Belföld

Mazda6 – ambícióban nincs hiány

A Mazda6 limuzin és ferde hátú változatának európai, valamint a sportos kombi genfi világpremierje egy olyan autó első nyilvános bemutatkozása, amely a jelen középkategóriás autójának átértelmezésével újradefiniálja a jövő Mazdáját.

Mazda6 – ambícióban nincs hiány 1A Mazda6 teljes egészében új műszaki konstrukció, amely a “vezetőnek készült autó” ars poeticájával a legjobb német márkák versenytársaként született a személyautók egyik legfontosabb piaci szegmensében, a középkategóriában. Egy olyan cég meglátásait, ötleteit és fejlesztéseit hordozza, amely igyekezett újjászületni, hogy megalkothassa e típuscsaládot, ami a Mazda felfrissült márkafilozófiájának első, teljes sorozatot felölelő tagja.

Ez a teljes egészében új modell arra készült, hogy valódi élményeket nyújtson a Mazda vásárlóinak. Ezt izgalmas stílusa, dinamikus vezetési élménye és kivételes kezelhetősége révén igyekszik elérni, miközben a kényelem, a biztonság, a technika, a funkcionalitás, a teljesítmény és a környezetvédelem magas szintjét képviseli.

Elemezték a konkurenciátA csapat tiszta lappal kezdhetett neki a teljesen új padlólemez megalkotásának, amelyre egy szintén teljes egészében új motorcsalád kerülhetett. A fejlesztési folyamat során részletes elemzésnek vetettek alá sok versenytársat is, különösen a BMW 3-as sorozatát, a Volkswagen Passat, a Honda Accord és a Toyota Camry modelljét. Annak érdekében, hogy kiemelkedő menetdinamikai tulajdonságokat sikerüljön elérniük, a fejlesztőgárda jelentős mennyiségű időt fordított a prototípusok tesztelésére a világ legkeményebb útjain. A kutatások során öt kulcsfontosságú területre fókuszáltak: stabilitás, precíz kormányozhatóság, kiszámítható viselkedés, hatékony fékezés és menetkényelem.

Karosszéria és belső

A Mazda6 sorozat három karosszériaváltozatot tartalmaz, amelyek mindegyike az elegancia és az atletikus beállítottság egyesítése – az egyéni stílusú limuzin, a sportos, ötajtós ferdehátú és a stílusos kombi, a Sport Wagon. Mivel a Mazdák formatervét kissé unalmasnak, az utasteret pedig sablonosnak ítélték a fogyasztók, mindhárom karosszériaváltozat dinamikusabb, sportosabb megjelenésű, mint a most futó 626-os sorozaté. A gyökeresen új padlólemezre építő konstruktőrök azért ügyeltek arra, hogy átörökítsék a jó tulajdonságokat. Ennek szellemében az utastér csak méreteiben idézi a 626-ost.

A belső tér is hasonló filozófiát sugall, a figyelem középpontjába a vezető igényei kerültek. Ezért egy T-alakú, lágyan ívelt műszerfal született, háromküllős kormánykerékkel (amely az audiorendszer és a sebességszabályzó kezelőgombjainak is helyet ad).

A középkonzol sportos, titánra emlékeztető fényezést kapott, és egyetlen, illesztési hézagoktól mentes felületen csoportosítja az audiorendszer és a légkondicionáló berendezés kezelőelemeit. A középkonzol felső része mellett digitális kijelző helyezkedik el, amely az audiorendszerre, a légkondicionáló berendezésre, az automatikus sebességszabályzóra, valamint a külső hőmérsékletre vonatkozó adatokat jeleníti meg, így juttatva a vezetőt a lehető legáttekinthetőbb módon a szükséges információkhoz. Felül, egy felhajtható fedél alatt található az extrafelszerelésként kapható DVD-alapú navigációs rendszer 7 collos képernyője.

A műszerek krómszegélyt kaptak, és a divatos hatás kedvéért a középkonzol polírozott alumíniumból készült. Az ülések kiképzésénél elsősorban a kényelemre figyeltek a tervezők, de azért a megfelelő oldaltartást is megadják. A mai igényeknek megfelelően az utastér tele van zsebekkel, a csomagtartó pedig a kategóriának megfelelő méretű.

Mazda6 – ambícióban nincs hiány 2Teljesítmény és erőátvitel

A kiemelkedő teljesítmény és menettulajdonságok elérése érdekében a Mazda új motorok, sebességváltók és hajtási rendszerek sorozatát fejlesztette ki a Mazda6 számára. A négyhengeres, két felül fekvő vezértengellyel készülő, 16-szelepes benzinmotor három különböző lökettérfogattal kapható: 1,8 literes (120 lóerő), 2 literes (141 lóerő) és egy csúcskivitelű 2,3 literes (166 lóerő) a Mazda változó szelepvezérlésével (Sequential Valve Timing).

Az európai piaci igények kielégítésére a Mazda egy teljesen új konstrukciójú, közvetlen befecskendezésű, 2 literes dízel erőforrást is kifejlesztett, a közös nyomócsöves adagolórendszer (common-rail) legújabb generációjával. Ez két változatban – 120 és 136 lovas teljesítménnyel – lesz kapható. És akinek mindez kevés volna, a tervek között szerepel egy alublokkos, háromliteres, 219 lóerő teljesítményű, 273 Nm-es nyomatékú motor piacra dobása is.

Pszeudo-manuális üzemmódA vezető a pszeudo-manuális üzemmódot a váltókar D-helyzetéből egy speciális nyílásba mozdításával kapcsolhatja. Ezt követően egyszerűen csak előrebillenti a kart, felfelé és hátra, amennyiben vissza kíván váltani.

A sebességváltók egy négyfokozatú automatikus, egy ötfokozatú kézi és az ötfokozatú “Activematic” formájában szerepelnek a kínálatban, ami az automatikus üzemmódot egy úgynevezett pszeudo-manuális módozattal egészíti ki. Utóbbi az izgalmasabb vezetés élményét kínálja. Az Activematic váltómű az elektronikus vezérlésű, összkerékhajtású rendszerrel együtt lesz kapható, amely a Sport Wagon különleges változatában (Sport Wagon 4WD) jelenik meg a piacon.

Az elektronikus szabályzású összkerékhajtásnak számos előnye van a központi differenciálművel és viszkókuplunggal készült összkerékhajtási rendszerekkel szemben, amelyeket a Mazda mindeddig alkalmazott. A nyomaték-átviteli karakterisztikákat a pillanatnyi körülmények szerint meghatározó elektronikus szabályzású tengelykapcsoló szerkezet segítségével különösképpen síkos útfelületeken javítja nagymértékben a menetstabilitást és a menetteljesítményeket.

A rendszert irányító elektronikus modul a fojtószelep-állás, a kerékfordulatszám pillanatnyi értékeit veszi figyelembe, amikor a problémamentes álló helyzetből induláshoz szükséges első és hátsó nyomaték arányát kiszámítja, majd a megfelelő módon ellenőrzése alá veszi a tengelykapcsoló működését mielőtt a jármű még megmozdult volna. Az eredmény egy állandó összkerékhajtású járműével is összehasonlítható minőségű állóstart, minimális valószínűségével annak, hogy az első kerekek nyomatékátadó-képessége csökkenne.

Mazda6 – ambícióban nincs hiány 3Biztonság és kényelem

Természetesen a biztonság a tervezési program legfontosabb elemei között szerepelt, így ennek eredményeképpen a Mazda6 minden világszerte jelentős piac biztonsági előírásainak kielégítése vagy túlteljesítése jegyében született. A Mazda tripla-H szerkezeti megoldása mellett a passzív és aktív biztonsági technológia a Mazda6 modellekben a hat légzsákból álló rendszer részeként az új, kettős működésű légzsákot is magában foglalja csakúgy, mint a biztonsági – ütközés esetén kiakadó – pedálok megoldását.

A különböző kivitelek hazai ára is ismert, a legegyszerűbb Sedan 1,8 közel ötmillió forintba kerül majd. A csúcsmodellért pedig, amely a 2,3 GT névre hallgat, több mint 7 milliót kell leszurkolni.

Mindez előnyös pozíciót jelenthet a Mazdának, amire viszont szüksége is lesz, hiszen versenytársai között szerepel többek között az Audi A4, a VW Passat, a megújuló Opel Vectra, a Ford Mondeo, a Renault Laguna, a Citroen C5, illetve a “rokonok szintjén” a Honda Accord, a Toyota Avensis és a szintén új Nissan Primera.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik