Belföld

Ki menti meg a francia Alstomot?

Az Európai Bizottság hétfőn tartózkodóan reagált azokra a véleményekre, amelyek szerint szavatolnia kellene az olyan, stratégiai fontosságúnak tekintett európai vállalatok életképességét, mint a francia Alstom.

Franscisco Alvarez Cascos spanyol közlekedési miniszter szerint az Alstomnak továbbra is fontos helyet kell elfoglalnia a csúcstechnológiát alkalmazó európai járműgyártásban, hogy fennmaradhasson a verseny az ágazatban.

A pénzügyi csőd szélére került Alstom-csoport, amelynek a francia állam készül mentőövet dobni, többek között nagy sebességű vasúti járműveket (TGV) és óceánjárókat, valamint nukleáris reaktorokat gyárt. A brüsszeli bizottság a múlt héten figyelmeztette Franciaországot, hogy a támogatáshoz meg kell szereznie előzetes hozzájárulását.

Mario Monti versenypolitikai biztos szóvivője szerint azonban elhamarkodott lenne azt állítani, hogy a bizottság nem érzékeny az európai ipar stratégiai érdekeire. Brüsszel még semmilyen érdemi lépést nem tett az Alstom-ügyben, és nem is tehetett, mert Párizstól egyelőre csak előzetes tájékoztatást kapott a tervezett támogatásokról, ez pedig még nem tekinthető hivatalos értesítésnek – közölte Tilman Lüder.

Az uniós versenyszabályok értelmében a tagállamok kormányainak minden olyan esetben hivatalos értesítést kell küldeniük a bizottságnak, amikor állami támogatást kívánnak nyújtani valamely vállalatnak, vagy ezzel egyenértékű intézkedéseket terveznek. A támogatások csak a bizottság jóváhagyása esetén és az általa megállapított feltételek mellett nyújthatók.

Egyelőre “türelmetlenül várjuk az Alstom szerkezetátalakítási tervéről szóló hivatalos értesítést, és a terv vizsgálata csak ezt követően kezdődhet. A bizottság még semmi mást nem tett azon kívül, hogy emlékeztetett a vonatkozó irányelvekre” – mondta a szóvivő.

Franciaország a hét végén juttatta el Brüsszelbe az Alstommal kapcsolatos terveiről szóló első helyzetértékelő tájékoztatást. Ennek részletei még nem ismeretesek, de a vállalat vezetői a múlt héten azt közölték, hogy összesen 2,8 milliárd eurós szerkezetátalakítási csomagról lenne szó, amelynek részeként az állam 50 százalékos mértékben venne részt a társaság alaptőkéjének 600 millió eurós növelésében, s ezzel a legnagyobb részvényessé válna.

A bizottság a maga részéről már figyelmeztette Párizst, hogy egy ilyen léptékű programot csak akkor hagyhat jóvá, ha az minden tekintetben megfelel az uniós versenyszabályoknak. Ezek többek között előírják, hogy ilyen esetekben az érintett vállalatnak csökkentenie kell piaci részesedését, az átalakulás pénzügyi terheinek egy részét magára kell vállania, az állami támogatást pedig a lehető legalacsonyabb szinten kell tartani.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik