Belföld

Biztosítók Magyarországon – kényelmes gyarapodás

Kiterjedt fiókhálózatokra támaszkodva növelik forgalmukat a hazai biztosítók. Arra egyelőre nem kényszeríti őket a piac, hogy merőben új módozatokkal kísérletezzenek.



Húsz százalékkal több bevétel 

A különböző csatornák intenzív bevetése összességében évről évre meghozza a gyümölcsét. A nehezebben eladható életbiztosítások száma tavaly több mint 10 százalékkal bővült, a nem életbiztosítási szerződéseké pedig 4 százalékkal emelkedett (az egyelőre hivatalos szeptember végi adatok alapján). A biztosítók díjbevétele mindkét szegmesnben mintegy 20 százalékkal lett magasabb, mint egy évvel korábban, a múlt év egészére vetítve hozzávetőleg 490 milliárd forintra becsülhető. A piaci koncentráció továbbra is igen magas: a díjbevételek 81 százalékát az öt legnagyobb biztosító (sorrendben az Allianz, a Generali-Providencia, az ÁB-Aegon, az ING és az OTP-Garancia) gyűjtötte. 

Új módozatokkal nemigen rukkoltak elő tavaly a hazai biztosítótársaságok, és e téren az idén sem várható áttörés. A társaságok biztosra mennek, bevételük pedig stabilan gyarapszik.

Szó sincsen arról, hogy nem is lehetne színesíteni a termékek palettáját, hiszen például az etalonnak tekinthető angolszász piacok kínálatának még csak töredéke érhető el nálunk. Csakhogy a fiatal hazai biztosítási piac még nem érte el a kezdeti komoly felfutási szakasz csúcspontját, így továbbra is inkább mennyiségi, mintsem minőségi célokat kerget.

A társaságok nincsenek rákényszerítve a kínált termékek körének árnyalására. Sokkal inkább az értékesítési csatornák minél hatékonyabb kihasználásán munkálkodnak.




Jelzáloghitel a biztosítóktól? 

Jelzálogkölcsönt elvileg biztosítótársaságok is nyújthatnának közvetlenül, ezt ugyanis mind a biztosítási törvény, mind pedig az állami támogatásokról szóló kormányrendelet lehetővé teszi. Hogy a konstrukció népszerűsége ellenére mind a mai napig miért nem teszi ezt egyetlen hazai biztosító sem, annak okát a személyi jövedelemadó törvényben kell keresni. Ez ugyanis különbséget tesz a bankok, illetve a biztosítók által nyújtott lakáshitelek között, legalábbis, ami a kedvezményeket illeti. A bankok felé teljesített törlesztések után évi 40 százalék (legfelejebb 240 ezer forint) kedvezmény jár, a biztosítók felé fizetendő összegnek viszont csak az egyébként szokásos 20 százaléka (idéntől már maximum 100 ezer forint) vonható le az adó összegéből. 

Elkelne a frissítés

A honi piac utolsó nagyobb jelentőségű eseménye a befektetésekhez kötött, unit-linked típusú biztosítások néhány évvel ezelőtti berobbanása volt. (Elsőként az immár ING néven futó Nationale-Nederlanden jelentkezett ezzel a termékkel 1997-ben, ezt követően szinte valamennyi életbiztosító. Ma már az életági díjbevétel 37 százalékát adja). Azóta néhány egészségbiztosítási kezdeményezést leszámítva legfeljebb a jelzáloghitelezési konstrukciókhoz kapcsolt módozatok jelentettek újdonságot.

A lakásvásárlási, illetve felújítási hitelek felfutását néhány társaság úgynevezett hitelfedezeti biztosítások bevezetésével, mások a hitelhez kötelezően kötendő vegyes életbiztosítási módozatokkal igyekeznek kihasználni. Egyes vélemények szerint kétséges ennek az új „árukapcsolásnak” a biztosítási piacra gyakorolt kedvező hatása. Bartha Viktória, az ING termékfejlesztési ügyvezető igazgatója szerint azonban mindenképpen előnyös, hiszen egyfelől növeli és megújítja a lakásbiztosítások állományát (használt lakások vásárlásánál is rendszerint újrakötik a biztosítást), másfelől tovább bővíti a vegyes biztosításokét, ráadásul az átlagosnál magasabb díjú szerződésekkel. (Ez utóbbi, egyik legklasszikusabb életbiztosítási forma egyébként tartja, sőt az utóbbi időben növelte népszerűségét, így jelenleg 56 százalékban részesedik a teljes életági díjbevételből.)

A nem életbiztosításokon belül továbbra is a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások képviselik a legnagyobb (36 százalékos) részarányt, de folyamatosan emelkedik a casco-biztosítások állománya is. Ez utóbbi szerződések száma 2002-ben kiemelkedő (21 százalékos) növekedést mutatott, és a tendencia várhatóan idén is folytatódni fog. Jákfalvi Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító gépjárműbiztosítási osztályvezetője szerint 2003-ban ismét akár 20 százalékkal bővülhet a szerződésállomány, miután mind az új-, mind pedig a használtautó-eladások piacán további fellendülésre lehet számítani.




Nem mindent fizet a biztosító  

Egyre inkább az a trend érvényesül a globális biztosítási piacon, hogy a kötelező biztosítást csak korlátozott összegig vállalják a biztosítók. Vagyis, ha egy autós kárt okoz egy másik gépjárműben vagy annak utasaiban, akkor legfeljebb bizonyos összeghatárig állja a károkat a biztosító, azon túl pedig a kárt okozó biztosítottat terheli a felelősség.
Talán sokakat meglep, de Magyarországon sincs korlátlan fedezetvállalás. Az idevágó, 2001. január 1-jétől hatályos kormányrendelet értelmében „a biztosító egy biztosítási esemény vonatkozásában dologi károk esetén káreseményenként 500 millió forintig, személyi sérülés miatti károk esetén pedig károsultanként 300 millió forintig köteles a károsultakkal szemben helytállni.” Hiába korlátozott a felelősségvállalás, azért az összeghatárok úgy vannak meghatározva, hogy azokat igen nehéz túlszárnyalni. Egy hétköznapi baleset kapcsán gyakorlatilag lehetetlen ekkora kárt okozni, és a FigyelőNet információi szerint erre még nem is volt példa. 

Csatornák

Az egyes társaságok eltérő módszerekkel próbálnak minél több ügyfelet meghódítani. A klasszikus ügynökhálózat mellett egyre nagyobb teret kapnak a bankfiókok is. Ezt a csatornát a leghatékonyabban az OTP-Garancia Biztosító tudta kiaknázni, amely (a nagyok közül egyedüliként) jóval a piaci átlag fölött, 41 százalékkal tudta növelni bevételeit a múlt év első 9 hónapjában, elsősorban egyszeri díjas életbiztosításainak tömeges értékesítése révén.

Hasonló disztribúciós előnyökkel kezdte meg működését a Magyar Posta két biztosítója idén januárban. Igaz, pusztán a hálózat kiterjedtsége még nem feltétlenül nyújt garanciát a sikerre. A szakma bennfentesei szerint igen komoly stratégiai elkötelezettség és a megfelelő (egyszeri díjas) módozatok kiválasztása szükséges ahhoz, hogy a postahivatalok mai jellegének ismeretében sikeresen lehessen biztosításokat értékesíteni.

A hagyományosabb biztosítások esetében ezzel szemben továbbra is a személyes kapcsolat, illetve egyre inkább a minőségi szempontok kerülnek előtérbe. Az ügyfelek magasabb elvárásait immáron nem a rámenős ügynökök, hanem a nem kevésbé rámenős „pénzügyi tanácsadók” próbálják meg kielégíteni. Például laptopjukon kezelhető „pénzügyi tervező” programmal (ING) vagy kötelezően kitöltendő úgynevezett „tényfeltáró” vagy „pénzügyi tervezési” kérdőívvel igyekeznek testre szabni a szolgáltatásokat (mint például a február 1-jével szintén nevet változtató, Avivaként tevékenykedő Mébit).
































2002. I.-III. negyedév
Biztosítási díjbevétel és piaci részesedés társaságonként (ezer forintban)
Díjbevétel összesen
Növekedés 2002/2001
Piaci részesedés
AHICO
7 071 121
30.49%
1.92%
Agrupación Funeuropa
119 738
44.48%
0.03%
Allianz
107 061 518
19.46%
29.03%
Arag
1 943
n.a.
0.00%
Argosz
8 292 871
38.00%
2.25%
AXA
19 361 046
21.28%
5.25%
ÁB Aegon
41 639 491
2.87%
11.29%
Credit Suisse
3 106 223
-33.82%
0.84%
DAS
987
n.a.
0.00%
Dimenzió
2 678 718
n.a.
0.73%
Erste
421 589
3843.40%
0.11%
Európa
3 963 679
125.61%
1.07%
Európai Utazási Bizt.
1 241 222
34.26%
0.34%
Generali-Providencia
66 324 163
26.50%
17.99%
Grawe
2 071 890
39.06%
0.56%
Hermes
871 970
23.34%
0.24%
ING
41 216 156
6.74%
11.18%
KÖBE
2 835 813
115.75%
0.77%
MÁV
226 464
n.a.
0.06%
MÉBIT
3 812 403
-14.88%
1.03%
MEHIB
159 350
48.07%
0.04%
OTP-Garancia
40 578 032
41.63%
11.00%
QBE-Atlasz
4 501 119
16.89%
1.22%
Signal
5 044 566
21.38%
1.37%
Union
3 825 691
25.54%
1.04%
Zürich
2 308 530
69.33%
0.63%
Összesen
368 736 293
20.83%
100%
Megj: A MEHIB adatai csak a piacképes biztosítási tevékenységére vonatkoznak
Forrás: MABISZ


Ajánlott videó

Olvasói sztorik