A berendezés használatáért 300 eurós egyszeri díjat kell fizetni, amit azonban beszámítanak a későbbi használat során fizetendő autópálya-díjba, ám a beszerelés költségeit a fuvarozóknak kell viselniük. A szakember elmondta: az elektronikus rendszerbe történő bejelentkezés egy másik módja, ha a fuvarozó interneten keresztül regisztráltatja magát, megadja a jármű és a tervezett útvonal adatait, aminek alapján a rendszer szabaddá teszi a teherautó által használni kívánt útvonalat.
Hans-Christian Maas kifejtette, hogy a német autópályákon keveset utazó külföldi fuvarozók számára 3.500 útdíj-fizető terminál áll rendelkezésre a határátkelőkön, a benzinkutaknál és a pihenőhelyeken. Utalt arra, hogy a felmérések szerint a német autópályákat évente 1,2-1,4 millió 12 tonnánál nagyobb teherbírású tehergépjármű használja, ebből 400-500 ezer külföldi. Kifejtette, hogy az autópályákon mintegy 300 ellenőrző hidat alakítanak ki, emellett több tucat álló, és mozgó ellenőrzési egység járja majd az autópályákat.
A rendszer működéséről elmondta, hogy amint a tehergépjármű ráhajt az autópályára, számolják a megtett kilómétereket, amiről mobil üzenet érkezik egy központi számítógépbe. Amint a teherautó elhagyja a sztrádát, a rendszer ezt szintén rögzíti. A szakember elmondta, hogy a rendszert működtető társaság 12 éves használati jogot kapott a német államtól. A német szakemberek azt várják, hogy az unió brüsszeli központjában ezután szakmai vita indul az autópálya-díj szabványainak egységesítéséről, s jó esélye van a Toll Collectnek arra, hogy a közeljövőben az egész unióban ezt a rendszert használják.
A tájékoztatási vezető szerint elképzelhető, hogy a jövőben egyes német alsórendű utakat is bevonnak az autópályahasználati-díj hatálya alá, amennyiben azt tapasztalnák, hogy az autópályák kikerülésére a forgalom erősen átterelődik ezekre az utakra. Az előrejelzések szerint az autópálya-díj miatt átlagban a forgalom 2-4 százaléka terelődne át más utakra. A német autópálya-díj bevezetése ellen az Európai Bizottság kifogásokat fogalmazott meg, miszerint a német fuvarozók számára kilátásba helyezett kedvezmények hátrányosan érintik a külföldi fuvarozókat.
Emellett az Európai Bizottság azt szeretné, ha csak a transzeurópai főútvonalak használatára vetnének ki útdíjat Németországban. Réti Imre, a Gazdasági és Közlekedési minisztérium közigazgatási államtitkára június végi tárgyalásai során felvetette, hogy célszerű lenne Magyarországon is lehetővé tenni a fedélzeti berendezések beszerelését. Emellett azt is szorgalmazta, hogy a rendszerről szóló információk magyar nyelven is hozzáférhetők legyenek a társaság honlapján. A magyar közúti fuvarozók érdekképviseletei azt szorgalmazzák, hogy halasszák el az autópálya-díj beszedési rendszert mindaddig, amíg a technikai feltételek zavartalan hozzáférése minden egyes érintett magyar fuvarozó részére biztosított nem lesz. Ez ugyanis véleményük szerint komoly versenyhátrányokat okozhat a magyar közúti fuvarozóknak. A becslések szerint több ezer magyar kamiont kellene a fedélzeti egységgel felszerelni, amire a tervezet bevezetéséig hátralévő két hónap kevés.