Belföld

E-learning – siker vagy bukás?

admin

2003. 06. 17. 15:00

Az e-learning egyre nagyobb teret hódít a vállalati továbbképzések között, mert a cégeknek alacsony költséget, a felhasználóknak rugalmasságot ígér. De nő a módszerrel elégedetlenek száma is.

Az e-learning módszerrel tanulók általában elégedetlenek a nekik kínált lehetőségekkel a Distance Learning Consulting tavalyi felmérése szerint. A legtöbben úgy érzik, saját munkaadójuk és az e-learning tanfolyamot kínáló cég is magukra hagyja őket. A tanácsadó cég azt vizsgálta meg, melyek azok a tényezők, amelyek jelentősen befolyásolják az ilyen tanfolyamok sikerét és a résztvevők elégedettségét.

Min múlik a hatékonyság?

 

1. Önfegyelem
2. Nyugodt környezet a tanuláshoz
3. A tanulásra fordított idő tiszteletben tartása a vezetők részéről
4. A tanfolyamon tanultak kézzel fogható hasznossága
5. Tanulási célok kitűzése
6. A tanfolyamon tanultak és a szakmai célok egybecsengése
7. Önálló idő- és feladatbeosztás
8. Trénerrel, tutorral való kapcsolat
9. Gyakorlati tudást nyújtó tananyag
10. Az e-learning szofver rugalmas használata
11. A megtanulandó anyag pontos kijelölése
12. Információacsere a többi résztvevővel, tanulóval
13. A tanulók teljestíményének nyomon követése a tréner, tutor részéről
14. Felkészülés a technikai eszközök használatára
15. Vizsga a tanfolyam végén, melyről a közvetlen felettesnek is beszámolnak

Forrás: Distance Learning Consulting 

A felmérés

A Distance Learning Consulting online kérdőívét közel kétszázötvenen töltötték ki, 40 százalékban a humán erőforrás gazdálkodás területén dolgozók. A megkérdezettek kétharmada diplomás, és több mint 90 százalékuk dolgozik szívesen számítógéppel.

A válaszadók 80 százaléka szakmája miatt végzett el e-learning tanfolyamokat. A feladatokkal minden második megkérdezett a munkahelyén, több mint egyharmaduk otthon, 6 százalékuk pedig a munkahelyén berendezett speciális tanulói centrumokban foglalkozott. 

Ami nemigen számít

Tévhit az, hogy a technikai feltételeken múlik a hatékonyság. A számítógépnek bizonyos minimális feltételeknek természetesen meg kell felelnie, de az például nem befolyásolja az így tanulók elégedettségét, hogy egy Computer Based Trainingen (CBT) vagy egy Web Based Trainingen (WBT) vesznek részt. Az első esetben a felhasználók CD-ROM segítségével jutnak a tananyaghoz, míg a WBT-k során internetes portálon érhetőek el a feladatok.

Szintén nem befolyásolja a tanulók elégedettségét, hogy milyen rendszerű az oktatás. A klasszikus módszer az, hogy virtuális osztálytermeket teremtenek számukra, de az sem mutat eltérő hatékonyságot, ha speciális tanulói felületeket fejlesztenek ki. 

Mikor biztos a kudarc?

Az elégedett és elégedetlen válaszadók között a legfontosabb eltérés a tanfolyam során létesített kapcsolatokban és a felkészültségben mutatkozott. Jóval hatékonyabbnak és sikeresebbnek ítélték a tanfolyamot




azok az e-learning tanulók, akik megoszthatták egymással tapasztalataikat, és információt cserélhettek egymással. Úgyanúgy azok, akiket tutor segített a tanulásban. Ők a rendszer használatával és a tanultak gyakorlati hasznával is elégedettebbek voltak, mint a többiek.

Azoknál a cégeknél, ahol e-learning tanfolyamra küldik a munkatársakat, általában nem fordítanak figyelmet a résztvevők felkészítésére. 45 százalékuknál egyáltalán nem foglalkoznak azzal, hogy előzetesen elmondják, mi vár rájuk, milyen eredményeket várnak el tőlük, és kell-e egyáltalán a tanultakat később a munkájuk során hasznosítaniuk. Az előzetes felkészítés és a tanfolyam sikerességének érzete pedig erős korrelációt mutatott. Akik csak “belecsöppentek” az e-learningbe, azok lényegesen elégedetlenebbek voltak a többieknél.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Mátyás király országa ez

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.