|
Szó sincsen arról, hogy nem is lehetne színesíteni a termékek palettáját, hiszen például az etalonnak tekinthető angolszász piacok kínálatának még csak töredéke érhető el nálunk. Csakhogy a fiatal hazai biztosítási piac még nem érte el a kezdeti komoly felfutási szakasz csúcspontját, így továbbra is inkább mennyiségi, mintsem minőségi célokat kerget.
A társaságok nincsenek rákényszerítve a kínált termékek körének árnyalására. Sokkal inkább az értékesítési csatornák minél hatékonyabb kihasználásán munkálkodnak.
|
A honi piac utolsó nagyobb jelentőségű eseménye a befektetésekhez kötött, unit-linked típusú biztosítások néhány évvel ezelőtti berobbanása volt. (Elsőként az immár ING néven futó Nationale-Nederlanden jelentkezett ezzel a termékkel 1997-ben, ezt követően szinte valamennyi életbiztosító. Ma már az életági díjbevétel 37 százalékát adja). Azóta néhány egészségbiztosítási kezdeményezést leszámítva legfeljebb a jelzáloghitelezési konstrukciókhoz kapcsolt módozatok jelentettek újdonságot.
A lakásvásárlási, illetve felújítási hitelek felfutását néhány társaság úgynevezett hitelfedezeti biztosítások bevezetésével, mások a hitelhez kötelezően kötendő vegyes életbiztosítási módozatokkal igyekeznek kihasználni. Egyes vélemények szerint kétséges ennek az új „árukapcsolásnak” a biztosítási piacra gyakorolt kedvező hatása. Bartha Viktória, az ING termékfejlesztési ügyvezető igazgatója szerint azonban mindenképpen előnyös, hiszen egyfelől növeli és megújítja a lakásbiztosítások állományát (használt lakások vásárlásánál is rendszerint újrakötik a biztosítást), másfelől tovább bővíti a vegyes biztosításokét, ráadásul az átlagosnál magasabb díjú szerződésekkel. (Ez utóbbi, egyik legklasszikusabb életbiztosítási forma egyébként tartja, sőt az utóbbi időben növelte népszerűségét, így jelenleg 56 százalékban részesedik a teljes életági díjbevételből.)
A nem életbiztosításokon belül továbbra is a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások képviselik a legnagyobb (36 százalékos) részarányt, de folyamatosan emelkedik a casco-biztosítások állománya is. Ez utóbbi szerződések száma 2002-ben kiemelkedő (21 százalékos) növekedést mutatott, és a tendencia várhatóan idén is folytatódni fog. Jákfalvi Zoltán, a Generali-Providencia Biztosító gépjárműbiztosítási osztályvezetője szerint 2003-ban ismét akár 20 százalékkal bővülhet a szerződésállomány, miután mind az új-, mind pedig a használtautó-eladások piacán további fellendülésre lehet számítani.
|
Az egyes társaságok eltérő módszerekkel próbálnak minél több ügyfelet meghódítani. A klasszikus ügynökhálózat mellett egyre nagyobb teret kapnak a bankfiókok is. Ezt a csatornát a leghatékonyabban az OTP-Garancia Biztosító tudta kiaknázni, amely (a nagyok közül egyedüliként) jóval a piaci átlag fölött, 41 százalékkal tudta növelni bevételeit a múlt év első 9 hónapjában, elsősorban egyszeri díjas életbiztosításainak tömeges értékesítése révén.
Hasonló disztribúciós előnyökkel kezdte meg működését a Magyar Posta két biztosítója idén januárban. Igaz, pusztán a hálózat kiterjedtsége még nem feltétlenül nyújt garanciát a sikerre. A szakma bennfentesei szerint igen komoly stratégiai elkötelezettség és a megfelelő (egyszeri díjas) módozatok kiválasztása szükséges ahhoz, hogy a postahivatalok mai jellegének ismeretében sikeresen lehessen biztosításokat értékesíteni.
A hagyományosabb biztosítások esetében ezzel szemben továbbra is a személyes kapcsolat, illetve egyre inkább a minőségi szempontok kerülnek előtérbe. Az ügyfelek magasabb elvárásait immáron nem a rámenős ügynökök, hanem a nem kevésbé rámenős „pénzügyi tanácsadók” próbálják meg kielégíteni. Például laptopjukon kezelhető „pénzügyi tervező” programmal (ING) vagy kötelezően kitöltendő úgynevezett „tényfeltáró” vagy „pénzügyi tervezési” kérdőívvel igyekeznek testre szabni a szolgáltatásokat (mint például a február 1-jével szintén nevet változtató, Avivaként tevékenykedő Mébit).
2002. I.-III. negyedév Biztosítási díjbevétel és piaci részesedés társaságonként (ezer forintban) | |||||
Díjbevétel összesen |
Növekedés 2002/2001 |
Piaci részesedés | |||
AHICO |
7 071 121 |
30.49% |
1.92% | ||
Agrupación Funeuropa |
119 738 |
44.48% |
0.03% | ||
Allianz |
107 061 518 |
19.46% |
29.03% | ||
Arag |
1 943 |
n.a. |
0.00% | ||
Argosz |
8 292 871 |
38.00% |
2.25% | ||
AXA |
19 361 046 |
21.28% |
5.25% | ||
ÁB Aegon |
41 639 491 |
2.87% |
11.29% | ||
Credit Suisse |
3 106 223 |
-33.82% |
0.84% | ||
DAS |
987 |
n.a. |
0.00% | ||
Dimenzió |
2 678 718 |
n.a. |
0.73% | ||
Erste |
421 589 |
3843.40% |
0.11% | ||
Európa |
3 963 679 |
125.61% |
1.07% | ||
Európai Utazási Bizt. |
1 241 222 |
34.26% |
0.34% | ||
Generali-Providencia |
66 324 163 |
26.50% |
17.99% | ||
Grawe |
2 071 890 |
39.06% |
0.56% | ||
Hermes |
871 970 |
23.34% |
0.24% | ||
ING |
41 216 156 |
6.74% |
11.18% | ||
KÖBE |
2 835 813 |
115.75% |
0.77% | ||
MÁV |
226 464 |
n.a. |
0.06% | ||
MÉBIT |
3 812 403 |
-14.88% |
1.03% | ||
MEHIB |
159 350 |
48.07% |
0.04% | ||
OTP-Garancia |
40 578 032 |
41.63% |
11.00% | ||
QBE-Atlasz |
4 501 119 |
16.89% |
1.22% | ||
Signal |
5 044 566 |
21.38% |
1.37% | ||
Union |
3 825 691 |
25.54% |
1.04% | ||
Zürich |
2 308 530 |
69.33% |
0.63% | ||
Összesen |
368 736 293 |
20.83% |
100% | ||
Megj: A MEHIB adatai csak a piacképes biztosítási tevékenységére vonatkoznak Forrás: MABISZ |