Belföld

Kollégák, ha játszanak – ki nevet a végén?

Vállalatra szabott társasjátékokkal is lehet szórakozni. Ha a munkatársak nap közben ráérnek egy-két órára, elővehetik a táblát és a pihenéssel egybekötve „csapatot építhetnek".

Nem kellett óriási szaktudás a német Bicini cég megalapítóinak, hogy rájöjjenek, a társasjátékok nemcsak a gyerekeket hozzák össze, hanem a
Kollégák, ha játszanak – ki nevet a végén? 1

felnőtteket is. Ráadásul ez nem csak közös szórakozást jelent, mert a játékosok sokat tanulhatnak egymásról, a vállalat működéséről és a kívánatos szervezeti értékekről.

A felnőttek számára kidolgozott speciális társasjátékok kiváló csapatépítési eszközök. Emellett hihetetlenül olcsók, hiszen csupán egy színes kartonlapra és figurákra van szükség, no meg a vállalat munkatársaira. Külső tanácsadók és kiértékelő programok itt feleslegesek. A játék kedvéért bárki összeállíthat ilyet, hogy a vállalati közös rendezvények estéin a munkatársak kipróbálhassák.

A társasjátékok előnyei

 

A Bicini cég szerint a társasjátéknak a következő előnyei vannak más szervezetfejlesztési eszközökkel szemben:
• A társasjáték bármikor bevethető, nincs szükség hozzá külső tanácsadóra vagy moderátorra.
• Minden munkatárs aktívan részt vesz a játékban.
• A társasjáték a vállalati célokat közvetíti a munkatársak számára.
• Nincs szükség speciális, nehezen beszerezhető eszközökre, minden megtalálható a játékban. Éppen ezért bárhol játszható.
• A játék aktív, fokozódó intenzitású tanulást eredményez. 

Klasszikus vagy online

A Bicini a játékos tanulás jegyében klasszikus és online társasjátékokat is kínál a vállalatoknak. Az utóbbi előnye, hogy egymástól földrajzilag távol levő vállalati egységek munkatársai is játszhatnak egymással, így megismerhetik egymást, valamint a játékostársak munkahelyi környezetét és szokásait. Az így létrejött kapcsolatok hídként szolgálhatnak a későbbiekben, és segíthetik a vállalati tapasztalatcserét, a know-how áramlását, és a vállalategységek közötti szinergia kihasználását.

A Bicini munkatársai által kidolgozott speciális társasjátékok négy cél teljesítenek: lehetővé teszik a tudásmegosztást, közvetítik a megrendelő vállalat céljait, javítják a cégen belüli kommunikációt, és lehetővé teszik, hogy a munkatársak közelebbről is megismerjék egymást, mivel személyes kérdéseket is érintő játékmezőket is beépítenek a társasba.

A Bicini cég tapasztalatai szerint egy nyolcórás szeminárium alatt megszerzett tudás és élménnyel egyenértékű hetente egy óra játék 8 héten keresztül. Állításuk szerint ezzel a módszerrel a két hónap alatt egyre intenzívebben és többet tanulnak a játékosok, ami a tanulás hosszú távú hatását biztosítja.

Online is személyes 

Az online társasjáték közben a távolság miatt elvesző természetes kommunikációt is pótolták a játékok készítői. A tábla felett, a képernyő egyik sarkában látható chat-ablakban folyamatosan beszélhetnek egymással a játszó munkatársak. 

Nem a nyerés a cél

A cég által kínált hatféle társasjáték egyikénél sem a nyerés a cél. A „my e-company” online játéknál például a cél mezőre elsőként beérő játékos nem ülhet a babérjain, hanem segítenie kell a legutolsó helyen álló játékosnak. A játéknak csak akkor van vége, ha mindenki beért a célba.

A tábla mezőin általában különböző kérdések várják a munkatársakat. Ezek leggyakoribban a cég pénzügyi helyzetéről, a vállalati folyamatokról, ügyfelekről és a munkatársakról szólnak. A helyes válaszokért kapott bónuszkártyák döntik el a játék kimenetelét: az nyer, akinek a legtöbbet sikerült összegyűjtenie. Ezeken további információk találhatóak az adott vállalatról, segítve az alkalmazottakat a további kérdések megválaszolásában.

Speciális mezők is léteznek, melyeken különös feladatokat kapnak a játékosok. Így például a „teamwork” mezőre lépő bábu tulajdonosának több körön keresztül saját játéka mellett egy másik társát is segítenie kel. Az ismerkedési mezőkön a játékosokhoz kapcsolódó személyes kérdéseket kell megválaszolni.

A sok „plusz”

A társasjátékok klasszikus elemeit egy kicsit megváltoztatva sok minden megtudható a játékosokról. A Bicini munkatársai például speciális, karakterekre utaló bábukat adnak a táblák mellé, így a játékosok már a saját figurájuk kiválasztásánál is elárulnak valamit magukról. Az online formátumban pedig a játékosok fényképe található a bábukon, valamint 1-2 jellemző tulajdonságuk, hogy a több száz kilométerre ülő, egymást nem is ismerő emberek is azonosítani tudják egymást.

A kommunikáció javítása mellett már egyetlen játék során kiderül az is, ki a harcos típus, aki nem tud veszíteni, kik törekednek kompromisszumra, és a nyolc hét alatt arra is fény derül, ki milyen taktikát alkalmaz a nyerés érdekében. Ezek az értékes információk a munkafeladatok szétosztásában segítenek, az egyéni stratégiák és szükségletek ismerete pedig a humán erőforrás szakembereinek nyújt támpontot az egyes rendszerek – karriertervezés, munkaerő-fejlesztést – egyéni igényekre szabásához, ami a hatékony emberierőforrás-gazdálkodás egyik feltétele.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik