Csaknem háromszázmilliárd forintba kerülne jövőre a gazdasági és közlekedési tárca által kidolgozott új, "gyorsított" sztrádafejlesztési program. Az előterjesztés szerint a pénz nagy részét, több mint kétszázmilliárd forintot a Magyar Fejlesztési Banknak kellene előteremtenie, többek között az M0-ás építésének elindításához.
Ha a kormányprogramban ígért 800 kilométer autópálya megépítésével nem is, 498 kilométer gyorsforgalmi út átadásával és 292 kilométeren az építkezés elindításával számol a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium újabb sztrádaépítési koncepciója. A Népszabadság értesülései szerint az előterjesztés – az egy hónappal korábban készült, ám a kormány által el nem fogadott koncepcióval szemben – már nem számol az Orbán-kormány útfejlesztési programjának lelassításával, sőt a fejlesztések gyorsítását ígéri.
Amint arról a lap korábban beszámolt, szeptemberben a szaktárca egy három változatot tartalmazó előterjesztést készített, amelyből egy az előző kabinet terveinek megvalósítását, a másik kettő a program jelentős lassítását tartalmazta, miután a Pénzügyminisztérium álláspontja szerint 2003-ban nincs pénz az eredeti ígéretek megtartására.
Az akkori előterjesztés legoptimistább változata 389 kilométer gyorsforgalmi út átadását tervezte 2006-ig, amihez a költségvetésnek jövőre 278 milliárd forinttal kellett volna hozzájárulnia, nem számolva a Széchenyi Plusz 38 kisebb útberuházásának és a meglévő sztrádák fenntartásának költségeit.
A PM által is támogatott C változat viszont már csupán 92 milliárd forintos költségvetési kiadást tervezett 2003-ban, amiből – az akkori számítások szerint – mindössze 145 kilométer gyorsforgalmi út átadására futotta volna ebben a ciklusban. Ennek csaknem kétharmadát a már folyamatban lévő beruházások adnák.
A három változat egyike sem kapta meg a kormány hozzájárulását, a szaktárca pedig októberben új, immár gyorsított sztrádaépítési koncepciót készített. Ez utóbbi előterjesztés sem számol nagyobb költségvetési kiadással, mint az előző, legpesszimistább változat. Mindössze 95,5 milliárd forint költségvetési forrást tervez jövőre. A hiányzó összeg, legkevesebb 202 milliárd forint előteremtését pedig a Magyar Fejlesztési Bankra bízza. A 2006-ig szóló program jövőre 297,5 milliárd forintba kerülne, teljes költsége ebben a ciklusban 1532,5 milliárd forint lenne, amiből 777 milliárd az MFB közreműködésével felvett hitel, 601,5 milliárd költségvetési hozzájárulás, 154 milliárd forint pedig uniós támogatás. Az előterjesztés magántőke bevonásával is számol, igaz, csak 2004-től. Ennek becsült értéke a négy év alatt 140 milliárd forint. A számok nem tartalmazzák ugyanakkor az M5-ös továbbépítésének költségeit, amely a sztrádát üzemeltető koncessziós társasággal folytatott tárgyalások függvénye – áll a dokumentumban.
A program új elemei között szerepel az M0-ás gyűrű továbbépítésének felgyorsítása, ennek részeként az új fővárosi Duna-híd megépítése, az M3-as továbbépítése 2006-ig Nyíregyházáig, leágazása Debrecenig, valamint a 6-os főút autópályává fejlesztése Budapest és Dunaújváros között. Mindezek a beruházások még ebben a ciklusban befejeződnének.
[Népszabadság]
Ha a kormányprogramban ígért 800 kilométer autópálya megépítésével nem is, 498 kilométer gyorsforgalmi út átadásával és 292 kilométeren az építkezés elindításával számol a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium újabb sztrádaépítési koncepciója. A Népszabadság értesülései szerint az előterjesztés – az egy hónappal korábban készült, ám a kormány által el nem fogadott koncepcióval szemben – már nem számol az Orbán-kormány útfejlesztési programjának lelassításával, sőt a fejlesztések gyorsítását ígéri.
Amint arról a lap korábban beszámolt, szeptemberben a szaktárca egy három változatot tartalmazó előterjesztést készített, amelyből egy az előző kabinet terveinek megvalósítását, a másik kettő a program jelentős lassítását tartalmazta, miután a Pénzügyminisztérium álláspontja szerint 2003-ban nincs pénz az eredeti ígéretek megtartására.
Az akkori előterjesztés legoptimistább változata 389 kilométer gyorsforgalmi út átadását tervezte 2006-ig, amihez a költségvetésnek jövőre 278 milliárd forinttal kellett volna hozzájárulnia, nem számolva a Széchenyi Plusz 38 kisebb útberuházásának és a meglévő sztrádák fenntartásának költségeit.
A PM által is támogatott C változat viszont már csupán 92 milliárd forintos költségvetési kiadást tervezett 2003-ban, amiből – az akkori számítások szerint – mindössze 145 kilométer gyorsforgalmi út átadására futotta volna ebben a ciklusban. Ennek csaknem kétharmadát a már folyamatban lévő beruházások adnák.
A három változat egyike sem kapta meg a kormány hozzájárulását, a szaktárca pedig októberben új, immár gyorsított sztrádaépítési koncepciót készített. Ez utóbbi előterjesztés sem számol nagyobb költségvetési kiadással, mint az előző, legpesszimistább változat. Mindössze 95,5 milliárd forint költségvetési forrást tervez jövőre. A hiányzó összeg, legkevesebb 202 milliárd forint előteremtését pedig a Magyar Fejlesztési Bankra bízza. A 2006-ig szóló program jövőre 297,5 milliárd forintba kerülne, teljes költsége ebben a ciklusban 1532,5 milliárd forint lenne, amiből 777 milliárd az MFB közreműködésével felvett hitel, 601,5 milliárd költségvetési hozzájárulás, 154 milliárd forint pedig uniós támogatás. Az előterjesztés magántőke bevonásával is számol, igaz, csak 2004-től. Ennek becsült értéke a négy év alatt 140 milliárd forint. A számok nem tartalmazzák ugyanakkor az M5-ös továbbépítésének költségeit, amely a sztrádát üzemeltető koncessziós társasággal folytatott tárgyalások függvénye – áll a dokumentumban.
A program új elemei között szerepel az M0-ás gyűrű továbbépítésének felgyorsítása, ennek részeként az új fővárosi Duna-híd megépítése, az M3-as továbbépítése 2006-ig Nyíregyházáig, leágazása Debrecenig, valamint a 6-os főút autópályává fejlesztése Budapest és Dunaújváros között. Mindezek a beruházások még ebben a ciklusban befejeződnének.
[Népszabadság]
Ajánlott videó
- 18:59 Palácsik-Ráthonyi Tímea szelfit posztolt Jake Gyllenhaallal, elsőre Sarka Katát láttuk a hollywoodi sztár mellett
- 18:59 Európa tíz legjobb szállodája közül három magyar
- 18:55 Mészáros Krisztofer bronzérmével indult a torna Eb
- 18:43 Deutsch Tamás háborúpártizással utasította el a nyilvános jelölti vitát
- 18:18 Klopp: Olyan légkört kell teremteni, amelyben a játékosok legjobbjukat nyújtják, és ebben kudarcot vallottam
- 18:12 Csuti nem érti, „miért nincs fontosabb gondja” a Momentumnak, minthogy a Fradi-Gazprom üzletet elgáncsoltassa
- 17:57 Magyar Péter lenne Orbán Viktor jéghegye?
- 17:54 Lefilmezték egy rókacsalád legintimebb pillanatát
- 17:48 Magyar Péter: Orbánnak, Pintérnek és az összes politikai felelősnek le kell mondania
- 17:34 „Nem vagyok ideges” – az Eb-n folytatná nagy sorozatát a sérülésből lábadozó válogatott védő
- 17:06 Hosszú kitérővel jön a Wizz Air az Emirátusokból
- 16:55 Idén sárgabarackos fagyija is lesz az országnak
- 16:50 Perre megy a visszavonult focista, aki úgy érzi, a Covid elleni oltás tette tönkre a testét
- 16:43 Menczer Tamás megmondta, mennyivel kellene csökkenteni az üzemanyagárakat
- 16:41 Tenyésztett korallokkal népesítenék újra a korallzátonyokat
- 14:22 Pásztor Erzsi Bochkor Szomszédok-os beszólására: Nem az az ember, akinek adok a véleményére
- 07:25 Házasság első látásra: Két pár meghozta a döntését, együtt maradnak-e a kísérlet vége után
- 05:54 A Fidesz országgyűlési képviselőjére vallott a fideszes polgármester, a rendőrség mégis lezárta a nyomozást
- 10:03 Zimány Linda: Szemtől szemben álltunk a bíróságon az ügyvéd kollégával, aki arra utalt, láttak néha lengébb öltözetben is
- 10:44 Üzenetet küldött az anyjának egy kilencéves kislány, hogy milyen szörnyűségeket művelnek vele nyaralás alatt
- 10:58 „Tojt a fejünkre, egyből láttuk, hogy ez kampec” – így hasadt szét Baranyi Krisztina és az ellenzék szövetsége Ferencvárosban
- 07:00 Félmilliós fizetésemelést kapott Orbán Ráhel barátnője
- 13:07 A gondnok heccből kipróbálta a gázspray-t, 31 gyerek került kórházba a soroksári iskolából
- 12:13 Cseh Katalin az UEFA elnökéhez fordul, hogy gáncsolja el a Fradi-Gazprom üzletet
- 10:05 B. Krisztián szólt a nejének, hogy szúrja le az őket szapuló óbudai lakót, Vivien már futott is a késért
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!