Belföld

Nemzetközi botrány egy amerikai cég adatgyűjtése miatt

A mexikói belügyminiszter bűncselekménynek nevezte egy amerikai cég, a ChoicePoint működését országában, s immár nemzetközi botrány lett a hipernyereséges amerikai vállalat adatgyűjtéséből.

Az USA Georgia államában működik egy cég, a ChoicePoint, amelyet a legutóbbi időkig senki sem ismert, mégis az egyik legprofitábilisabb vállalkozásnak számít Amerikában. Még a legkevésbé nyereséges üzletága is 22,5 százalékos működési profitot hoz, ami számos más iparágban szinte elképzelhetetlen mértéket jelent – írja a német Der Spiegel magazin.

Mértéktelenség és botrány

A mértéktelenség amúgy is jellemző erre az eddig inkább csak a félhomályban operáló cégre. Mexikóban ugyanis olyan botrány keletkezett az amerikai cég ottani működéséből, hogy immár diplomáciai botrány keletkezett az ügyből.

De mivel is foglalkozik a ChoicePoint? A cég egyszerűen csak adatokat gyűjt – mindenkiről, mindent. Az amerikai adatvédelem – úgy tűnik – nem áll túl erős lábakon, a ChoicePoint ugyanis rendkívül sok és rendkívül jól jövedelmező információkhoz jut hozzá hivatalos, és nem túl hivatalos úton-módon.

Az FBI-nak és a Bush-kampánynak is dolgoznak

A cég aztán az adatokat olyan szervezeteknek adja el, mint az FBI, az amerikai igazságügyi minisztérium vagy a multinacionális nagyvállalatok egyike-másika. A botrányos amerikai elnökválasztáson, amikor George W. Bush elég furcsa körülmények között nyert Floridában (és így az egész Egyesült Államokban), ez a cég segített megtisztítani a floridai választók listáját. (Így lehetett jobban biztosítani a floridai republikánus győzelmet.)

Ugyanakkor most Dél-Amerikában okozott hatalmas felzúdulást a cég tevékenysége, hiszen a ChoicePoint működése ugyanis valódi USA-ellenes hecckampányt váltott ki Mexikóban. Az amerikaiak ugyanis mindössze 250 ezer dollárért, különböző közvetítőkön keresztül, felvásárolták a teljes mexikói választói listát, amely csaknem 60 millió állampolgár adatait tartalmazza.

Bűncselekmény történt?

A mexikói belügyminiszter, Santiago Creel immár bűncselekményről beszél, és szigorú vizsgálatot ígért az amerikai konszernt segítői ellen. A latin-amerikai országban immár a napilapok címoldalán, a rádió- és tévéadásokban egyaránt a „gringók” arroganciájáról esik szó – írja a Der Spiegel.

A mexikói kormány állítólag nem tudott a ChoicePoint praktikáiról, az adatvásárlás ugyanis titkosan zajlott, privát közvetítők révén. A ChoicePoint persze az így megszerzett adatokat jó pénzért adta tovább az amerikai igazságügyi minisztériumnak, és az USA más hatóságainak.

A vércsoportokról is gyűjtenek információkat

Az adathalmaz persze nem egyszerűen egy nevekből és lakcímekből álló listát jelentenek, hanem adószámokat, útlevélszámokat is tartalmaznak, sőt feltüntetik az illetők vércsoportját is például.

A Georgia szövetségi államban, Alpharetta városában működő ChoicePoint azonban ezzel az ügylettel alighanem túllőtt a célon: az eddig szinte titokban működő vállalkozás most a reflektorfénybe került, és Latin-Amerika legnagyobb adatkezelési botrányába keveredett.

Egész Dél-Amerikát behálózták

Időközben ugyanis kiderült, hogy a cég az elmúlt 18 hónapban sokmillió más dél-amerikai állampolgár adataihoz jutott hozzá – természetesen titkos úton. Így Argentína, Brazília, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Kolumbia, Nicaragua és Venezuela polgárainak adatai biztosan Washington kezébe kerültek. S ez persze a bevándorlási ügyek kezelésében sokat számít az USA-nak.

A botrány nyomán egyre többet lehet tudni a titkos adatgyűjtések mechanizmusáról. A ChoicePoint nem az egyetlen ilyen amerikai cég, hiszen például a PeopleWise is ebben az üzletágban működik. E vállalkozások forgalma igencsak megugrott, amióta a terroristáktól, bűnözőktől való félelem eluralkodott az Egyesült Államokban.

Csaknem megduplázódott a ChoicePoint részvényárfolyama

De a mérleghamisítók sincsenek biztonságban, hiszen a vállalatok elsősorban saját munkatársaik ellenőrzésére használják az efféle adatbázisokat. A ChoicePoint immár 100 terabyte-os tárolókat volt kénytelen beszerezni, annyi információt kell feldolgoznia és továbbítania a cégnek.

A vállalat létszáma immár meghaladja a négyezret, s ők negyven telephelyen látják el feladataikat az USA különböző régióiba szétszórva. A ChoicePoint részvények – ennek megfelelően 2000 eleje óta, amikor még csak 20 dollárt értek, mostanra 35 dollárra emelkedtek.

Eredetileg egyébként a ChoicePoint nem a Costa Rica-i banántermelőkre szakosodott: fő tevékenységük még most is az, hogy a 290 millió amerikai állampolgárról gyűjtsenek adatokat. Persze ez a tevékenység sem túlzottan népszerű. Sokan vesztették el állásukat amiatt, hogy a ChoicePoint eladta munkáltatóiknak az egyetemista korukban elkövetett kisebb szabálysértésekről – például egy füves cigaretta elszívásáról – szóló adatokat.


Napi negyvenezer újabb adat


Aki nem fizeti a biztosítási számláját, aki autóbalesetet okozott, vagy túlzottan eladósodott, számíthat arra, hogy a ChoicePoint segítségével a nyomára bukkannak. A nagy amerikai konszernek negyven százaléka már valamilyen formában igénybe vette felmérések szerint a ChoicePoint szolgáltatásait.

Ügyfelekről, vevőről, alkalmazottakról és potenciális munkavállalókról vásárolnak szívesen adatokat a munkáltatók.

Az üzlet ennek megfelelően virágzik. A ChoicePoint még hivatalos tájékoztatóiban is azzal dicsekszik csak online módon 17 milliárd hivatalos adategységhez fér hozzá, s ez a szám napról napra 40 ezerrel bővül. A ChoicePoint hitel- és bankszámlaadatokhoz, választói listákhoz, telefonkönyvek adatbázisához, rendszám-összesítésekhez is hozzájut.


Paradox amerikai szabályozás

A Der Spiegel a paradox amerikai szabályozásra is rámutat. Az USA törvényei (Privacy Act, 1974) szerint ugyanis tilos az állami hatóságoknak olyan adatokat gyűjteniük, amelyek nem tartoznak közvetlen illetékességi körükbe. Ugyanakkor a magáncégek szinte bármit megtehetnek, és ezt használja ki a ChoicePoint, amely viszont szorosan együttműködik a különböző hatóságokkal. Ezért nyilatkozta Chris Hoofnagle adatvédelmi szakértő a német lapnak, hogy az USA adatvisszaélések szempontjából ugyanolyan, mint a Karibi-térség a pénzmosás esetében.

500-ról 800 millióra ugrott a forgalom


A cég forgalma 1997-ben még 500 millió dollár alatt maradt, mostanra viszont már a 800 milliót közelíti. A ChoicePoint – amely 1997-ben vált le az Equifax konszernről – időközben harminc kisebb konkurensét vásárolta fel, többek között a legendás Pinkerton detektív-ügynökség egyik üzletágát is.

Természetesen a munkaerő-felvételnél jól jönnek a ChoicePoint háttér-információi, de a cég természetesen direkt marketing célokra is átadja adatbázisait. A Total eData nevű cég felvásárlásával pedig a ChoicePoint 30 millió e-mail-címhez (és persze azok tulajdonosainak bizonyos adataihoz) is hozzájutott.


A katolikus egyház is a megrendelők között

Immár a katolikus egyház is a ChoicePoint megrendelői közé tartozik Amerikában: a papok kiválasztása lőtt a klérus így szeretné elkerülni, hogy veszélyes pedofilok kerüljenek az egyház kebelébe.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik