Belföld

Hitellevél – autót olcsóbban

A márkakereskedők ellenérdekeltsége miatt nem népszerűek az úgynevezett hitelleveles konstrukciók, holott ezek éppen az autóvásárló ügyfelek érdekeit szolgálnák.

A dílerek szabotálják a hitellevelet – állította kérdésünkre egy hazai lízingcég neve elhallgatását kérő szakembere. Az egyik márkakereskedő alkalmazottja, enyhébb szavakkal bár, de alátámasztotta ezt. Az ő elmondása szerint a hitelleveles finanszírozási konstrukció bonyolultabb, sokkal több papírmunkát igényel, és visszaélésekre adhat alkalmat, ezért nem ajánlják az ügyfeleknek.

Valójában a „szabotázs” oka sokkal inkább az lehet, hogy a márkakereskedőnek az ilyen szerződésekből gyakorlatilag semmi anyagi haszna nem származik. Ellentétben a hagyományos hitelszerződésekkel, amelyek után a hitelösszeg 5-6 százalékának megfelelő jutalék üti a markát.

Lassú fejlődés várható

 

A hitellevelet egy évvel ezelőtt elsőként piacra dobó PostaBankLeasing tapasztalatairól Mészáros Györgyöt kérdeztük. A vezérigazgató szerint nem igaz az, hogy a márkakereskedők ne fogadnák szívesen a konstrukciót, hiszen a hazánkban tevékenykedő mintegy 1000 díler közül 400-zal sikerült leszerződniük. Ez azt jelenti, hogy minden megyében szinte minden márka elérhető akkor is, ha az ügyfél hittelevéllel szeretne vásárolni. A PBLeasing e termékből származó forgalma ugyanakkor nagyon alacsony, a bevétel 10-15 százalékát adja, ez havi 300-500 új hitellevél-szerződést jelent. A termék népszerűbbé válásához, Mészáros György szerint, gyökeresen át kellene alakulniuk az autóvásárlási szokásoknak. Ez pedig nagyon lassú folyamat.  

Ellenérdekeltség

Az autóvásárló szempontjából előnyös konstrukció elterjedését komoly ellenérdekeltség gátolja. A hagyományos felállás szerint, ha valaki hitelbe vásárol autót, akkor a hitelt a finanszírozó cég a márkakereskedő közvetítésével adja, miáltal az előbbi kamatot és egyéb banki költségeket, az utóbbi pedig közvetítői jutalékot terhel a vevőre. A hitelleveles konstrukció épp a közvetítőt és jutalékát igyekszik kiiktatni a rendszerből.

Ebben az esetben a finanszírozó társaság bizonyos összegű és futamidejű hitelkeretet nyit közvetlenül az ügyfélnek, aki azt szabadon felhasználhatja használt vagy új autó vásárlásához. Gyakorlatilag persze csak annál a márkakereskedőnél, amelyik leszerződött az adott lízingcéggel. Ez viszont korántsem általános.

Pedig a legolcsóbb, svájci frank alapú hitelszerződés 11-12 százalékos teljes hiteldíjmutatójához képest 3-4 százalékponttal alacsonyabb THM mellett juthatna álmai autójához az ügyfél, ha ezt a kereskedők is szorgalmaznák. Mivel azonban az ilyen típusú szerződéseken rendszerint legfeljebb kis összegű (pár tízezer forintos) fix jutalék illeti őket, nem ismertetik a vevővel a lehetőséget, sőt ha lehet, inkább lebeszélik a hitelleveles konstrukcióról.

A kereskedő diktál

 

A PostaBankLeasing mellett több más lízingcég (a Raiffeisen, a K&H, a Merkantil, a CIB) is elkészítette hasonló termékét, de információink szerint még várnak a bevezetésével. Mint megtudtuk azért, mert amíg a gépjárműeladások 90-95 százaléka a márkakereskedők révén történik (a fennmaradó hányad pedig flottaértékesítés), addig nem kockáztathatják meg, hogy nem járnak a dílerek kedvében. Ha változik a piaci környezet, és a tovább élesedő versenyben nem a kereskedők diktálják a feltételeket, akkor lehet szó az ügyfélközpontú értékesítésről – vallják a piaci szakemberek. 

Az EU-ban más lesz

Nem új termékről van szó, az autóvásárlók mégis csak elvétve ismerik a hitellevél nyújtotta előnyöket. A kereskedői tapasztalatok szerint hozzávetőleg minden 50 közül 2-3 hoz magával hitellevelet, vagyis durván 5 százalék él a lehetőséggel. Közülük is tízből kilencen használt autót vesznek, az újautó-eladásoknál csak elvétve fordul elő ez a konstrukció.

A FigyelőNet által megkérdezett lízingpiaci szakemberek szerint a helyzet az ügyfelek javára fordul az EU-csatlakozást követő években. A nyugat-európai gyakorlat hosszú távon érezteti majd hatását nálunk is. Vagyis egyre inkább jellemző lesz az egy bank közreműködésével történő ügyintézés (adott ügyfél ugyanannál a banknál vezeti a különböző számláit, illetve vesz föl hitelt lakásra, autóra, egyéb árucikkre). Ez elvezethet a mostani „eszközalapú” finanszírozástól az „ügyfélkockázat-alapú” finanszírozás irányába.

Hasonlóképpen ezt erősíthetik az autóeladások unión belüli liberálisabb szabályai, amelyek, ha meghonosodnak, a mainál egyszerűbbé és kevésbé költségessé teszik egy márkakereskedés megnyitását, amely ráadásul majd tetszőleges márkákat forgalmazhat. Így az élesebb verseny megint csak az ügyfélközpontú értékesítés kialakulását segítheti elő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik