Belföld

Európa-terv az egészségügyben

Az egészségügyi műszerpark cseréje és felújítása érdekében 15 milliárd forint értékben indít programokat az Európa-terv keretében a szaktárca, amelyekben számol a magántőkével - írja a Világgazdaság. Folytatják az EU-előírásoknak megfelelő sürgősségi betegellátás, elsősorban a mentőszolgálat korszerűsítését is.

Az egészségügyi tárca költségvetésében 2 milliárd forint áll rendelkezésre a gyógyítóintézmények gép-műszer parkjának cseréjére, ám Csehák Judit azt reméli, a műszercsereprogram során 15 milliárd értékben cserélhető le az elavult diagnosztikai, az aneszteziológiai-intenzív terápiás, s a surgárterápiás eszközpark. Arra számít, hogy a kormány felhatalmazza: hosszú távú megállapodásokat köthet azon cégekkel, amelyektől a drága készülékeket lízingszerződéssel bérelhetik a gyógyintézmények vagy a cégek, tulajdonukban tartva azokat, a szolgáltatást adnák el a kórházaknak. Mindkét esetben közbeszerzési eljárást írnak ki, s 5–10 évre szóló megállapodást kötnének. Azért is fontos a kormány jóváhagyása, hogy a kiadásokkal a központi költségvetés számolhasson, s az ágazat terve kapcsolódjon a Nemzeti Fejlesztési Terv s az Európa-terv projektjéhez.

A miniszter a szolgáltatásvásárlásra példaként említette a pozitronemissziós tomográf (PET-) diagnosztikát. Ezt a vizsgálatot – évente 1000 szolgáltatást – csak Debrecenben végzik, alkalmanként 130 ezer forintos díjért, amit az állami költségvetésből térítenek meg. Az orvosi szakma szerint minimum 10, ideális esetben 20 ezer PET-vizsgálatra lenne szükség. Ám a beruházás 2,5-3 milliárdba kerülne, ezért a tárca e szolgáltatások bővítésére magáncégekkel kötne szerződést.

Az egészségügyi esélyegyenlőség alapja, hogy minden állampolgár 15 percen belül jusson hozzá a sürgősségi ellátáshoz. Ebben fő szerep jut a mentőszolgálatnak. Gőbl Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója szerint az Európa-terv lendíthet a 210 mentőállomás felszereltségén, s pár év alatt lecserélhetők az elavult kocsik. Az idén 130 új járművet szereznek be, s 25 korszerűtlen állomást újítanak fel.

A betegszállítás szervezetlenségével kapcsolatos kérdésünkre elmondta: az OMSZ keretein belül szervezett a szállítás, ám a magáncégekről ez nem mondható el. Csehák ezzel kapcsolatban kijelentette: támogatják a magánszolgáltatók munkájának összehangolt irányítását, ám ennek technikai-pénzügyi feltételei is vannak. Mivel ezeket a vállalkozásokat az OEP fizeti, igényt tarthat arra, hogy csökkenjen a betegek várakozási ideje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik