Belföld

Hibridautók – feljövőben a biznisz

Nem akarnak lemaradni a japánok mögött az amerikai gyártók, újabb és újabb hibridautók sorozatgyártását indítják el. Az érdeklődést az amerikai kormány adókedvezményekkel fokozza.



 A hibriadautók alapötlete

A hibridautók kétféle meghajtást ötvöznek: van bennük belsőégésű és elektromotor is. Alapötletük az, hogy a bennük lévő belsőégésű motor állandóan a kedvező hatásfokú fordulatszám-tartományban működik s így jelentékenyen csökken az üzemanyag-fogyasztás és a káros emisszió – különösen városban. Ez megvalósítható úgy, hogy a benzinmotor csak az akkumulátort tölti, és a kocsit az elektromos meghajtás mozgatja (soros hibrid), illetve úgy, hogy hol a belsőégésű motor, hol az elektromotor hajtja a járművet (párhuzamos hibrid ).

A hibridautók gyártásában eddig a japánok jártak az élen: a Toyota és a Honda világszerte körülbelül 150 ezret adott el belőlük az elmúlt években. Természetesen az amerikai gyártók sem akarnak lemaradni: a General Motors és a Ford a közelmúltban bejelentette, hogy a piaci szegmenst nem áll szándékukban átadni a japán versenytársaknak, így ők is belevágnak a környezetbarát autók sorozatgyártásában.

Modell hátán modell

Az első, sorozatgyártásig eljutott modellt a Toyota fejlesztette ki Prius néven. Ennél a benzinmotor automatikusan kikapcsolódik, amikor az autó áll, ilyenkor a fogyasztás és természetesen az emisszió is nulla. Indításkor az akkumulátor energiájával táplált elektromotor hajtja meg a kocsit, ezért az indítás zajtalan, egyenletes és kipufogógáztól mentes, holott a hagyományos belsőégésű motornál rövid ideig ilyenkor nagyon nagy a fogyasztás és a káros emisszió. Normál, egyenletes haladásnál megindul a benzinmotor, segíti az elektromotort, amely idővel kikapcsol.



Hibridautók – feljövőben a biznisz 1
Saturn

A benzinmotor a kocsi mozgatásán kívül forgatja az áramtermelő generátort is, amely tölti az akkumulátorokat. Gyorsításkor vagy emelkedőn felfelé az elektromotor “besegít”. Fékezéskor, lassításkor az elektromotor generátorként működik, s a kocsi mozgási energiáját az akkumulátorok töltésére szolgáló árammá alakítja. A kombinált meghajtásnak köszönhetően a Prius fogyasztása és emissziója városi forgalomban lényegesen kisebb, mint egy azonos paraméterekkel jellemezhető, belsőégésű motorral meghajtott kocsié.

A Honda két hibridmodellt is kifejlesztett már, a General Motors pedig egy hónappal ezelőtt az Észak-amerikai Nemzetközi Autókiállításon mutatta be az első prototípust, a Saturn Vue hibrid változatát. A cég 2007-ig további négy modellt is piacra szeretne dobni.



Hibridautók – feljövőben a biznisz 2
Ford U-modell


Ugyanitt a Toyota bemutatta első luxus hibridmodelljét, egy Lexus sportkocsit. A Ford elsőként az Escape hibridváltozatát vezeti be, de még idén egy vadonatúj prototípus, az U Modell piacra dobását is tervezi. A sportkocsik mellett hamarosan a hibrid teherautók is megjelenhetnek az utakon, az amerikai hadsereg ugyanis ezek beszerzésén töri fejét.

Érvek és ellenérvek



Hibridautók – feljövőben a biznisz 3
Katonai jármű

A hibridautók megítélése az autóiparon belül sem egyöntetű. Az ellenzők leggyakrabban azt hangsúlyozzák, hogy a technológia rendkívül költséges. Ez véleményük szerint megakadályozza széleskörű elterjedését. Velük szemben a hibridautók szerelmesei az olajár kiszámíthatatlanságát, az olajkitermelés véges határait és a légszennyezés súlyos költségeit hangoztatják.

A hibridautók gyártását a környezetvédők mellett néhol aktívan támogatják a szabályozó hatóságok is. A kaliforniai kormányzóság például a légszennyezés és az üvegházhatást előidéző szén-dioxid kibocsátás csökkentését írta elő. 

A Morgan Stanley ágazati elemzője bizakodó: a befektetési bank szerint az USA-ban idén gazdára találó új autók 10-15 százaléka hibridautó lehet. Tavaly körülbelül 17 millió új autó adtak el a tengerentúlon. A vásárlók döntését elsősorban az üzemanyagárak, valamint az állami ösztönzők befolyásolhatják.




Hidrogénautó? Távoli jövő… 

Profitabilitás szempontjából a hibridautókénál is nehezebb ügy a tüzelőanyag-cellás járműveké. Ezek előállítása most 700 ezer dollár körül van. Ezt az árat kellene 20–30 ezer dollárig letornázni…  

Adókedvezmények a hibridautó-vásárlóknak



Az USA-ban egy Toyota Prius körülbelül húszezer dollárba kerül, mintegy ötezerrel többe, mint a Toyota Corolla. Az árkülönbséget némileg enyhíti, hogy a hibridautót vásárlók kétezer dollár adókedvezményt írhatnak le. A cég így a kutatási költségektől eltekintve némi profitot is képes elkönyvelni a Prius-okon.

A gyártók nyomására az amerikai kormány várhatóan újabb adókönnyítéseket is bevezet. A GM vezérigazgatója például kijelentette, hogy cégének nem érdeke a hibridautók veszteséges eladása, a sorozatgyártást csak jelentős állami támogatással tartják megvalósíthatónak. 


Ajánlott videó

Olvasói sztorik