Belföld

Politikai vagy társadalmi hirdetés az uniós reklám?

A Magyar Televízió (MTV) szerint kizárólag politikai hirdetésként tehetők közzé azok az EU-csatlakozással kapcsolatos reklámok, amelyekben a feladó a népszavazás végeredményét befolyásolni kívánja.

A tévécsatornák képernyőjén egyelőre csak az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány (EUKK) és több szaktárca hirdetéseit, valamint – kizárólag a Budapest Televízión – Anettka uniós reklámját láthatjuk – írja a Magyar Hírlap.

Ennek oka részben a tisztázatlan jogi helyzet. Az Országos Választási Bizottság (OVB) legutóbbi állásfoglalása szerint a műsorszolgáltatók azonos felté telekkel kötelesek közzétenni a pártok és társadalmi szervezetek csatlakozásról szóló hirdetéseit, mégis teljes a zűrzavar az ilyen témájú klipek megjelentetése körül.

Nem tisztázott viszont, hogy közérdekű közleményként, társadalmi célú hirdetésként vagy politikai hirdetésként lehet hirdetni. Az utóbbi normál reklámpiaci áron jelentethető meg. A hirdetőknek viszont egyáltalán nem mindegy, hogy fizetniük kell-e, jelentős kedvezményt kapnak-e, vagy pedig ingyen szerepeltethetik spotjaikat.


Az uniós csatlakozás olyan, Magyarország sorsát meghatározó kérdés, amelyben valamennyi párt egyetért, így az uniós klipek semmiképpen sem tekinthetők politikai hirdetéseknek – nyilatkozta lapunknak Ladvánszky György, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) szocialista tagja.


A médiatörvény viszont úgy rendelkezik, hogy az elektronikus médiában csak politikai hirdetésként szerepelhetnek a népszavazási kezdeményezés támogatására felszólító, illetve annak eredményét befolyásoló reklámok. Politikai hirdetéseket pedig csak pártok vagy politikai mozgalmak tehetnek közzé. A tévéknél és a rádióknál ilyen kéréssel még egyetlen párt sem jelentkezett. Az SZDSZ csatlakozást támogató spotjaival is szeretne minél szélesebb nyilvánosságot elérni, de erre addig nincs mód, amíg a közszolgálati médiumok számára nem egyértelmű, hogyan viszonyuljanak az ilyen hirdetésekhez – nyilatkozta lapunknak Horn Gábor, az SZDSZ koalíciós koordinációért felelős politikai államtitkára. A Fidesz nem tervezi, hogy tévés hirdetéssel kampányoljon. A szocialisták ugyancsak más módját választják (személyes találkozókat, fórumok) a népszerűsítésnek.

Anettka saját pénzén társadalmi célú hirdetésként szerette volna uniós klipjét megjelentetni az MTV-ben is. A csatorna azonban azzal hárította el kérését, hogy elsősorban pártoktól, politikai mozgalmaktól, továbbá más Magyarországon érvényesen bejegyzett szervezetektől fogadnak el megrendelést politikai hirdetés közzétételére.

A határon túlra is sugárzó Duna Televízió politikai hirdetést nem közölhet. A tévécsatorna az EUKK és a minisztériumok klipjeit nem is társadalmi hirdetésként vagy tarifaáron, hanem úgynevezett GRP alapján közli, vagyis azt vállalja, hogy meghatározott számú nézőt elér a reklámmal.

Az ügy társadalmi jelentőségét egyébként jelzi, hogy az ORTT legutóbbi informális ülésén arról is döntött, hogy a műsorszolgáltatók mintegy 400 millió forint utólagos támogatást kapnak e témában készülő műsoraikhoz. A juttatásból a kereskedelmi tévék is részesülnek.

A közmédiumok csatlakozással kapcsolatos többletfeladataihoz a parlament által megszavazott mintegy 900 millió forintnyi támogatást egyébként még nem kapták meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik