Belföld

Túl a mélyponton – irányváltás a Graphisoftnál

admin

2003. 10. 12. 12:00

A Graphisoft nagyobb hangsúlyt fektet a tengerentúli piacokra és a szolgáltatások értékesítésére. Ehhez a legnagyobb konkurenstől hoztak el felső vezetőket.

Felettébb lerobbant külvárosi vidéken járunk, olyan helyen, ahol sötétedés után az ember nem szívesen szállna ki az autóból. A Graphisoft azonban már a kilencvenes évek végén „egy darabka Amerikát” hozott ide, az

Óbudai Gázgyár területére. A dotcom lufi idején épült, campus jellegű épületek már messziről hirdetik a sikert, így nem csoda, hogy több informatikai cég bérelt itt irodát, köztük a Microsoft is.

A saját finanszírozásban épült, ezért Graphisoft Parknak nevezett területen található a cég központja, amelyet a többi irodaépülethez hasonlóan a szoftvercég által fejlesztett ArchiCAD programmal terveztek, azóta pedig létesítménygazdálkodási megoldásával, az ArchiFM-mel üzemeltetik. A gazdagságot és az új világ optimizmusát sugárzó falak közt azonban nehezen teltek az utóbbi évek, hiszen a cég eredményességi mutatói 2001 óta a negatív tartományokban tanyáztak, s a befektetők számára is látható fordulathoz mintegy másfél évre volt szükség.

A konkurencia átcsábítása

„Ray Small, a cég pár hete leköszönt vezérigazgatója sikerrel vezette ki a veszteséges működésből a Graphisoftot, igen drasztikusan csökkentette a közvetett költségszintet, s ezzel stabillá tette a vállalatot” – mondja Daróczi Andor, a ConCorde Rt. elemzője. Az új vezérigazgató, Dominic Gallello most azonban ennél is nagyobb kihívással néz szembe: feladata a cég amerikai és ázsiai pozícióinak érezhető javítása, a tengerentúli eredmények ugyanis elmaradnak az európaiaktól.


Kattintson az ábrára!


A bővítésben a hagyományos, ám igen költséges marketingmódszerek kevéssé lesznek meghatározók, e helyett inkább nagyobb megrendelőket vesznek célba, illetve a programokkal dolgozó tervezőmérnökök visszajelzéseire, s ezek alapján a termékek további javítására koncentrálnak majd. A cég pozíciójának javítása nagyobb marketingkampányok nélkül is sikerülhet Gallellónak, akit Bojár Gábor elnök a Graphisoft legnagyobb konkurensétől, az Autodesk vezető csapatából csábított el, s aki egyik egykori munkatársát is magával hozta.

Utóbbi, Mark Sawyer elnökhelyettesként a Graphisoft nemzetközi értékesítési tevékenységéért felel majd. A viszonylag kis cég számára a két vezető nagyon jó belépő a nemzetközi verseny újabb futamába, hiszen Gallello az ázsiai térségért felelős elnökhelyettesi pozícióból távozott az Autodesktől, ahol Mark Sawyer az építészeti tervezőszoftverek divíziójának ügyvezetői posztjáig jutott a ranglétrán.

E két vezető tehát éppen azon a területen bizonyított az Autodesknél, amelyre most nagy szüksége van a Graphisoftnak: az amerikai céget szoftverkészítő és -értékesítő vállalatból komplett megoldásokat szállító szolgáltatóvá alakították. A magyar vállalat új alapokra helyezése egyáltalán nem könnyű feladat – ismeri el maga Dominic Gallello is. Véleménye szerint azonban két-három év múlva a Graphisoft az értékláncban sokkal jobb helyen lesz, mint jelenleg.

Stratégiaváltás

„Nem csupán a „dobozt”, hanem a hozzá járó megannyi tanácsadási, üzemeltetési szolgáltatást is kínáljuk majd, ami hosszabb távon alapozhatja meg a cég növekedését” – mondja a vezérigazgató. Egy ilyen terméke már négy éve van a Graphisoftnak, mégpedig az épületüzemeltetést és -karbantartást kiszolgáló ArchiFM szoftver. Ez jellegében leginkább egy SAP típusú rendszerhez hasonlítható, persze más területen versenyez. Erre, és más hasonló szolgáltatásokkal együtt eladható termékekre sokkal nagyobb hangsúlyt kívánnak helyezni.

„Földrajzilag kellően diverzifikált a cég, hiszen a világ 80 országában vagyunk jelen, s több mint 100 ezer építész tervezőt és építőipari szakembert tudhatunk felhasználóink közt. Ám egyes területeken alulreprezentáltak vagyunk” – ismeri el Dominic Gallello.

„Ilyen például Amerika, ahol az építészeti tervezőszoftverek piacán csak 10 százalék körüli a piaci részesedésünk, holott több európai országban e piac 40–50 százalékát is birtokoljuk: így nem kétséges, hogy az értékesítési és marketing területen is sokat kell javítanunk még.”

Ezzel egyetértenek az elemzők is, ám Makray Péter, az Erste Bank Befektetési Rt. munkatársa figyelmeztet: a jó kilátások ellenére továbbra is probléma, hogy a bevétel háromnegyede egyetlen termékből, az Archi-CAD-ből származik, ami nagyobb változások esetén sebezhetővé teszi a vállalatot. Daróczi Andor ugya-akkor kiemeli: a legnagyobb konkurens, az Autodesk csak a közelmúltban tért át a háromdimenziós építészeti alkalmazásokra, amelyet a Graphisoft terméke már hosszú évek óta tud.

Ez azt jelenti, hogy ha az új menedzsment képes lesz kihasználni a magyar cég többéves technológiai előnyét a nagy versenytárssal szemben, akkor hosszabb távon sikerre van ítélve a vállalat. A befektetők szempontjából a cég részvényeinek viszonylag alacsony forgalma viszont visszatartó erő lehet, ráadásul a hosszabb távon esetleg felmerülő tőkebevonást is megnehezíti.

Bizakodó tulajdonosok

Az új vezér mindenesetre derűlátó, amit jól mutat, hogy a múlt héten mintegy 63 millió forintért 50 ezer darab részvényt vásárolt, ezzel fél százalékos részesedéshez jutva a cégben. A részvények negyedét birtokoló Bojár Gábor elnök optimizmusa is töretlen. Bízik abban, hogy néhány éven belül az építész tervezők körében is általánossá válnak az informatika adta hatalmas lehetőségek, s azokkal széles körben élni is fognak – nem utolsósorban a megrendelők nyomására.



 

A teljes cikk a Figyelő 2003/41-es számában olvasható.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó: Marjai János / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.