Belföld

Közúti Big Brother Ausztriában

Állandóan figyelő videorendszer tervét dolgozták ki az osztrák hatóságok az ausztriai közutak biztonságának a javítása érdekében.

A Profil című osztrák hírmagazin legfrissebb számában már a gyorshajtók elleni csodafegyvernek nevezte az új rendszert. A – magyarul talán a legpontosabban – szakaszellenőrző rendszernek nevezhető módszer lényege, hogy egy kiválasztott útszakasz kezdő és végpontján is egy-egy videokamera rögzíti a járművek áthaladásának az időpontját, így a két időpont közötti különbségből, valamint a megtett távolságból azonnal megállapítható a sebesség, és felvétellel dokumentálható a gyorshajtás.

Az osztrák sajtóban már “közúti Nagy Testvérnek” is elnevezett új rendszer első állomását Bécsben szerelték fel egy olyan útszakaszon, ahol a járművezetők igen gyakran túllépik a megengedett 80 km/h sebességet. A rendszer újdonsága abban rejlik, hogy semmi sem figyelmezteti a gyorshajtókat a lelepleződés veszélyére: nem látható rendőr vagy rendőrautó, nincsen radarberendezés, semmit sem jeleznek az antiradarok. A “közúti Nagy Testvér” bárhol és észrevétlenül lecsaphat a szabálytalankodókra, nincs szükség a közlekedés-rendészet helyi beavatkozására.

Szabálytalankodók pedig Ausztriában is szép számmal akadnak a közutakon. A sajtóban ismertetett statisztikák szerint tavaly 1,3 millió feljelentést tettek a gyorshajtók ellen. A közúti balesetek riasztó statisztikái szerint a múlt évben több mint 43 ezer – személyi sérüléssel járó – közúti baleset történt az osztrák közutakon, 956-an haltak meg ilyen balesetekben, és közel 57 ezren szenvedtek különböző fokú sérüléseket.

Ausztriában egyébként a nyár állandó vitatémájává vált a sajtóban az a javaslat, hogy az eddigi 130 km/h-ról emeljék 160 km/h-ra az autópályákon a megengedett maximális sebességet. Az első közvélemény-kutatási adatok szerint a megkérdezettek 36 százaléka támogatja, míg 61 százaléka elutasítja a javaslatot. A támogatók szerint a gépkocsik műszaki adottságai már lehetővé teszik az autópályákon a gyorsabb közlekedést, hiszen például a mai fékrendszerek osztrák szakértők szerint 160 km/h-ás tempónál 105 méteres fékúton állítják meg a járműveket, míg 20 évvel ezelőtt ilyen sebességnél 141 méter volt a fékút.

Amíg a vita eldől, marad az ellenőrzés szigorítása. Az egyik osztrák lap megfogalmazása szerint a gépkocsivezetők számára addig is 427 megfigyelő kamera, 84 videorendszer és a közlekedés-rendészet által használt 1314 sebességmérő radarpisztoly teszi nehezebbé az életet Ausztria közútjain.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik