A kibocsátások növekedése mellett az értékpapírosított eszközök köre is kibővült, a hitelkártya követelésektől a kereskedelmi követeléseken és a franchise díjköveteléseken át a diákhitel-követelésekig napjainkban több mint 20 eszközfajtát találunk az európai tőkepiacok választékában.
A KPMG, a Déri & Lovrecz Ügyvédi Iroda, a Moody’s Investors Service, a CRA Rating Agency és a Hild & Wirth e témában tartott közös szemináriumán részvevő szakértők számos látszólagos akadályt említettek az értékpapírosítás magyarországi elterjedésével kapcsolatban, a felvetett aggályok többsége állításuk szerint mégsem jelent valós és tartós korlátot. Bár az értékpapírosítási tranzakciók rendszerint nagyméretűek, nincs ok azt hinni, hogy a magyar piac csekély mérete miatt alkalmatlan lenne jövedelmező ügyletek lebonyolítására. Nemzetközi szinten az önálló kibocsátások általában 100 millió euró értéket közvetítenek, de előfordulnak ennél alacsonyabb 40 vagy akár 6 millió euró volumenben is nyereséges üzletek.
|
Az értékpapírosítás előnyeit nemcsak a bankok és a biztosítók használhatják ki, hanem olyan társaságok is, amelyek nagyszámú, homogén, előre tervezhető pénzáramlást generáló pénzügyi eszközzel (követelésállománnyal) rendelkeznek. A távközlési és közműszolgáltatók, a lízingtársaságok, és az ingatlan-befektetők egyaránt alkalmazhatják forrásszerzésre.
Kormányzati szemszögből az értékpapírosítás az állami költségvetést terhelő tételek finanszírozására is lehetőséget teremthet az államadósság növelése nélkül, fontos szerepet játszhatna a tőkepiacok élénkítésében és a pénzügyi intézményrendszer modernizálásában.
Ugyanakkor ez a finanszírozási forma meglehetősen komplex tranzakciókat követel meg, amelyek kivitelezésében jelentős a kockázat, míg jövedelmezőségük nagymértékben függ az alkalmazott jogi, adózási és számviteli konstrukcióktól. Az értékpapírosítás egyik nagyon fontos kelléke ezért a hitelminősítés. A befektetők így saját kockázatelemzésük mellett egy független értékelésre is támaszkodhatnak, a hitelminősítés jól összehasonlítható és független képet ad az értékpapírokban, illetve a kibocsátókban rejlő kockázatokról. A hitelminősítő folyamatosan figyelemmel kíséri a kibocsátót és az értékpapírt, a hitelminősítést időről időre felülvizsgálja, és ennek eredményét közzéteszi, így a befektetők aktuális információkhoz juthatnak befektetésük kockázatáról.
Törvényerő
Önálló jogszabály hiányában nálunk több kihívással kell szembenézni, mint az értékpapírosítási törvénnyel rendelkező nyugat-európai országokban. A rendezvény részvevői épp ezért egy önálló értékpapírosítási törvényt javasoltak a tranzakciók tervezésének könnyítése érdekében. Egy ilyen törvény elfogadása, az eddigi külföldi tapasztalatok alapján, katalizátor-szerepet tölthet be, és az európaihoz hasonló arányban növelheti az értékpapírosítási ügyletek volumenét hazánkban.
A 2002. januárjától érvényes tőkepiaci törvény ugyan teret enged az értékpapírosítási üzletek megvalósításának, a hazai konstrukciók kidolgozását mégis több tényező hátráltatja. A legnagyobb gondot az átírási- vagy az átruházási illeték, a banktitokra és az üzleti titokra vonatkozó szabályozás, illetve az SPV számviteli szabályok szerinti konszolidációs körből való kivonása jelenti.
Az értékpapírosítással kiküszöbölhető a Bázeli Egyezményen alapuló tőkekövetelmény-számítás rugalmatlansága. A bázeli tőkemegfelelési szabályok szerint a hitelintézeteknek a tőkemegfelelés számításánál kintlévőségeiket a legtöbb esetben 100 százalékos kockázati súlyozással kell figyelembe venniük, függetlenül attól, hogy ténylegesen mekkora azok kockázata. Az értékpapírosítással azonban elérhető, hogy a pénzintézet szavatoló tőkéjének megállapításánál csak a tényleges kockázatot vegye figyelembe.