Belföld

Profi(l) váltás – Autóker, az ingatlanfejlesztő

admin

2003. 06. 21. 18:00

Saját minierőművel felszerelt kertes belvárosi házak építésével különbözteti meg magát az Autóker, a főváros egyik vezető ingatlanberuházója a többi fejlesztőtől.

Város a városban – leginkább így lehet leírni azt a készülőben lévő óriásberuházást, amelynek kivitelezése a tervek szerint még az idén megkezdődik a Duna partján. A közel kétezer lakásból álló lakóegyüttest az Autóker Holding Rt. a főváros rohamosan fejlődő XIII. kerületének korábban építőipari területként használt részén, a FOKA-öbölben építi fel. Az elkészülte után Marina Partnak nevezett területen a beruházók szándékai szerint a lakók egyszerre élvezhetik a Duna panorámáját, a belváros közelségét, és az első osztályú infrastruktúrát.


Szakítás a múlttal

Az Autókernek azonban nem ez lesz az első ilyen típusú beruházása, bár a cég elődje még 1949-ben teljesen más célból alakult meg. Egészen a nyolcvanas évek végéig az állami tulajdonú vállalat a magyar gépjárműimport kizárólagos lebonyolítója volt. A piac megnyitása az Autóker gyors leépüléséhez vezetett, ekkor következett be az 1989-es privatizáció. Az új tulajdonosok az alkatrész-kereskedelem mellett már elsősorban az ingatlanfejlesztéssel foglalkoztak, mivel a társaságnak több, rendkívül értékes ingatlan volt a birtokában, mely a gyorsan olvadó járműkereskedelmi üzletág mellett az egyedüli továbblépési lehetőség volt.

A mai Autóker Holding Rt. 2000 tavaszán került az AP Management Kft.-hez, amelynek tulajdonosai – több külföldi társaságon keresztül – amerikai és izraeli magánszemélyek. A céget vezető Ehud Amir már az Autóker megvásárlását megelőzően kapcsolatba került az ingatlanpiaccal, amikor a többek között a Duna Plazát felépítő Plaza Centers egyik igazgatójaként dolgozott.

Az AP Management tulajdonosai 2000-ben döntöttek úgy, hogy lakóingatlanok építésébe kezdenek, e program első eredménye a tavaly tavasszal elkészült 316 lakásos Cézár-Ház volt a főváros XIII. kerületében.




A beruházás olyannyira sikeres lett, hogy a cég úgy döntött, megmarad az Újlipótvárosnál, ott kezd újabb építkezésekbe. Az Autóker eddig közel 800 lakást adott át, további 500 építés alatt áll, és nagyjából ugyanennyi tart az engedélyeztetési eljárás stádiumában. “Mára eljutottunk oda, hogy a főváros egyik vezető beruházójává váltunk” – mondja Ehud Amir, hozzátéve, hogy bár fő célpontnak továbbra is a Duna-parti kerületet tartják, kedvező adottságú telkek esetén készek más kerületekben is beruházni. Így jutottak el a szintén belvárosi VI. kerületbe is.

Nem egyszerű tömblakások

A társaság stratégiájának alapja, hogy Budapest belső kerületeiben építkezik úgy, hogy a létrehozott épületek nem egyszerű tömblakások, hanem belső kerttel rendelkező, mediterrán hangulatot sugárzó lakóegyüttesek. Az ő házaikban a közös költségben nincs benne például az uszodahasználat, azt a lakók kedvezményes áron vehetik igénybe, szemben a teljes árat fizető “külsősökkel”. A kertápolást, a biztonsági szolgálatot és a hasonló alapszolgáltatásokat viszont fedezi a közös kassza.

A cég másik fő irányvonala, hogy az általa létrehozott épületekben saját minierőművek szolgáltatják az energiát. Ez nemcsak számukra jó üzleti lehetőség, de a lakók számára is 10-15 százalékos megtakarítást hoz más szolgáltatókkal összehasonlítva. Hasonló a helyzet az Autóker telekommunikációs cégével, a Com.Unique Kft.-vel, amely nemcsak olcsóbb telefonálási és internetezési lehetőséget biztosít más szolgáltatóknál, de például ingyenes telefonálási lehetőséget is az adott házon belül.

Az Autóker a projektjei számára külön cégeket hoz létre, hasonlóan az építőipar más szereplőihez. A pénzügyi mutatókat tekintve egyelőre csak a Cézár-Ház Kft. vehető górcső alá, mivel a többi projekt esetében még folyik az értékesítés. Ennek a kft.-nek tavaly 5,5 milliárd forint volt a bevétele, s közel 1 milliárd volt a nyeresége. Amir szerint a jó nyereségaránynak elsősorban az lehet az oka, hogy – más beruházókkal ellentétben – ők ma már nem alkalmaznak külső céget az értékesítésre és a marketingre. Az Autóker Holdingnak így összesen 25 munkatársa van, akik a tervezésen és a kivitelezésen kívül szinte az összes munkafázist elvégzik.

Menet közben

A fővárosi új építésű lakások piacán Amir szerint érezhető a fokozódó verseny, azonban úgy véli, mindaddig nem kell aggódni, amíg egy beruházó újat tud mutatni, emellett megbízható, stabil háttérrel rendelkezik. “Az első beruházásnál kissé elszámítottuk magunkat, és túl sok nagy lakást terveztünk, így menet közben kellett módosítani a terveket. Ma már ilyen problémáink nincsenek, igaz, arra is nagyon ügyelünk, hogy túl kicsi, 40 négyzetméter alatti lakásokat se építsünk. Bár most ezekre óriási a kereslet, mégis úgy gondolom, később ez rá fogja nyomni a bélyegét Budapest lakáspiacára, és a ma oly népszerű minilakások az életszínvonal növekedésével nehezen lesznek eladhatóak.”

A beruházások sikerét a cégvezető nemcsak abban látja, hogy az építkezések befejezése előtt eladják a lakások 90 százalékát, hanem abban is, hogy mára visszatérő vevőkörük alakult ki. “Sokan, akik a Cézárban vásároltak, már vettek lakást az újabb házainkban, illetve vásárolni készülnek a Marina Parton is. És bár nálunk is előforulnak kisebb-nagyobb problémák a kivitelezésben, azokat orvosoljuk” – mondja Ehud Amir.

A cégcsoport nem kizárólag lakóingatlanok építésével foglalkozik, hanem az örökölt ingatlanok hasznosításával, továbbá logisztikai központok építésével és üzemeltetésével is. A 3,3 milliárdos saját tőkével rendelkező holding mintegy 70 ezer négyzetméter raktárral, irodával rendelkezik. Ezekből tavaly 700 millió forintos bevétel mellett 200 millió forintos nyereséget könyvelt el, amelyet a cég működésébe forgattak vissza. Az Autóker a tervek szerint egyelőre nem kezd új tevékenységi körbe, marad az ingatlanfejlesztésnél.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.