Romlott a fogyaszói bizalmi index az USA-banA Michigani Egyetem hóközi fogyasztói bizalmi indexe szeptemberben 86,2 pont volt. Az amerikai fogyasztói hangulatot számszerűsítő mutató augusztusban még 87,6 ponton állt. A Reuters előzetes konszenzusa 87,5 pontos hóközi indexet valószínűsített.
A GKI Gazdaságkutató Rt. az Európai Unió támogatásával készített felmérése szerint az üzleti várakozások ugyan elérték az idei legmagasabb értéket és kedvezőbbek a tavalyinál, de változatlanul visszafogottságra utalnak. A lakossági várakozások viszont április után ismét csúcsot döntöttek, 1993 óta soha nem voltak ennyire optimisták a háztartások.
Bizakodó háztartások
Az üzleti szférán belül az ipar és a kereskedelem várakozásai kissé javultak, az építőiparé viszont romlott. Augusztusban az ipari cégek előző és következő háromhavi termelésüket is jobbnak minősítették, mint júliusban, a rendelésállományról alkotott véleményük azonban nem változott. A kereskedelemben az üzletmenet javulásáról, növekvő megrendelési hajlandóságról számoltak be. Az építőiparban a rendelésállomány megítélése javult, a foglalkoztatási várakozások viszont romlottak.
A háztartások várakozásai vizsgálatának történetében most fordult elő először, hogy a mutató pozitív értéket vett fel, vagyis a kedvező válaszok voltak többségben. A válaszadók saját pénzügyi helyzetüket augusztusban ismét minden korábbinál kedvezőbbnek látták, s a következő 12 hónapot illetően ugyancsak most voltak a legoptimistábbak.
Vásárolni és megtakarítani
Az ország gazdasági helyzetének megítélése tovább javult, s a felmérések kezdete óta mért legmagasabb értéket mutatta. A válaszadók augusztusban az előző havinál alacsonyabb ütemű áremelkedésről számoltak be, s mérséklődtek a következő 12 hónapra vonatkozó inflációs várakozásaik is. Ugyanakkor a munkanélküliek számának enyhe emelkedését feltételezték.
Augusztusban a lakosság vásárlási kedve erősödött, de még kevesebben tartják kedvezőnek az alkalmat tartós fogyasztási cikkek vásárlására, mint a csúcsot jelentő áprilisban. A következő 12 hónapban azonban a felmérések kezdete óta most tervezik a legtöbben növelni a tartós fogyasztási cikkek beszerzésére szánt kiadásaikat. Nőtt azok aránya is, akik szerint kedvező az alkalom a megtakarításra.
Olvassa el……korábbi írásunkat:
A lakosság optimista, az üzleti szféra nem
Módszertani magyarázat
A GKI Gazdaságkutató Rt. 2002-től – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem és az építőipar várakozásait veszi figyelembe. (A korábbi adatok ennek megfelelően korrigálva lettek.) Továbbra is szezonálisan kiigazított adatokat közöl, vagyis megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A lakossági bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi és építőipari vállalkozások üzletmenetére (az eladási pozícióra, a várható üzleti lehetőségekre stb.) vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A GKI konjunktúraindex a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.