Belföld

Trükkök és blöffök a gyorshajtás leplezésére

Az autósok számtalan trükkel próbálkoznak, hogy elkerüljék a sebességtúllépés szankcióit, a módszerek azonban hatástalanok - mondta a Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársa az MTI-nek.

Az autósok körében terjedő legenda szerint például az ablakba lógatott CD lemez “megőrjíti” a lézeres mérőket. Ez azonban nem igaz, a lézeres mérők egy nagy átmérőjű körkúpot “lőnek” az autóra, ennek elenyésző hányada szóródik szét a lemez miatt – mondta a közlekedésrendészeti főosztály vezetője.

Lovász Győző alezredes tájékoztatása szerint a módszert maguk a rendőrök kipróbálták: “rengeteg” CD-t akasztottak az autóra, de a mérőműszer így is meg tudta határozni az autó sebességét.

A rendszámtábla “maszkírozása” is bevett módszer: sokan azt tartják a legjobbnak, ha olvashatatlanná teszik a rendszámtáblájukat levelekkel, sárral, de vannak, akik a koptatásban bíznak.

“A rendszámtáblát kötelező jól olvasható állapotban tartani, tilos megváltoztatni vagy letakarni. Ha bármilyen külső beavatkozást végeznek a rendszámtáblán, az az egyedi azonosító jel meghamisításának minősül, és bűncselekmény” – tette hozzá az alezredes.

Beszámolt róla: a rendszámtábla fehér fóliája jó fényvisszaverő képességű anyag, a fekete pedig jó fényelnyelő, így a szabad szemmel 10-15 méterről olvashatatlan rendszám a vakuzás hatására olvasható. Az úgynevezett “rendszámtábla-lakkozós módszernek” ellenben csak akkor lehetne hatása, ha kizárólag vakuval fényképeznének a rendőrök, de ez nem így van.

A rendőrtiszt beszámolója szerint a rendőrség két típusú sebességmérővel dolgozik: az egyik radaros elven működik, a másik lézeres, de mindkettő kiforrott technika és eredményesen használhatók. Az alezredes megerősítette, hogy egyes autósok használnak radar-előrejelző készüléket. Ezeket a rendőrség is kipróbálta, és megállapították, hogy a detektorok túl sok téves riasztást adtak.

Autósok között terjedő hírek szerint egyes Nokia telefonok használhatók radar-detektorként, de ez Lovász Győző szerint “kereskedelmi blöff”, a rádiótelefon más frekvencia-tartományban működik, mint a sebességmérő készülék.

Az alezredes cáfolta azt is, hogy a fővárosban több forgalmas csomópontba automata traffipaxokat telepítettek volna. “Budapesten egy fixen telepített Traffiphot III SR készülék van, az M3 bevezető szakaszán, a Szerencs utca kereszteződésében” – jelentette ki a főosztályvezető, aki cáfolta azokat a híreket is, hogy szemétgyűjtő edényekbe telepítettek volna sebességmérő készülékeket. Mint mondta, ilyenek léteznek Ausztriában, de Magyarországon nem várható a bevezetésük.

A traffipax általános szabályairól szólva elmondta: a közúton közlekedők sebességét bárhol mérheti a rendőrség. Az eszközök azonban a BFRK-n gépjárművekbe vannak építve, így ahol a KRESZ szerint tilos a gépjárművel való megállás, vagy várakozás, ott a rendőrség autója sem mérheti a sebességet, mert nem várakozhat szabálytalanul.

A KRESZ szerint egyébként tilos megállni többek között ott, ahol a jármű fényjelző készülék vagy jelzőtábla észlelését akadályozza; ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal, vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad, illetve hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál. A járdán csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, és legalább 1,5 méter szabadon marad a gyalogosok közlekedésére. Lovász Győző elmondta: az nem tilos, ha a szembejövők a jármű reflektorának felvillantásával figyelmeztetik autóstársaikat: a közelben sebességet mér a rendőrség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik