Belföld

DAM, Ózd, Digép – bajban a borsodi acélipar

Csődöt jelentett a DAM Steel Rt., a diósgyőri acélipari társaság. Ezzel egy időben az Ózdi Acélmű Kft. villamosenergia-ellátását is korlátozták, mert milliárdos tartozást halmozott fel.

Az előzmények

 

A DAM január elején azzal az indokkal állította le a termelést, hogy veszteséges a gazdálkodása. Ezt rendkívüli sajtótájékoztatóján az igazgatóság olasz és magyar tagjainak jelenlétében Monica Pirovano, az igazgatóság elnöke jelentette be.
A DAM Steel Rt. 2001 áprilisában került az olasz Cogne cég tulajdonába. Pirovano szerint a DAM-ot versenyképes európai acélgyártó cégnek tartják, de a magyarországi körülmények nem tették lehetővé a folyamatos és eredményes gazdálkodást. Székely Árpád, az igazgatóság tagja akkor kifejtette: a forint felértékelődése fokozottan sújtotta a DAM exportját, amit az elmúlt évben 10 százalékkal növeltek.
Az elektroacél-termeléshez a hulladékacélt és az energiát is az erősödő forintért vásárolják. A környező országok kohászata állami támogatást élvez, kizárólag a magyar kohászatot érintik megszorító intézkedések. Az elektroacél előállításra szakosodott DAM Steel a területén lévő áramszolgáltató alállomásnak – amely nem került a tulajdonába – kilowattonként 2 forinttal többet fizet, mint más magyarországi fogyasztók.
A DAM veszteségeinek ellensúlyozására a Cogne többször is tőkét emelt a cégben: a Napi Gazdaság szerint tavaly immár elérte a 7,6 milliárd forintot az alaptőke, mindez azonban nem változatott azon, hogy továbbra sem hozott nyereséget az acélgyártás.  

A nemzetközi acélipari válság nyomán ismét destabilizálódni látszik a borsodi acélgyártás helyzete. Hétfőn kiderült, hogy csődöt jelentett a DAM Steel Rt., amely az olasz Cogne Acciai Speciali s.r.l. leányvállalata.

A Cogne egyik vezetője, Eugenio Marzorati még a múlt héten pozitívan nyilatkozott a DAM (a diósgyőri acélművek) jövőjéről. Ezután néhány nappal érkezett a csődről szóló hír.

Miskolcon kríziscsoport alakult

Miskolcon az önkormányzat mindenesetre kohászati krízis munkacsoportot hozott létre, mert a DAM csődje a Digép csoportot is nehéz helyzetbe hozhatja. A Magyar Hírlap értesülései szerint a Diósgyőri Ipari Park Kft., amely a Digéphez kapcsolódik, már öncsődöt is jelentett a közlemúltban.

A DAM-nál 1400 dolgozót és azok családtagjait érinti súlyosan a Cogne-leányvállalat csődeljárása. A Cogne a hírek szerint tovább akar termelni Miskolcon, de ehhez előbb több száz millió forintos nagyságrendű tartozást kell rendeznie.  Ezt a cég egyik illetékese a FigyelőNetnek is megerősítette.

A termelést január elején már leállították Diósgyőrött, értesülésünk szerint azonban egy-két héten belül újraindulhat az acélgyártás, amennyiben rendeződik a helyzet. Addig is a cég igyekszik mindent megtenni azért, hogy a téli időjárás ellenére a kemencék újra felfűthető állapotban maradjanak.

Több milliárd forint a veszteség

A miskolci önkormányzattól annyit tudtunk meg, hogy Káli Sándor polgármester kezdeményezésére a napokban újra összeül a krízis munkacsoport. Az önkormányzat azonban magánvállalatok életébe nem avatkozhat be, végső soron az olasz tulajdonos dönthet a DAM jövőjéről. (Az olasz illetékeseket lapunk megpróbálta megszólaltatni, ám sem Eugenio Marzorati, sem a DAM Steel vezetője, Monica Pirovano nem volt elérhető.)

A Népszabadság szerint a DAM Steel Rt. kétéves működése alatt, amióta az olaszok befektettek a cégbe, hatmilliárd forint veszteséget halmozott fel. A DAM Steel közleménye szerint a január 22-én megindított csődeljárásban a cég február 18-án tart tárgyalást a hitelezőkkel történő megállapodás és fizetési haladék kérése érdekében.

Az ÉMÁSZ korlátoz Ózdon 

Az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Rt. (ÉMÁSZ) minimális értékre korlátozza az Ózdi Acélmű Kft.-nek (OAM) nyújtott villamosenergia szolgáltatást a társaság milliárdos nagyságrendű felhalmozott tartozása miatt – tájékoztatta az áramszolgáltató az MTI-t hétfőn. A közleményben az ÉMÁSZ jelzi, hogy élve a törvényben biztosított jogával, a lejárt követelések beérkezéséig korlátozza az OAM által megvásárolható árammennyiséget. Az acélmű már hosszabb ideje nem teljes mértékben egyenlíti ki villanyszámláját. Ezért az ÉMÁSZ bírósági keresetet indított az OAM ellen a követelések behajtása érdekében.  

A minisztérium a termelés folytatását szeretné

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azt szeretné, ha a DAM Steel Rt.-nél a csődbejelentés után is megmaradnának a munkahelyek, folytatódna a termelés. A GKM vizsgálja, hogyan tudna ebben segíteni, és ez ügyben felveszi a kapcsolatot a munkaügyi tárcával, illetve a Miniszterelnöki Hivatallal – mondta Réthy Imre, a GKM közigazgatási államtitkára hétfőn az MTI-nek.

A közigazgatási államtitkár utalt arra, hogy a DAM Steel Rt. korábban két fő gondot jelzett a gazdasági tárcának. A egyik az Észak-magyarországi Áramszolgáltatóval (ÉMÁSZ), a másik a gázszolgáltatóval, a Mollal folytatott vitájuk volt. Réthy szerint a GKM-re tartozó ügyekben sokat tettek. Többek között aláírásra készen áll a diósgyőri cég és a ÉMÁSZ közötti szerződés a transzformátor átruházásáról, illetve a Mollal az árakról történő újabb megállapodásról. Ahol a tárca piaci alapon befolyásolni tudta a piaci szereplőket, ott cselekedett – mondta az államtitkár -, ugyanakkor a termelés finanszírozása alapvetően a tulajdonos és a bankrendszer feladata. 

 A DAM története

A diósgyőri kohászkodás egészen 1770-ig vezethető vissza. Mária Terézia 1770. július 28-án királyi rendeletet írt alá egy vasverő hámor megalapítására. A gyár a Garadna-völgyi és a hámori helyek szűkössége miatt 1870-ben költözött át mai területére. Rövid időn belül nagyolvasztók, vasöntöde és kovácsolók létesültek. 1879-ben bevezették a Siemens-Martin acélgyártást, 1882-ben pedig a Bessemer acélgyártást. A II. világháború után hatalmas kohászati kombináttá vált az acélművek. 1989-ben létrejött a Diósgyőri Metallurgiai és Alakítástechnológiai Gyárak Részvénytársasága, a DIMAG Rt. az addig állami tulajdonban lévő vállalat, az LKM (Lenin Kohászati Művek) helyén. Számos részleget azonban önálló gazdasági társaságokká alakítottak, és 1991. december 29-én privatizálták a Dimagot. Az 1992-1996 novembere között a gazdasági társaságok döntő többsége ismét egy állami tulajdonú társasággá egyesült DAM Diósgyőr Rt. néven. 1996 novemberében egy újabb rekonstrukció kezdődött, majd 1998. január 29-én másodszor privatizálták a céget: a vevő ekkor a VSZ Holding a.s. Kosice, vagyis a kassai vasmű volt. Ez sem bizonyult azonban sikeresnek, és 2000. március 14-én elrendelték a gazdasági társaság felszámolását. A Cash & Limes Vagyonkezelő és Felszámoló Rt. a felszámolás alatt lévő társaságot üzemeltette, majd 2001. április 13-án pályázat útján értékesítette. Az új tulajdonos az olasz Cogne Acciai Speciali s.r.l., a cég neve DAM Steel Speciális Acélgyártó Részvénytársaságra változott. 

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik