így is történt, ráadásul szokatlanul hamar, hiszen a szériaérett végleges verziót Frankfurtban már 8 hónappal később bemutatták.

A kocsi karosszériája minimális mértékben tér el az egykori tanulmánytól. Az arányok és részletek legtöbbje nem változott, csak az olyan mutatós elemeket hagyták el, mint a B és C tetőoszlopokat nélkülöző masszív ajtókeret, vagy éppen a targa-tető. Az X3 természetesen a Bangle-féle új designfilozófiát követi, némileg visszafogottabban persze.

A bajorok szerint Sports Activity Vehicle (SAV) kategóriába sorolt terepjáró a valóságban is kissé aktívabb és sportosabb, mint az inkább luxusautónak számító X5-ös. Méretét tekintve az X3 87 milliméterrel hosszabb a 3-as kombinál, és több mint tíz centivel rövidebb az X5-nél. Az új modellnek olyan konkurensekkel kell szembenéznie, mint a Nissan X-Trail vagy a Land Rover Freelander.

Technikai fejlettség

Kattintson a képre!

Egy dologban azonban a BMW mindenképp a kategóriatársak előtt jár, mégpedig a motorok terén. Az X3 ugyanis megkapta a BMW jól ismert 3 literes, 231 lóerős soros hathengeres benzinmotorját, amivel alapból is 210 km/órás végsebességre képes, sőt a sportcsomaggal felszerelve akár a 224 km/órás sebességet is elérheti. A takarékosabb üzem kedvelőinek készül a dízelváltozat. Ebbe a nemrég bemutatott második generációs, közös nyomócsöves, 3 literes motor került, amely a 204 lóerős teljesítménnyel és a fantasztikus 410 Nm-es nyomatékkal szintén dinamikusan mozgatja az X3-at. A végsebesség a dízel esetében is tovább növelhető a sportbeállításokkal, így a 210 km/órás sebesség akár 218-ra is feltornázható.

Kattintson a képre!

Mindkét modellben széria-felszerelés a hatsebességes, manuális váltó, míg az ötsebességes automata opcióként rendelhető. A terepjáró-képességekről az új fejlesztésű, intelligens négykerék-meghajtás gondoskodik, amely országúton is kompromisszumok nélküli vezetést kínál. Az xDrive rendszer pillanatok alatt képes megváltoztatni a nyomatékelosztást az első és hátsó tengelyek között, így biztosítva a tapadást és minimalizálva az alul- és túlkormányzottságot. Ez a rendszer a konkurensekhez hasonlóan könnyű terepen még helyt áll, de a differenciálzárak hiányában komoly terepezésre nem alkalmas.

Biztonságos

A BMW mérnökei az X3 esetében is az egyik legfontosabb szempontként kezelték az aktív és passzív biztonságot. Az alacsony súlypont, a DSC menetstabilizáló rendszer, illetve a guminyomást ellenőrző berendezés mind a balesetek megelőzését hivatottak szolgálni. Ha mégis bekövetkezne a baj, a robusztus felépítés, a gyűrődési zónák, a hat légzsák és az övfeszítők védik az utasokat.

Ezen felül rendelhető az 5-ösnél már bemutatott adaptív fényszóró is, ami a fordulás ívét követi, így éjszaka jobban beláthatóvá teszi a kanyarokat. Elérhető továbbá az automatikus lejtmenetvezérlő, a HDC is, amely még laza talajú lejtőről is biztonságos lejutást tesz lehetővé.

Dinamikus luxus

Kattintson a képre!

Az X3 a BMW-re jellemző utasteret kapott, ám itt nem a töméntelen luxusé és a színes kijelzős high-tech kezelőszerveké a főszerep: a kocsi sokkal inkább funkcionális, sportos. Emellett azért nem kell lemondani a kényelemről sem, hiszen természetesen rendelhető bőrkárpit és kétzónás digitklíma is, nem beszélve a 0,65 négyzetméteres panorámatetőről, ami gombnyomással akár teljesen kinyitható. A teljesítményorientált vásárlók megrendelhetik a már említett sportcsomagot is. Ez többek között sportfutóművet, bőr sportkormányt és sportüléseket is tartalmaz.

A BMW az X3-mal egy számára eddig ismeretlen kategóriába csöppent, elsőként a prémium márkák közül. Hogy mennyire lesz sikeres a konkurenseinél jobban felszerelt és motorizált modellje, az még a jövő zenéje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik