Belföld

Szalonképes koncepciók

Az idei Párizsi Autószalonra rengeteg új tanulmány- és koncepcióautó érkezett. Ezek bemutatják az adott márka innovációs és technikai fejlesztéseinek csúcsát és a közeljövő néhány szériaérett megoldását.

A Citroën kétajtós tanulmányautója látványos formatervével és szokatlan kezelőszerveivel igyekszik elkápráztatni a közönséget. A 2+2 üléses kupé vonalvezetése elegáns, formái lágyak és letisztultak.


Szalonképes koncepciók 1

Kattintson a képre!

A C-Airdream manapság divatos hatalmas üvegteteje remekül illeszkedik az autó egyéniségéhez, és igazán futurista külsőt kölcsönöz neki. Az igazi érdekességek azonban a luxuskupé belsejében találhatók: a C-Airdream utasteréből ugyanis száműzték a pedálokat. A tervezők minden kezelőszervet a kormányon és annak környékén helyeztek el. Gázt adni és fékezni a kormány két oldalán elhelyezett billentyűkkel lehet. A felső részt nyomva gyorsul, az alsó terület érintésekor fékez az autó.

Ez a merőben új elgondolású irányítás teljesen elektronikus kormány, fék- és motorvezérlésen alapul. A Citroën mérnökei szerint gyorsan megszokható, és igen kényelmes testtartást tesz lehetővé, mivel a vezető helyzetét csak a kormány és az ülés beállításai határozzák meg, a pedálok nem jelentenek további kötöttséget.

A tisztán elektronikus irányítású rendszer nagy előnye, hogy a változó kormányáttételt, a menetstabilizáló programot, a fékerőelosztást és a kipörgésgátló feladatát egyetlen központi berendezéssel, a kormány-, gáz- és fékvezérlő elektronikával együtt lehet megvalósítani, így külön egységek beépítése nem szükséges.

A C-Airdream műszaki megoldásai között fellelhetők olyan jól ismert elemek is, mint a C5-ből származó Hydractive 3 futómű, amely méltán híres nagyfokú kényelméről és rendkívüli stabilitásáról.

A kocsi hajtásáról pedig a PSA konszern 3 literes 210 lóerős V6-osa gondoskodik, amely több szériamodellben is jól teljesített már. A Citroën egyelőre nem tervezi a futurisztikus kupé gyártását, így az C-Airdream csak a jövő luxuskupéjának víziója marad.


Szalonképes koncepciók 1


 Peugeot H2O: a jövő üzemanyaga

A PSA csoport másik tagja, a Peugeot egy fura, kisméretű tűzoltóautóval lepte meg a nagyvilágot, amely dinamikus külsejével valószínűleg a világ legsportosabb tűzoltó kocsija. A gyár elsődleges célja azonban a Peugeot új üzemanyagcellás technológiájának bemutatása.


Szalonképes koncepciók 1

Kattintson a képre!


A tanulmány hajtásláncának alapját a Peugeot Partner elektromos változatából emelték át, amely alapesetben akkumulátorokról üzemel, ám a hatótáv kiterjesztésének érdekében egy üzemanyagcellás egység gondoskodik az akkumulátorok megfelelő töltöttségéről.

A rendszer különlegessége, hogy az üzemanyagcellákat tápláló hidrogént helyben állítja elő egy mini erőmű folyékony nátrium-borohidridből (NaBH4) egy katalizátor-egység segítségével, így a hidrogént nem kell nagy nyomáson hűtve tárolni, és az utántöltés is leegyszerűsödik. Az új elgondolás szerint a hidrogéntárolás módja miatt egyszerre legfeljebb 2,5 gramm tiszta hidrogén van jelen a rendszerben, ami így jóval kevésbé tűzveszélyes.

A Peugeot H2O újszerű technikai megoldásaihoz remekül illik a hétköznapinak egyáltalán nem nevezhető formaterv. Az autó eleje a korábbi Peugeot tanulmányautókról már ismert markáns, jól azonosítható arcot kapott, amely akár a következő generációs 206-oson is visszaköszönhet.


Szalonképes koncepciók 1

Kattintson a képre!


Renault Ellypse: ergonómia és környezetvédelem



A harmadik francia gyártó, a Renault sorozatgyártású extravagáns karosszériái után már egyáltalán nem meglepő az Ellypse tanulmánymodell, amely alkotói szerint “egy buboréknyi derűlátás az autók világában”. A látványon kívül az Ellypse ergonómiája és technológiája is emberközpontú.

A megfelelő komfortérzet érdekében a kecses ülések formaőrző habanyaga felveszi az utas testalkatát, szükség esetén akár a hagyományos pozícióból “pihenés” pozícióba is állíthatók. Ebben az esetben az ülések az autó padlójához simulnak és egy ergonómikus párnával kiegészülve kényelmes fekhellyé válnak.

A környezetvédelmi szempontok figyelembevételével megalkotott koncepcióautó az autótervezés és -fejlesztés egy új megközelítését vezeti be. A Renault elsődleges célja, hogy az életciklusuk végén megkönnyítse az alkatrészek bontását és válogatását az újrahasznosítás érdekében.

Az autó szándékosan kevés alkatrészből készül: a motorháztető, az első lökhárító és a hűtőrács például egyetlen alkatrész. A részegységeket egyenként megjelölik a hatékony válogatás érdekében, és mindegyiken szerepel az eredeti nyersanyag megnevezése is.



Szalonképes koncepciók 1


Az Ellypse hajtásáról egy 1,2 literes 100 lórős turbódízel motor gondoskodik, melyhez egy 12 kW-os generátor-indítómotor kapcsolódik. A villanymotorként is működő berendezés szükség esetén növelheti a motor teljesítményét, sőt rövidebb távon képes akár maga is meghajtani az autót.

Az erőátvitel automatizált sebességváltón keresztül valósul meg. Ez a vezetési stílustól függően optimalizálja a gépjármű fogyasztását, amely így 3,2 liter környékén alakul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik