Szűkös idők járnak a légitársaságokra, a fapados konkurensek folyamatosan hódítják el az utasokat akár 50 százalékkal alacsonyabb áraikkal. Amelyik cég teheti, igyekszik közelebb kerülni a “fapados szegmenshez”, akár úgy, hogy részesedést szerez egy ilyen társaságban, akár úgy, hogy maga indítja meg ilyen “divízióját”.
Mi az, hogy “fapados”?Ezek a társaságok olcsó repülőjegyeket kínálnak, mert az üzemeltetési költséget alacsonyan tartják.
• Minden esetben egységesített flottát használnak
• Nincs fedélzeti szolgáltatás (étel-ital)
• Csak egy osztályt működtetnek, nincs business class
• Város-város között működnek, nem átszálló utasok szállításával, általában kontinensen belül
• Másodlagos repterekre szállnak, ahol olcsóbb a díj
• Az értékesítés általában interneten zajlik, így nincsenek irodák, kirendeltségek
• Nincs vevőszolgálat
Fapadosok – az ádáz ellenségek
Egyik légitársaság sem hagyhatja azonban válasz nélkül a légipiac változásait, és jelentős díjcsökkentésre kényszerülnek. Így történt a Lufthansánál és a British Airwaysnél is, a brit légiszállító európai járatain a kedvezmények miatt akár 80 százalékkal olcsóbban utazhat a kedves utas.
Emellett az új árakat nem kötik a korábban megállapított feltételekhez, mint amilyen például az elővásárlás, a
célállomáson történő szombati szállás. A meghirdetett legkedvezményesebb jegyek ugyanakkor az interneten rendelhetők, más módon történő vásárlásoknál a szolgáltatási költség mintegy 10 fontot drágít már a jegyen.
Hogy kezdődött?Európa legnagyobb “olcsó légitársasága”, a Ryanair 1985-ben indult el, amikor egy 15 üléses turbopropelleres Bandeirante gép megkezdte napi járatait Délkelet-Írország (Waterford) és London (Gatwick) között. A társaság az alacsony árakra helyezte a hangsúlyt, és már első évében – 57 alkalmazottal – több mint ötezer utast szállított.
1986-ban a Ryanair megtörte a drága utazásokra szakosodott ír és angol légitársaságok kartelljét, és betört a két főváros közötti útvonalak piacára is. Ezzel az Aer Lingus és a British Airways Dublin-London járatainak támasztott komoly konkurenciát. A Ryanair a korábbihoz képest féláron szállította az utasokat, akiknek a száma 82 ezerre nőtt szinte pillanatok alatt. (Az alkalmazottak szám ugyanakkor csak 120-ra bővült.)
A következő három évben a Ryanair tovább terjeszkedett az ír és angol piacon, így 1989-ben már 350-en dolgoztak a cégnél, és 600 ezerre nőtt az utasok száma. A Ryanair büszke arra, hogy Európában ők honosították meg az USA-beli Southwestern Airlines által bevezetett eljárásokat. Nem szolgálnak fel meleg ételeket a járatokon, csak a legszükségesebb szolgáltatásokra koncentrálnak, minél gyorsabb és olcsóbb szállítást tesznek lehetővé.
A következő évek racionalizálással teltek a Ryanairnél, így 1991-ben még mindig 350-en voltak, és 700 ezer utast szállítottak, annak ellenére, hogy ekkor éppen az Öböl-háború sújtotta a légiközlekedési piacot. 1997 mérföldkő volt a társaság számára: a légiközlekedés európai szintű liberalizációja lehetővé tette, hogy a kontinens több országába is járatokat indítsanak.
London, Oslo és Stockholm volt a terjeszkedés iránya, és ezeken az utakon is legalább ötvenszázalékos volt az árcsökkenés, a korábbi nemzeti társaságokhoz képest. A Ryanair 2002-ben, a tavaly szeptemberi, New York-i terrorakció nyomán is 30 százalékkal növekvő forgalomról és 35 százalékos profitbővülésről számolt be. A társaság jelenleg 76 járatot üzemeltet tizenhárom európai országban, és utasainak száma eléri a 12 milliót.
Olcsóbban repülhetünk Londonba
A British Airways a Budapest és London között közlekedő járatain is csökkentette a jegyek árát, ez – bizonyos esetekben – 36 százalékos mérséklést jelent. Míg a Malévnél egy londoni jegy 70 ezer forintba kerül, addig a brit légitársaságnál 54 ezerbe.
A csökkentést a Malév sem nézte tétlenül. “Ugyanolyan feltételekkel, többféle kategóriában kínáljuk a jegyeket – mondta a FigyelőNetnek Krebsz Adrienn, a Malév szóvivője -, ezt az 54 ezer forintos legolcsóbb jegyet azonban bizonyos feltételekhez kötve.” Arra a kérdésre, hogy a későbbiekben esetleg más desztinációkon is mérséklik-e a jegyek árát, Krebsz Adrienn egyelőre nem tudott válaszolni.
Egyre többen szállnak be
A világ legnagyobb utazási cége, a német TUI még idén elindítja “fapados” légitársaságát Hapag-Lloyd Express néven – jelentette be az első fél évben súlyos veszteséget felhalmozó társaság elnöke. Decembertől nyolc Boeing 737-es és 700-as repül majd a cég kötelékében Németországban belföldön, illetve német városokból európai úticélok felé. A jegyárak a tervek szerint 10 eurónál kezdődnek. A működés első évében 1,3 millió utasra számít az olcsó társaságok piacára betörni kívánó német cég, a nyereséges működésre előreláthatólag 2004-ig kell várni.
Meg nem erősített hírek szerint a Lufthansa is tervezi, hogy az Eurowings regionális légitársasággal beszáll az olcsó légitársaságok piacára. A német cég szóvivője a hírrel kapcsolatban csak annyit mondott, hogy maga a Lufthansa nem tervezi olcsó légitársaság létrehozatalát, a meglévő kapacitások jobb kihasználásának lehetőségét azonban vizsgálja. A Lufthansának 24,9 százalékos részesedése van az Eurowingsben, emellett 2003-ig opciója van összesen 49 százaléknyi tulajdonrész megvásárlására.