Belföld

Autó-elnemadás – a BMW és a FIAT vezeti a listát

A BMW AG, Európa második legnagyobb luxusautó-gyára és az olasz FIAT járult hozzá legnagyobb mértékben a nyugat-európai gépjárműeladások 3,5 százalékos csökkenéséhez.

Az autóeladások száma elsősorban az általános gazdasági növekedés lassulása miatt csökken. További oka az elöregedő termékszerkezet, ami szintén nem generál új keresletet – írja a Bloomberg hírügynökség.

Az egy évvel ezelőtti 1,05 millió darabos eladáshoz képest idén februárban mindössze 1,01 millió személygépkocsit értékesítettek Nyugat-Európában – az autógyártók kontinentális szövetségének, az ACEA-nak az adatai szerint. Az év első két hónapjában összességében 5,3 százalékos volt a visszaesés a múlt év hasonló időszakához viszonyítva.

A Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint a személygépkocsik iránti kereslet idén várhatóan 3 százalékkal csökken. Az eurózóna 12 államában ugyanis ebben a negyedévben zsugorodni fog a gazdaság, még az EU hivatalos becslései szerint is.

Amerikából jöttek… 

Az amerikai cégek közül mind a GM, mind pedig a Ford éppen a piaci átlagnak megfelelő, 3,5-3,5 százalékos zsugorodással volt kénytelen számolni Nyugat-Európában. 

A BMW és a VW is visszaesett

A legdrasztikusabban a BMW eladásai zuhantak februárban. A zuhanás mértéke igencsak meglepő: 16 százalékkal csökkent a bajor autógyár termékei iránti kereslet. A HVB Group elemzője szerint amiatt, hogy jelenleg a modellcsere zajlik a típusnál. A BMW márkájú autók iránt 20 százalékkal zuhant a kereslet. Az 5-ös szériában idén várható az új modell kihozatala, március végén kezdi csak árulni a bajor gyár Z4-es új sporkocsijait, és a 3-as sorozat is csak a hónap végén újul meg.

Európa legnagyobb autógyártója, a VW eladásai is 2,2 százalékkal csökkentek. Különösen az Audi márka teljesített rosszul: 4,6 százalékkal drasztikusan mérséklődött az értékesítés a VW-hoz tartozó márkánál.

A francia riválisok közül a PSA Peugeot Citroen 1,6 százalékkal kevesebb autót adott el februárban. Ez két tényező eredményeként alakult így: a Citroen 15 százalékkal növelte értékesítését, ám a Peugeot 12 százalékkal esett vissza. Minthogy pedig a Peugeot magasabb bázisról indult, nagyobb volt a darabszámra vonatkoztatott mérséklődés.

Nagy őszi visszatérés? 

A Bloomberg szerint a FIAT ötmilliárd eurót tervez befektetni, hogy megmentse veszteséges autóipari részlegét. (A torinói társaság egyébként a legnagyobb gépipari csoport egész Olaszországban.) Az itáliai gyár nem véletlenül mutatta be most, a genfi autószalon alkalmából a 23 éve „futó” Pandát váltó Gingo kiskocsit, illetve az új Lancia Ypsilont és a GT Coupét. Ezek a kocsik szeptembertől kerülnek ki a dealerekhez a torinói gyárból, amely 18 hónapja nem jelentkezett új modellel. 

Folytatódik a FIAT gyengélkedése

A FIAT eladásai a vonatkozó időszakban 13 százalékkal estek. Ez ugyan kisebb, mint a BMW “lassulása”, ám a torinói gyár valójában sokkal súlyosabb problémákkal kénytelen megküzdeni, mint a bajor cég. Míg a BMW-nél modellváltásból adódó “technikai” visszaesésről van szó, a FIAT-nál alapvető strukturális gondok mutatkoznak, hatalmas adósságokkal tetézve.

Rekordmértékben esett a FIAT értékesítése az olasz piacon is, amely eddig a legnagyobb felvevője volt a torinói gyár termékeinek. Februárban már csak a honi forgalom 27,6 százalékát mondhatta a magáénak a FIAT, ez pedig tragikusan rossz mutató. A FIAT, a Lancia és az Alfa Romeo márkák elsősorban a rivális Peugeot-val és Nissannal szemben veszítettek teret.


Renault: közepesen rossz 

A Renault eladásai februárban 8,4 százalékkal estek vissza. A Clio és a Laguna modellek kevesebb vásárlót vonzottak, mint a konkurens termékek. A francia piac általánosan rossz helyzete, nyolcszázalékos visszesése szintén nem segítette a Renault-t. 

A nyertesek: Mercedes, Toyota, Nissan


Érdekesség, hogy a DaimlerChrysler AG növelni tudta eladásait, ha csak 0,3 százalékkal is. A konkurensekhez képest ez jónak mondható, és elsősorban a Mercedes-Benz háromszázalékos bővülésének köszönhető. Különösen az E-osztály forgalomnövekedése eredményezte az összeladások emelkedését, miközben a Smart és a Chrysler brandek értékesítése visszaesett.

A nagy nyertesek közé tartozik a japán Toyota Motor Corp., amely 5,2 százalékkal bővítette eladásait Nyugat-Európában. A Nissan (amely immár a Renault-hoz tartozik) pedig 5,1 százalékkal növelte értékesítését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik