Belföld

Mennyire sínyli meg pénztárcánk a nyaralást?

Nem is gondolnánk, hogy mennyi pénzt elköltünk már az indulás előtt a nyaralásra . Mennyibe kerül tulajdonképpen nyári szabadságunk?

Mikor a nyaralást tervezzük, csak az út legfontosabb költségeivel kalkulálunk: utazás, szállás, étterem. Hajlamosak vagyunk az egyéb “apróságok” költségvonzatait elfelejteni. Spóroló magyarok ezrei csapják be magukat, mikor azt hiszik, mennyire olcsón kijöttek az egész nyaralásból. Last minute utakra várva, hátizsákos túrákat szervezve azt hisszük, 80 -100 ezer forintból megúsztuk az egészet.

Pedig az indulást valószínűleg megelőzi egy igazi hipermarketes nagybevásárlás, ahol az utazásra indulók nem kevés pénzt otthagynak. Az FN összeszámolta, mi mindent veszünk meg még az út előtt, és hogy ezek mekkora plusszkiadást jelentenek az amúgy szűkös pénztárcájú magyar turistának. A költségösszesítéseket keretes írásainkban olvashatja.

Csak leheveredünk a strandon

Mennyire sínyli meg pénztárcánk a nyaralást? 1Ha vízpartra indulunk nyaralni, legyen az a Balaton vagy a tenger, feltétlenül vennünk kell naptejet. Ha Fabulon típusút veszünk, ezer forint alatt megúszhatjuk, de egy 6 faktoros Ambre Solaire naptej, ami igazán nem a legdrágábbak közé tartozik, 1800 Ft körül van. A nap káros sugaraira gondolva egyre többen vesznek magasabb faktorszámút, aminek az ára (20 faktor körüli) 3000-4000 forintra rúg.

Ha köves tengerpartra vagy olyan helyre megyünk, ahol túl sok a tengeri sül, ajánlott a műanyag szandál – erre csak hosszas utánajárás után bukkantunk rá, 1999 forintba kerül. Ha szeretünk búvárkodni, és egy egyszerű műanyag, legkevésbé profi búvárszemüveget szeretnénk megvenni, pipával együtt, a Cora-ban jelenleg 990 forintért hozzájuthatunk. Ha uszonyokat is szeretnénk, csak keveset kell ráfizetnünk, egy teljes szett 1290 forint.

A napsütés ellen kalapot is kell vinnünk, amelyek közül a legolcsóbb a szafari kalap, 2500 forintért már hozzá is juthatunk. Azok a férfiak, akik baseball sapkára vágynak, 500-2000 forintnyi kiadással számoljanak. A nők rosszabb helyzetben vannak, ha nekik való kalapot akarnak venni, már mélyebben kell belenyúlniuk a pénztárcájukba, és legalább 4000 forintot kivenni belőle.

Ha még nem vettük meg, a strandra valókat is be kell szereznünk. Egy praktikus, táskává összecsomagolható, földre leteríthető napozót a Metro áruházakban 2000 forintért vehetünk meg. Ha spórolni szeretnénk, és a strandra a boltban vett italt szeretnénk levinni, szükségünk lesz egy hűtőtáskára, egyszeri beruházás, és jelenleg a Cora-ban csak 1390 forintot kell kiadnunk egy 24 literesért, a Metro-ban egy 20 literes 2987 forint, valószínűleg a minőségbeli eltéréseknek köszönhetően. A hozzátartozó fél literes jégakkuk darabja 111 forint.

Vízparti nyaralásA tengerparthoz szükséges apró-cseprő dolgok további 20.414 forinttal (naptej, szandál, búvárszett, kalap, napozó, hűtőtáska, jégakku, törülköző, gumimatrac, napszemüveg, strandtáska) teszik drágábbá a szuperolcsó nyaralásunkat.

Ha nincs olyan törülközőnk, amit a strandra is szívesen levinnénk, ízlésünknek megfelelően válogathatunk, de az biztos, hogy legalább 2990 forintot kell kiadnunk, ha nem szeretnénk lelógni róla sehol. Ha tavaly kipukkadt a gumimatrac, idén újat kell vennünk. Az igénytelenebb, 2 hétig ha kibírja, műanyagfajta már 659 forintért beszerezhető. Ha le akarunk szokni az évenkénti vásárlásról, javasolt a klasszikus, erős gumiból készült matrac. Az egyszemélyes már 4790 forintért a miénk lehet, ha bírjuk a páros fürdőzést, már 8690 forintot kell áldoznunk.

A napszemüveget sem hagyhatjuk ki a csomagból, egy Avanglion napszemüveg 2500 forintba kerül. Ha mindezeket már bepakoltuk a bevásárlókocsiba, egy strandtáskát is oda fogunk dobni a tetejére, az az 1300 forint már nem fog osztani sem szorozni.

Hátizsákos költésminimalizáló nyaralások

Mennyire sínyli meg pénztárcánk a nyaralást? 2A fiatalabbak szívesen mennek hátizsákkal, igyekeznek a szállás költségeit lefaragni, a meleg nyári napokon számukra elég egy sátor is. Az alváshoz szükség lesz polifoamra, ami jelenleg 1119 forintért is megkapható a Tesco-ban. A legegyszerűbb hálózsák 2000 forint, ha olyat szeretnénk, amibe 5 fokon sem fagyunk meg – a téli időszakra gondolva – 7000 forintot kell kiadnunk.

A hátizsákos nyaralás viszonylag sokba kerül, de csak akkor, ha először vágunk bele ilyen típusú nyaralásba. A legtöbb kellék egyszeri, jelentősebb, beruházást jelent, 18.119 forintot kell költenünk a szállás és az utazás mellett, még ha sátrat és túracipőt nem is veszünk. Ha egyszer élünk, és ezeket is hozzácsapjuk, már 43.119 forint pluszköltségbe kell belenyugodnunk.

Hátizsákkal önellátóanHa könnyen cipelhető és könnyen elkészíthető ételeket veszünk-viszünk, hetente 2.800 forintos kajapénzzel kell számolnunk, ami az eredeti hátizsákos nyaralás költségeit (18.119 vagy 43.119) 20.919 vagy 45.919 forintra növeli.

Ha első túrázók vagyunk, pechünk van, mert hátizsákot is veszünk, az legalább 8000 forint, de nem ritka a 20 000 forintos sem. Ha hegyi túrára megyünk egy spéci cipő elengedhetetlen, hegymászóboltokban kapunk igazán jót, akár már 18 000 forintért. Ha nincs sátrunk első körben próbáljunk kölcsönkérni, egy két személyes iglu sátrat nem érdemes megvenni, annyira kicsi. A négy személyes pedig további 7000 forintot húzna ki a pénztárcánkból.

Mi gyerekszemnek ingere

Ha már gyermekünk is elkísér nyaralni, nem kis összeget kell pluszban ráfordítanunk, hogy ne unatkozzon, és minket is hagyjon egy kicsit nyaralni. Kisebb gyerekeknek mindenképp megéri strandszandált venni, mérettől függően 690 – 1200 forintot kell érte kiadnunk. Egy habszivacs szett 339 forint, ha már nagyobb, vehetünk neki tollast 499 forintért.

Vízpart mellett gyerekekkel Egy gyermek nyaralása további 6.966 forintba kerül a szülőknek. Ha tehát gyerekekkel megyünk tengerpartra, minimum 27.380 (20.414 + 6.966) forintnyi többletköltséggel kell számolnunk, ha már két gyermekünk is van, 34.346 forinttal is többe kerülhet a nyaralás.

Ha úszógumi nélkül nem engedjük be a vízbe, további 289 forinttal kell számolnunk. Egy homokozó készlet 449 forint, 229 forintért pedig már labdázhatnak a parton vagy a kertben. Vehetünk neki egy nagyon spéci, háromtartályos vízipuskát is, ez 1700 forint. Ha a gyerkőcök a vízben szeretnének játszani, vehetünk nekik matracot, vagy gyerekcsónakot 1300 forintért.

Vízben is élvezhető játékokat sajnos nem árulnak a hipermarketek, azokat majd a vízparton kell megvennünk méregdrágán, mert a gyerekek biztosan meg fognak értük őrülni. Ha neki sem volt törülközője, 700 forintért már kaphatunk gyermekeknek megfelelő méretűt. Ha esténként is szeretnénk őket valamivel lefoglalni, vehetünk nekik társasjátékot, a “Ki nevet a végén” most csak 999 forint az Auchan-ban.

Apartman? Naná, hogy főzünk!

A magyarok rögeszméje a hátizsák, vagy az autó elemózsiával történő telepakolása, “itthon úgyis olcsóbb” felkiáltással. És ebben sajnos igazunk is van, kivéve 1-2 szomszédunkat, Spanyolországot és Portugáliát ahol az árak közel hasonlóak, nem éri meg átutaztatni konzerveinket a fél világon.

Vízparti nyaralás, főzéssel egybekötve A tengerparti kiegészítők 20.414 forint többletköltséget, az egy hétre elegendő elemózsiához szükséges alapanyagok (egy személyre) pedig további 4.502 forintot jelent a magyar utazó számára, összesen tehát 24.916 forintot.

A többi esetben viszont igen, főleg ha önellátós apartmanba megyünk, ahol minden van, ami a főzéshez kell, vagy ha a kempingekben a rezsós megoldást választjuk. A baj csak az, hogy legtöbbször becsapjuk magunkat: megvesszük az egyheti élelmet, ott pedig 40 fokban nem lesz kedvünk főzni, gyakrabban fogunk étteremben enni, mint azt terveztük.

A főzéssel egybekötött nyaraláshoz veszünk egy-két mártást üvegben, darabja 269 forint. Ezekhez tészta vagy gyorsrizs is kell 160 illetve 126 forint. Veszünk még porleveseket darabját 130 forintért. Ha pormártásra vágyunk 134 forintot kell kiadnunk darabjáért.

Vízparti nyaralás gyerekkel és önellátássalA strandolási kellékek mellett (20.414 Ft) a gyerekek miatt is pluszköltséggel kell számolnunk (6.966 Ft/fő) és a főzéshez is itthon vásárolunk be (4.502 Ft/hét/fő), ami összesen 36.384 forintot tesz ki, ha egy gyermekkel utazunk és csak kettesben. Egy házaspárnak 1 gyerekkel 40.886 forint, két gyerekkel 45.388 forinttal kell számolnia.

Egy guriga sajtot -, ami úgyis belefér a strandra vásárolt hűtőtáskába- 1300-1500 forintért kaphatunk a hipermarketekben. Konzervekből több félét is vehetünk: májkrém (30 Ft), kukorica (299 F t), tonhal (154 Ft), készételek (180 Ft körül). Krumplit, hagymát reméljük már mindenki ott vásárol. Ha valaki hátizsákos nyaralás során főz a kempingben, általában a konzerves megoldást vagy a por készételeket érdemes választania, mert ezek egyszerűen elkészíthetők, ám a porkészételek jóval könnyebbek.