Belföld

Majomparádé

Közel 600 ezer ember látogatott el idén a Budapest Parádéra. Bár a szervezők újdonságokkal is előrukkoltak, a megszokott módon zajlott le az esemény. Olvassa el a FigyelőNet élménybeszámolóját és gazdasági összeállítását a rendezvényről, és tekintse meg képriportunkat! >>

A „pesties karneválon” kitörtek a város titkos perverziói. Cicimarketingre csorgatta nyálát kicsi és nagy, a kíváncsiságból nézelődők hada üdítőjét nyalogatva sziesztázott az Andrássy út platánjai alatt. Ha már a lelkesedéstől nem, a nyári kánikulától izzott az aszfalt, a merészebbek enyhe karlengetéssel, ide-oda topogással nyugtázták az IN-KAL ketrecébe zárt kamionos reklámhordozók érkezését.


Majomparádé 1

A platóra szorult rajongó tinik félénk exhibicionizmussal próbálgatták saját és egymás bájait, miközben az irigykedő nagymamák szatyorral a kezükben álmélkodtak a meg nem értett pelyhesállú generáción. „Vajon miért is vágyik arra amúgy pedáns unokám, hogy utcaméretű plakátok, csili-vili műhajak és sminkek között parádézzon a mozizó jónépnek?”


Majomparádé 2

Világos, hogy az „erotikus expo” kamioncézárjai nem sokat válogattak az eszközök között. Mérhetetlen fantáziával csapták fel a promóciós enciklopédiát az „ingyencirkusz”, és a „hass az ösztönökre” címszavaknál. Nincs is annál jobb, mint sörrel a kezemben meredni az ég kékjébe küldött pornó-kultúrán – gondolja az egyszeri halandó. Igaz, hogy a mama kicsit túlzásba vitte ezzel a vörös-szőke hajjal, de csinálja csak, egyszer egy évben ő is megengedheti magának.

…és most a tények


Majomparádé 3

A Parádéra jelentkező kamionok közül több szempont alapján választjuk ki a végleges részvevőket – mondta Lobenwein Norbert, a Budapest Parádé projektvezetője. Elengedhetetlen, hogy a kamion megfeleljen a biztonsági előírásainknak, ugyanakkor a szervezők minden közreműködőtől kérnek előzetes látványtervet és program-összeállítást.

Sokak csodálkozására a Budapest Parádé egyre jobban távolodik az ötletadó berlini Loveparade világától. Az elektronikus zenei – illetve a techno, house, rave – választékot egyre nagyobb arányban színesítik eltérő elemek, így az idei Parádén helyet kapott önálló reggae,hip-hop és nu-metal jármű is. A zenei és programkínálat valóban évről évre szélesebb spektrumot ölel fel – erősítette meg Lobenwein Norbert.

A kezdeti célkitűzés szerint a Budapest Parádé egy „pesties karnevál” kíván lenni, az összeállításban egyre hangsúlyosabban próbálják érvényesíteni ezt az elgondolást. Bár a Budapest Parádé állandó kapcsolatban áll a berlini Loveparade csapatával – Dr. Motte, a németországi megmozdulás elindítója az idei budapesti rendezvényen személyesen is fellép -, mégsem kívánnak a berliniekkel a kölcsönös szimpátiánál szorosabb partnerkapcsolatra lépni.

Parádé számokban

Az összesen 130 millió forint költségvetésű Budapest Parádé és Budapest Parádé Bónusz augusztus 23-ai rendezvényeire 600 ezer ember látogatott el. A nyolc szponzor 120 millió forintot biztosít, a többit az afterpartyk bevételeiből finanszírozzák. Összesen 47 kamion vett részt a felvonuláson, ezek felét különböző klubok, művelődési intézmények, 17-et a média képviselői, a továbbiakat pedig baráti társaságok indították. Az esti tűzijáték 4 millió forintba került. A legnagyobb utóbulin, a Budapest Parádé Bónuszon 10 nemzetközi alakulat is fellépett, gázsijuk 1 és 3 millió forint között mozog. A helyszín biztosítása a költségek 20 százalékát viszi el, az In-Kal Security 800 embere lesz jelen. A rendőrség 300 fővel képviseltette magát, ez a szervezők 7 milliójába kerül.

A megjelenés presztizskérdés

A hazai esemény sajátossága, hogy a részvevők között jelentős számban képviselteti magát a média. Az idei 47 kamionból 17-et adnak újságok, rádióállomások és tévéadók. Kamionjaikat gyakran legújabb programjaik – az RTL Klub például most induló valóság-showja – propagálására vagy a néző-, olvasóközönség és hallgatóság elérésére használja fel. A Parádé már a kezdetektől fogva nyitott volt a média felé. Nem akarunk külön válogatni a médiumok között, hanem inkább mindenki számára próbálunk lehetőséget kínálni – mondta el Lobenwein.

A Parádé nemcsak reklám céljára hasznosítható – hangsúlyozta Illés Csaba, az IM-SIMS kamiont kiállító IM tinimagazin főszerkesztője -, hanem presztizskérdéssé is vált a megjelenés. A Budapest Parádén ott vannak, akik a szakmában számítanak. Szándékuk alapvetően nemcsak az új olvasók vonzása – bár a Parádé látogatótábora megegyezik a lap célcsoportjával -, hanem az image folyamatos fenntartása. Az IM a hosszú távú stratégia részeként állít immár harmadik éve kamiont. Évente három rendezvényen találkoznak közvetlenül is olvasóikkal, ezek közül a Budapest Parádé a legfontosabb esemény, az olvasókban mostanra rögzült, hogy „ha Parádé, akkor IM kamion”.


Majomparádé 4

„Egy gyengébb tévé áráért…”

Egy elfogadható kamion felállítása nem úszható meg 2,5 millió forint alatt – véli Illés Csaba. A biztonsági elemek mellett a kamion bérlése, a fény- és hangtechnika, a táncosok és ruházatuk, az egyéb extrák, mint habgép vagy füstgép, illetve a saját promóciós anyagok mind költséget jelentenek.

A megjelenés mégis megéri, hiszen ugyanekkora árért egy gyengébb tévé- vagy rádiókampányt sem lehet elkészíteni, ráadásul ott még a célközönség sem biztos, hogy koncentráltan jelentkezik. A kamionokra fordított összeg egymillió forinttól a drágább, 10 millió forintos értékig terjed – mondta a Parádé projektvezetője, – indulási díjat nem kérünk, hogy megkönnyítsük az amúgy költséges részvételt.

Egyedül nem megy

A karneválon egyre több olyan jármű vesz részt, amelyik saját szponzort keresett a ráfordítások fedezésére, a megelőző évek rendezvényein megjelenők közül ugyanis sokan a pénzügyi nehézségek miatt maradtak el. A WAN2 például a Jim Beammel, a Rádió Győr a Colorado Discoval, a Magyar Narancs a CrossRoads Records lemezkiadóval és a Mai Nap az M7 Discoval társult. Az IM olyan támogatót keresett, akivel saját célcsoportjuk is megegyezik, így az ECOBIT Multimédia által forgalmazott SIMS játékkal közösen alakították ki a kamion látványát és programjait. Szponzor nélkül nem vágtunk volna bele a Budapest Parádéba – mondja Illés Csaba.

Kamionverseny

Komoly versenyt érzékelek a kamionokat felvonultató brandek között – mondta a főszerkesztő, – a többi jármű közül csak akkor lehet kitűnni, ha sok a kamionon a „szolgáltatás.” A Parádé szervezői szintén felismerték a kamionok rivalizálását, de szerintük a közönség ezzel csak jobban jár, hiszen színvonalasabb programok közül választhatnak.

A kocsisorban önálló helyet foglalnak el a rendezvény szponzorai (az idei fesztiválon a Dreher, a Pannon, a Nokia és a Bomba), de az ilyen járművek arányát nem engedjük a részvevők 10-15 százaléka fölé – állítja Lobenwein Norbert. Megjelenésüket emellett azzal próbáljuk korlátozni, hogy magas szponzori árhoz kötjük a közreműködést, legalább 10 millió forinttal kell hozzájárulniuk a felvonuláshoz. Az így keletkező összegből fedezik kizárólag az eseményt – 2003-ban több mint 100 millió forint szponzori forráshoz jutott a Parádé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik