Belföld

Internet Magyarországon – miért torpant meg?

Az internetpenetráció megtorpanásának oka leginkább a lehetséges felhasználók fejében keresendő.

Az internet hazai megtorpanásának okait vizsgálva a TNS Hungary rendszeres kutatása, az InterBus a következő megállapításokra jutott:

• A személyi számítógépek magas ára, illetve a lakossági PC-penetráció alacsony szintje kevéssé okolható az internetpenetráció alacsony szintjéért. Egyre több a háztartásokba beáramló, internethasználatra elvileg alkalmas személyi számítógép, mégis kinyílni látszik az olló: az otthoni PC-k számának növekedését nem követi az internethasználat.

Míg a háztartások PC-ellátottsága növekszik – márciustól augusztusig például mintegy 10 százalékkal -, a PC-vásárlás motívumai között az internethasználat nem erősödött számottevően. Bár az internetezésre alkalmas személyi számítógépek részaránya jelentősen nőtt (11 százalékról 15 százalékra az elmúlt 6 hónapban), ez nem járt együtt az otthoni internethasználat növekedésével.

• A Matáv áprilisi kedvezménymegvonása – annak ellenére, hogy helyettesítő termékkel az internetszolgáltatók hamar megjelentek a piacon – olyan változást hozott az internetelérés terén, amelyet a piac még máig sem tudott kiheverni. 2002. áprilisa és májusa folyamán 3-4 százalékos esés következett be a mutató esetében, és az internetpenetráció szeptemberig nem állt vissza a márciusi szintre.

• Mind az Axelero/Matáv, mind a V-net/Vivendi aktív kommunikációval próbálta ellensúlyozni a kedvezőtlen folyamatokat. Javítottak is a szolgáltatók ismertségén, de érdemileg nem változtattak az internetpenetráció kedvezőtlen tendenciáin.

Elsőként az Axelero kezdett kampányba, és a Mindenkinet csomag helyettesítésére új konstrukciókkal lépett a piacra. Az ábra azt mutatja, hogy a piac hogyan reagált a hírekre. Az Axelero ismertsége nőtt valamelyest (12-13 százalékról 15 százalékra), de ez nem járt együtt az internetezési kedv növekedésével.

 A kutatás módszertana

Az InterBus a legnagyobb internetes témájú személyes megkérdezés Magyarországon. A kutatáshoz az adatokat heti rendszerességgel végzett adatfelvétel szolgáltatja, amely reprezentálja a 15 évnél idősebb lakosság véleményét. A TNS Hungary esetében 2002. első kilenc hónapja alatt mindez több mint 19 ezer megkérdezettet jelent. A magas elemszám, valamint a heti szinten végzett adatfelvétel az adatok igen magas fokú megbízhatóságát eredményezi.

Hasonlóan járt el néhány versenytárs szolgáltató is. A Vivendi szintén kampányba kezdett, és közvetlenül megcélozta azt a réteget, amely a Mindenkinet visszavonására a legérzékenyebben reagált. Ennek következtében a Vivendi/V-net szintén tudott javítani ismertségén (8 százalékról 11 százalékra), de ez sem adott új lendületet az internethasználatnak.

Miért nem történt meg a használati mutatók szokásos visszaállása a bejelentést megelőző szintre? A TNS Hungary adatai szerint történt emelkedés, de még szeptemberben (13-14 százalék) sem érte el azt az értéket, amit márciusban regisztráltak (15 százalék).

• A TNS Hungary szerint az internet leginkább a potenciális felhasználók fejében bekövetkezett változás miatt torpant meg: már nem az egyik legígéretesebb kommunikációs technológiának tekintik, sokkal inkább kirekesztő médiumnak. Az internetet nem használók egyre inkább ellenállnak acsábításnak, nem érzik szükségét a net használatának, nem érdekli őket, vagy éppen ellenzik az internetet. Az anyagi lehetőségek és a PC-elérés ellenérvként említése ezzel szemben egyáltalán nem nőtt az elmúlt időszakban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik