Belföld

Forradalmi újítás a városi közlekedésben

A Weber Shandwick | GJW végzi a Ginger/IT/Segway magyarországi kommunikációs feladatait December 3-án, hétfőn bemutatták a Segwayt, egy különleges, egyszemélyes közlekedési eszközt.

A neves amerikai feltaláló, Dean Kamen a korszakalkotó találmány fejlesztési titkainak megőrzése érdekében az eltelt közel egy év alatt semmiféle konkrétumot nem hozott nyilvánosságra a termékről. A Weber Shandwick | GJW július óta foglalkozik a Segway magyarországi bevezetésének lehetőségével.

A december 3-i bemutatóig csak “IT” és “Ginger” kódnéven futó találmány létét Dean Kamen, a közismert amerikai feltaláló 2001 januárjában jelentette be. A titokzatos találmányról az eltelt közel egy évben semmilyen konkrétum nem szivárgott ki. Kamen szerint a Segway alapvetően érinti az emberek életét, a környezetet, és forradalmi változásokat idéz elő a városok szerkezetében, közlekedési rendszerében is.

A Weber Shandwick | GJW kommunikációs tanácsadó szeptember óta foglalkozik a Segway magyarországi bevezetésének lehetőségével. A cég megvizsgálta a találmány magyar alkalmazásának jogi, üzleti és kommunikációs aspektusait és előkészületeket folytatott pilot projektek beindításának lehetőségéről is. A munka során a Weber Shandwick | GJW-t – mint mindenkit, aki világszerte a Segway-jel foglalkozik – szigorú titoktartás kötötte.

A Segway kiválóan alkalmas a belvárosi közlekedésre. Az elektromos energiával, elemekkel üzemelő eszköz mintegy 27 km/órás sebességgel tud közlekedni, és egy feltöltéssel körülbelül 30 kilométert tud megtenni. Így kifejezetten ideális a könnyed és gyors belvárosi mozgásra, és egy nap kiszoríthatja a környezetszennyező autókat a dugóktól zsúfolt városrészekből.

A Segway titka dinamikus egyensúlyozó rendszere, ami a használó legkisebb mozdulatára reagál olyan módon, hogy lehetetlen vele elesni. Kerekei egymás mellett helyezkednek el. Giroszkóppal (pörgettyűvel) és szenzorokkal folyamatosan figyeli a használó súlypontját. A mozgás kordinálását a három PC-re való teljesítményt nyújtó tíz processzor végzi. Ha használója kicsit előredől, a Segway elindul előre. Ha hátradől, a Segway is hátrafelé halad.

Dean Kamen a Time magazinnak adott nyilatkozatában kijelentette: a Segway “az autóhoz viszonyítva olyan lesz, ami az autó egykoron a lóhoz viszonyítva volt”. Elismerte: “hosszú utak megtételéhez továbbra is szükség lesz autókra, de a városokban semmi értelme nincs két tonna súlyú fémedényekkel közlekedni.”

Jeff Bezos, az Amazon.com tulajdonosa és Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója a Credit Suisse First Boston bankkal közösen harmincnyolcmillió dollárt fektetett a találmányba. Az amerikai posta (U.S. Postal Service) és az Amazon a jövő év elején elkezdi a jármű tesztelését. A New Hampshire-i Manchesterben felépített gyárcsarnok 2002-ben megkezdi a negyvenezer darabosra tervezett tömegtermelést.

A Segway-t övező homály rengeteg találgatást generált a különböző internetes fórumokon. A találgatók hivatalos honlapot indítottak (http://www.theitquestion.com), ahol minden találgatást és lehetséges megoldást összegyűjtöttek. Az Amazon.com pedig megkezdte az előrendelések fölvételét az akkor még teljesen ismeretlen eszközre.

A Segway feltalálójának, Dean Kamennek mintegy száz védett szabadalma van már – többek közt újszerű kerekesszékek, az első hordozható dialízis-készülék és az a szívkatéter, amelyet Dick Cheney alelnök használ. Bill Clinton volt elnök a feltalálót tavaly Országos Technikai Díjjal tüntette ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik