Belföld

Figyelő Trend – Gépkocsit részletre

Az autóvásárlási kedv növelése érdekében a kereskedők sok finanszírozási lehetőséget kínálnak. A konstrukciók dzsungelében azonban nehéz eligazodni, a rosszul választó vevő pedig akár százezrekkel is többet fizethet.

Figyelő Trend – Gépkocsit részletre 1

Inkognítóteszt a Renault-nálA sok márka közül a Figyelő a Renault mellett döntött, inkognitóban szétnézve a piacon, hogy milyen feltételekkel lehet hozzájutni egy új Lagunához. A Renault értékesítésében a Baumgartner és a Renault Hungária a két meghatározó piaci szereplő. Az előzőnél a Postabank forint- és svájcifrank-alapú hitele között lehet választani, a tartós bérletről pedig megpróbáltak lebeszélni. Az ennek ellenére erősködő vevőnek a konstrukcióról nem tudtak írásos tájékoztatót adni, és a megígért fax napok alatt sem érkezett meg.

A Renault Hungária már jóval nagyobb finanszírozási választékot kínál. Csak a hitelek és a lízingek között 5 konstrukció tájékoztatója áll azonnal rendelkezésre, de megerősítik, hogy még más cégekkel is kapcsolatban vannak. A finanszírozók által készített tájékoztatók között már nem könnyű eligazodni. A Postabank forint- és svájcifrank-alapú hitelt kínál 12 és 60 hónap közötti futamidőre 30 százalékos önrésztől. Az ügyfelet terhelő összes költséget figyelembe vevő – így a hitelfelvevő tényleges kamatlábát megadó – teljes hiteldíj mutató (THM) minden egyes konstrukciónál szerepel a tájékoztatón. Forintalapú hitelnél 21,9 és 30,09 százalék, svájcifrank-alapúnál pedig 12,85 és 20,48 százalék között van.

A CIB forintalapú konstrukciójánál már gondban vannak a megfontoltan dönteni akaró vevők; itt ugyan hivatkoznak a THM-re, de azt már nem közlik, az ügyfélnek magának kell azt kiszámítania – már aki tudja, hogyan kell. Nem tudni, miért titkolódznak, hiszen az esetek többségében az előzőnél kedvezőbb az ajánlatuk. A Raiffeisen forint- és euróalapú lízinget kínál, a konstrukció összesített terhét itt sem közlik.

Az ügyfél terhei a különböző konstrukciókban igencsak eltérnek – a forinthitel esetén 19,82 és 37,8 százalék között mozognak -, így a havi törlesztőrészletek is eléggé különbözőek. Egy 3 éves konstrukciónál már a mindössze havi 1000 forintos eltérés is összességében 36 ezer forintos többletfizetést jelent, aminek mai értéke – 10 százalékos diszkontlábbal számolva – több mint 31 ezer forintot ér.

Aki a tartós bérlet mellett dönt, annak egyedül a Raiffeisen konstrukciója áll a rendelkezésére. Két-három év esetén 27 százalék körüli teherrel kell számolni forintalapú, és 17-18 százalékkal euróalapú finanszírozás esetén. Adózási szempontból a minél rövidebb futamidő a kedvezőbb, hiszen így hamarabb jelentkezik a költség. Ennek azonban ára is van, hiszen egyéves futamidőnél már 35 százalékot is elérhet a konstrukció kamatlába.

A saját lakás után az emberek többségének a saját autó a legnagyobb beruházás. Így nem meglepő, hogy a szalonokban nézelődők többségének nincs a zsebében a kiválasztott autó ára. Semmi gond azonban, ha a vevő képes hosszabb távon kifizetni. A kereskedők kivétel nélkül kapcsolatban állnak egy vagy több finanszírozással foglalkozó céggel, így az esetek többségében már a vételár 30 százalékának kifizetésével hozzá lehet jutni a kiszemelt járműhöz.

A vevők többsége akár hónapokig vagy évekig is eltöpreng azon, hogy melyik márka melyik típusát milyen felszereléssel vásárolja meg, majd gyorsan dönt a hitelszerződés aláírásáról. Az autók közötti válogatás mellett azonban érdemes a finanszírozási konstrukciók között is szétnézni, hiszen az erre fordított idő busásan megtérülhet.

Hitel…

Az autó-finanszírozásra ma három lehetőség adódik: a hitel, a lízing és a tartós bérlet. A hitel a legegyszerűbb és egyben a leggyakoribb. Itt a jármű a vevő tulajdonába kerül, a részleteket pedig az adott banknak fizeti.

A devizahitelek kamata 9-10 százalékkal alacsonyabb, mint ugyanannál a finanszírozónál a forintalapú hiteleké. Az alacsony szám önmagában kedvezőnek tűnik, nem szabad azonban megfeledkezni a kockázatokról. A forint inflációja és a forintkamatok ma jóval magasabbak, mint az euró vagy a svájci frank esetében. A forint árfolyama a következő években eshet az előbbi devizákhoz képest, ami a törlesztőrészletek emelkedését vonja maga után.A forint egy +/- 15 százalékos sávban lebeg, jelenleg a sáv erős oldalán áll, 8 százalék körül. Tehát akár 23 százalékot is eshet úgy, hogy a Magyar Nemzeti banknak nem kell beavatkoznia a forint védelmében.

A másik oldalról nézve azonban nem kell félni a devizahitelektől. Sokak szerint a forint ma alulértékelt, és nem gyengülésre, hanem inkább erősödésre lehet számítani, ugyanúgy, mint ahogy ez az elmúlt öt hónapban történt. Az erősödés pedig a törlesztőrészletek forintban számított csökkenését jelenti. Egy esetleges 23 százalékos gyengülés veszélye pedig ugyan nagyon soknak tűnik, de figyelembe kell venni, hogy éveken keresztül 9-10 százalékkal kevesebb kamatot kell fizetni, ami már ellensúlyozza a kockázatot. Így hosszabb távra összességében mindenképpen előnyös a devizaalapú finanszírozás.

Figyelő Trend – Autók és piacokA nemrégiben megjelent Figyelő Trend negyedik kiadványa az autók világával foglalkozik.

EURÓPAI TRENDEK:

Sikeres nyár, sikertelen év

ÁRAK ÉS ÁRRÉSEK: Figyelnek egymásra

AUTÓFINANSZÍROZÁS: Gépkocsit részletre

HOGYAN VÁSÁROLJUNK ÚJ AUTÓT?: Cselek ellen

HASZNÁLT GÉPKOCSIK KÜLFÖLDRŐL: Határon túlról

ÁRELŐNYÖK ÉS AJÁNDÉK EXTRÁK: Akcióhősök

AUTÓPIACI MARKETING: A láthatatlan hátország

ALTERNATÍV ELADÁSI FORMÁK: Autószalonok alkonya?

FRANKFURT: AZ AUTÓSZALON ÚJDONSÁGAI

AUDI A4 KABRIÓ ÉS AVANT:
Egyszerűen elegáns

BMW HÉT: Hetes fölé

JAGUAR R-COUPE: A tradíció ereje

JEEP CHEROKEE: Megújított legenda

LANCIA THESIS: Főnixmadár

MERCEDES SL: Új fogalmak

NISSAN PRIMERA: Egyedi és izgalmas

PORSCHE 911: Üveg és erő

ROVER 75: Nagyon angol

SAAB 9X: Négy dimenzióban

ASSIATANCE SZOLGÁLTATÁSOK: Barát a bajban

A RIASZTÓKTÓL A GPS-IG: Nincs tökéletes védelem

VÁLLALATI FLOTTÁK: Ipari mennyiségben

KÉNYELEM ÉS BIZTONSÁG: Extra igények, extra kínálat

NŐI AUTÓK: Piperetükör és metálfény

Kényelmesen, biztonságban

TEREPJÁRÓK: Divatba jöttek

ÉJSZAKAI PARKOLÁS: A csillaggarázs helyett

SZÓTÁR AUTÓSOKNAK: A sorok között

A Figyelő előfizetők a kiadványt ingyen megkapják a hetilappal

együtt. Terjesztés nagyobb forgalmú árusítóhelyeken (Relay, Citishop).

Megrendelhető a VNU Budapestnél terjesztési osztályán keresztül is: 4371500.

Rendelje meg online a Figyelő Trend – Autók és Piacok című kiadványát! >>

…lízing…

Néhány évvel ezelőtt igen elterjedt volt a lízing. Ilyenkor az autó tulajdonjoga a lízingbeadónál maradt, a lízingbevevő pedig a futamidő végén vásárolta meg maradványértéken a járművet. A konstrukció előnye az volt, hogy ha egy vállalkozás volt a vásárló, akkor a lízingdíjat költségként leírhatta. Az adóalapot csökkentő költségek így hamarabb jelentkeztek, mintha a saját eszközei között tartja nyilván a járművet, majd 5 év alatt amortizálja.

A lízing adóelszámolása azonban mára lényegesen megváltozott: a lízingelt tárgyat jelenleg a lízingbevevő mérlegében kell nyilvántartani. Az amortizációs szabályok szerint nála jelentkezik az adóalapot csökkentő értékcsökkenés és a kamatokat a pénzügyi műveletek ráfordításai között tartja nyilván. Kissé leegyszerűsítve: adózási szempontból ma már nincs sok különbség a hitel és a lízing között.

…vagy tartós bérlet?

A lízing szigorításával nem szűnt meg az adócsökkentési lehetőség; az új konstrukció neve tartós bérlet. Itt az autót bérbe vevő egyszeri, nagyobb bérleti díj mellett általában 12-48 hónapon keresztül fizet bérleti díjat. A futamidő végén az autó nem kerül automatikusan a tulajdonába. (Ha ez mégis megtörténne, akkor a jogszabályok szerint a konstrukció lízingnek minősülne, ez pedig a könyvelés több évre visszamenő módosításán kívül jókora késedelmi pótlékkal növelt adófizetési többletkötelezettséget jelentene.)

A jogszabályoknak és a felek érdekeinek is megfelelő módszer ilyenkor az, hogy a futamidő végén a bérbeadó az autókereskedőnek adja el a járművet, majd az a bérbevevőnek vagy a bérbevevő ismerősének, rokonának értékesíti. A bérbevevő akár el is tekinthetne az autó megvásárlásától, ez azonban csak nagyon ritkán fordul elő. A visszavásárlási árat ugyanis úgy határozzák meg, hogy azon az áron csaknem mindig érdemes vásárolni. Egy 3-4 éves jármű az esetek túlnyomó többségében megéri az eredeti vételár 30 vagy 20 százalékát. A tartós bérlet így a szerződés valós tartalmát tekintve nem is igazi bérlet, hanem egy vásárlást segítő konstrukció. Ez pedig elvileg jogi problémákat is felvethet, bár eddig az adóhivatal elfogadta a módszert.

A Figyelő Trend kiadvány támogatója:

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik