Belföld

Májusban indul az első fapados légitársaság

Május harmadik hetétől közlekedik Budapest és Köln között az első fapados légitársaság, a Germanwings.

A fapados légitársaságok a hagyományos légitársaságoknál jóval olcsóbban kínálják útjaikat, ám ennek fejében a fedélzeten a kiszolgálás minimális, ha az utas ellátást igényel, azért fizetnie kell, és általában nem az ország legnagyobb repülőterét, hanem kisebb repülőtereket vesznek igénybe. Hidvégi Gábor, a Budapest Airport vezérigazgatója kedden Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, hogy több ilyen légitársasággal is tárgyalásokat folytatnak ferihegyi indulásról.
Példaként említette, hogy a napokban Londonban egyeztettek egy új légitársaság még az idén tervezett budapesti megjelenéséről, ám ennek nevét Hidvégi Gábor nem ismertette.

A vezérigazgató bejelentette azt is, hogy a SAS-hoz tartozó Snowflake légitársaság április 12-étől heti két járatot indít a korábbinál jóval olcsóbban Stockholmba. A Budapest Airport a Ferihegy 1-es terminálját kizárólag az új fapados légitársaságoknak tartja fenn, ám a nyári túlzsúfolt
időszakokban kényszerhelyzetből a felújított 1-es terminál szolgál majd a 2-es tehermentesítésére is.

A Germanwings kezdetben naponta egyszer közlekedik, ám a tervek szerint a járatszámot a közeljövőben napi kettőre emelik. A légitársaság egy útra vonatkozó minimális árát mintegy 20 euróban határozta meg, az átlagos árszint azonban 60 és 70 euró között változik és a járattelítettség függvényében is módosulhat.

– A Malév számára nem a fapados légitársaságok megjelenése jelenti a fő problémát – hangsúlyozta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a Budapest Airport is érdekelt a Malév stratégiájának sikerében. Számunkra is komoly veszteséget jelentene, ha ez a stratégia kudarcba fulladna – mondta Hidvégi Gábor. A Budapest Airport kedvezményeket kínál valamennyi légitársaságnak, amelyik Ferihegyről új járatokat indít. – Ez vonatkozik a fapados, illetve a teljes ellátást biztosító új és régi légitársaságokra egyaránt – hangsúlyozta a vezérigazgató.

A kedvezmény mértéke az első évben a leszállási díj 50 százaléka, a második évben 25 százaléka, a harmadik évben pedig 10 százaléka. A vezérigazgató szerint a leggyakrabban közlekedő Boeing 737-es típusú repülőgép egyszeri leszállásánál 2000 euró kedvezményt jelenthet. A magyar fővárosból induló további új járatokról szólva Hidvégi Gábor megemlítette, hogy a német Cityair az eddigi drezdai, üzleti utasokat szállító járatát követően tervezi, hogy még az idén Lipcse és Budapest között is új járatot indít.

A dán Maerskair leányvállalata már engedélyt kért a magyar légügyi hatóságoktól az Edinborough és Budapest közötti járat megindítására – jelentette be a vezérigazgató. Hozzátette, hogy az Arcair magyar fapados légitársaság is érdeklődik a lehetőségek iránt.


Az Airport taxi szerződéses alap nélkül monopolizálta a repülőtéri taxispiacot és gyakori inkorrekt árszámítása ellen gyakran érkezett kifogás – közölte a vezérigazgató. A megoldás – ismertetése szerint – egy úgynevezett pufferparkoló lesz, ahová nagyszámú, a taxis társaságtól független, ám bizonyos minőségi követelményeknek megfelelő gépkocsi állhat be. Ilyen követelmény lesz például a légkondicionáló megléte.


A Budapest Airport árbevétele tavaly 26 milliárd forint volt, adózás előtti nyeresége 5 milliárd forintra rúgott. Hidvégi Gábor ismertetése szerint az idén is hasonló eredményt remélnek és a fapados légitársaságok megjelenése ellenére sem számítanak a forgalom jelentős emelkedésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik