Belföld

Folytatódik a kereskedelmi márkás termékek térhódítása

Konzerv, tej és húskészítmény a legelterjedtebb. Gyors ütemben terjednek a kereskedelmi márkás termékek.

Számuk egy év alatt egyharmaddal bővült, és elérte a 2443-at tavaly novemberben. Kétharmaduk élelmiszer, egyharmaduk pedig háztartási vegyi áru, a GfK Piackutató Intézet most közzétett felmérése szerint.

Folytatódik a kereskedelmi márkás termékek térhódításaKonzerv, tej és húskészítmény a legelterjedtebb Gyors ütemben terjednek a kereskedelmi márkás termékek. Számuk egy év alatt egyharmaddal bővült, és elérte a 2443-at tavaly novemberben. Kétharmaduk élelmiszer, egyharmaduk pedig háztartási vegyi áru, a GfK Piackutató Intézet most közzétett felmérése szerint.

Élelmiszernél a konzerv, tej-tejtermék, valami húskészítmény kategóriában található a legtöbb kereskedelmi márka. Háztartási vegyi árunál a szappan-tusfürdő-habfürdő együttes vezeti a ranglistát, majd a kozmetikum és háztartási tisztítószer következik.
A napi fogyasztási cikkek teljes forgalmából a kereskedelmi márkák jelenlegi részesedése 7-8 százalékra becsülhető. A növekedés várhatóan folytatódik.

A boltláncok közül a Drogerie Markt, Spar és Tesco vezeti a ranglistát. Ez a három boltlánc együttesen az összes kereskedelmi márkás cikkelem egyharmadát kínálja vevőinek.

Érdekes, hogy boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik része viszont fantázianevekkel, és a vállalat mint gyűjtőnév szerepel. A közeljövő vásárlási döntései alapján lehet majd állás foglalni abban, hogy melyik elgondolás eredményesebb.

A kereskedelmi márkás termékek terjedésével együtt növekszik ismertségük is. A GfK által végzett felmérés során a válaszadók 85 százaléka ismerte az áruválasztéknak ezt a részét. Többségük vásárolja őket kisebb-nagyobb rendszerességgel, és csak egynegyedük látta már a kereskedelmi márkás cikkeket, de még nem vásárolt belőlük.

A rendszeres vásárlók főleg a 40 évesnél fiatalabb háziasszonyok, középfokú végzettségűek, alföldiek, vidéki nagyvárosi lakosok, és akiknek háztartásában legalább hárman vagy többen élnek.

Azok között, akik még nem találkoztak kereskedelmi márkás termékkel, kiemelkednek a 60 évesek és idősebbek, a 8 általánost vagy kevesebbet végzettek, alacsony jövedelműek, Pest megyeiek, kis falvak lakói, és akiknek háztartása egy-két személyes.

A kereskedelmi márkák minőségét a megkérdezettek mindössze 5 százaléka tartja “rossznak”. A többség, 45 százalék “jónak”, további 35 pedig “közepesnek” tartja ezeket a cikkeket.

Többséget képviselnek azok, akik a kereskedelmi márkás termékek árát elfogadhatónak vagy indokoltnak tartják. Csupán a válaszadók 12 százaléka gondolja azt, hogy ezeknél az árucikkeknél rossz az ár és minőség aránya. Figyelemre méltó, hogy a kereskedelmi márkás termékek száma erőteljesen növekedett az utóbbi évben az élelmiszerek közül jégkrémnél és mélyhűtött termékeknél, ásványvíznél, továbbá állateledelnél. A háztartási vegyi áruk közül a dezodornál, habfürdő-tusfürdő-szappan csoportnál és a babaápolásnál.

Csökkenést regisztráltak viszont a levesek-szószok-mártások-fűszerek kategóriában, pezsgő-bor kettősnél és a konzervnél.

A boltláncok közül egyedül az Auchan árukínálatából hiányzik a kereskedelmi márka. Az Azúr, Interfruct és Tempo/Csopak üzletpolitikájában szintén alig helyeznek súlyt a kereskedelmi márkás cikkelemekre, hiszen számuk mindegyik láncban 25 alatt marad.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik