Belföld

Nyolc éve először: visszaesett az amerikai GDP

A vártnál kisebb mértékben, 0,4 százalékkal csökkent az Egyesült Államok GDP-je a ma nyilvánosságra hozott előzetes adatok alapján. Ez ugyan még nem jelent recessziót, de várhatólag az sincs már messze.

A szerdán nyilvánosságra hozott előzetes adatok alapján 0,4 százalékkal csökkent az amerikai GDP a harmadik negyedévben. Ez jelentősen elmarad az előzetes várakozásoktól: egyszázalékos visszaesést jeleztek előre a Bloomberg által megkérdezett közgazdászok csakúgy, mint a Briefing.com kérdésére válaszoló szakértők.

Egy kis módszertanMagyarországon egy negyedéves GDP-adat azt mutatja, hogy a megelőző egy évben milyen gyorsan bővült a gazdaság, az Európai Unióban és az Egyesült Államokban azonban az utolsó két negyedév közötti eltérést vizsgálják, majd ezt vetítik ki egy évre. Az utóbbi módszer sok szempontból szerencsésebb, alkalmazásához azonban pontosan kell tudni, hogy éven belül milyen az adatok szezonalitása. Ehhez Magyarországon egyelőre kevés negyedéves adat áll rendelkezésre.

A most megjelent adat önmagában még nem jelent recessziót. Ennek hivatalos definíciója: a GDP csökkenése két egymást követő negyedévben. A második negyedévben még emelkedett az amerikai bruttó hazai termelés – igaz, csak 0,3 százalékkal.

Csak a pénztárcák tartják életben a gazdaságot

Az amerikai gazdaság kulcsát a lakossági fogyasztás jelenti. Az USA GDP-jének alakulása kétharmadában attól függ, hogy a fogyasztók mit és mennyiért vásárolnak. A fogyasztói költekezésekről és a lakosság bizalmi indexeiről érkező friss adatokat ezért mindenki árgus szemmel nézi – ezek mutatják ugyanis a legjobban, milyen GDP adat várható a következő negyedévben.

A fogyasztók az év eddigi felében kitartottak: míg az üzleti beruházások csökkentek, és az ipari termelés növekedése jelentősen lelassult, a lakossági vásárlások megkímélték a statisztikusokat attól, hogy a bruttó hazai össztermék visszaeséséről kelljen számot adniuk. Piaci elemzők azonban már korábban azt jósolták: az év harmadik negyedévében nem lehet elkerülni, hogy a háromhavi GDP adat visszaesésről tanúskodjon. Nem is beszélve az év utolsó három haváról.

Vegyes képBár a Conference Board fogyasztói indexe drámai visszaesést mutat, a lakosság bizalmi állapotáról vegyes képek látnak napvilágot. Az University of Michigan hasonló indexe ugyanis némi emelkedést mutatott az előző hónapban, szeptemberhez képest. A fogyasztók jövővel kapcsolatos várakozásai ráadásul szintén javultak (legalábbis a Reuters felmérése szerint), míg egy másik tanulmány azt állapította meg, hogy bár az amerikai háztartások nagy része recessziótól tart, 90 százalékuk nem változtatja meg kiadási szokásait.

A tekintélyes brókerház, a Merrill Lynch elemzője bunkermentalitásnak nevezte a szeptember 11-e utáni fogyasztói magatartást: “az emberek inkább otthon maradnak, kevesebbet mennek el vásárolni, és ha el is mennek a boltokba, akkor is érezhetően kevesebbet költenek”.

Ezt a mentalitást a kedden nyilvánosságra hozott, a fogyasztói bizalmat mérő index alakulása is alátámasztja, a mutató hét és fél éves mélypontjára zuhant októberben. A Conference Board által készített index a szeptemberi 97 pont után 85,5 pontra esett vissza (Részletes elemzés az indexről >>).

Élénkítés gőzerővelA Fed idén már mindent megtett, hogy ismét növekedési pályára az amerikai gazdaságot. Idén kilenc alkalommal, összesen 4 százalékkal csökkentette a bank irányadó kamatlábát, amely jelenleg 1962 óta a legalacsonyabb szinten áll. A kormányzat is mindent megtesz a fellendülésért: az év eleji adócsökkentés mellett a képviselőház hétfőn fogadott el egy 100 milliárd dolláros gazdaságélénkítő csomagot.

Út a fogyasztókhoz

A fogyasztói magatartás vizsgálatához és ennek alapján az egész amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatos elemzésekhez érdemes más szektorokat is figyelemmel kísérni. A kiskereskedelmi forgalom meglehetősen halvány képet mutat, a szeptemberi adatok az utóbbi kilenc évben a legrosszabbak: a Kereskedelmi Minisztérium jelentése 2,4 százalékos visszaesésről számolt be.

Ezt erősítette meg az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed, a gazdaság állapotáról rendszeresen kiadott Bézs Könyvének legfrissebb kiadványa is. A Fed értékelése szerint a fogyasztók a terrorakciókat követően jelentősen mérsékelték kiadásaikat. Ez pedig főleg a nagy áruházakat és a drágább, nem annyira létszükségleti cikkek árusításával foglalkozó boltokat érinti, mivel a diszkont áruházak sokkal kevésbé érzékenyek a gazdasági recessziókra.

Elemzők a karácsonyi vásárlási rohamot is meglehetősen pesszimistán látják. Sokak szerint idén kék karácsonyuk lesz a kereskedőknek, azaz jóval kevesebbet költenek majd ajándékokra a fogyasztók. Az októberi eladási statisztikák november 14-én látnak napvilágot.

A lakáspiac kitart, nő a munkanélküliség

A lakáspiac jelenti az egyik utolsó olyan bástyát, amelyet még nem vett be a recesszió, ez tartja a lelket a gazdaságpolitikusokban. A Fed sorozatos idei kamatcsökkentései következtében a jelzáloghitelek kamatai jelentősen mérséklődtek az idén, így a lakásépítések száma is szépen növekedett.

A recesszió azonban itt is érezteti hatását. Egyre kevesebb a lakáseladás, és a lakásépítési engedélyek számának növekedése is megállni látszik. Az elemzők azonban nem estek még kétségbe, úgy értékelik a piac esetleges visszaesését, hogy az várhatóan a legkisebb lesz a II. világháborút követő időszakban.

A legrosszabb állapotot talán a munkaerőpiac mutatja. A munkanélküliek száma folyamatosan nő, ez pedig erőteljesen visszavetheti fogyasztói költekezést a következő hónapokban is. “Ha ez emberek elvesztik munkahelyüket, nem fognak új autót vásárolni” – kommentálja a munkanélküliségi ráta fontosságát a Banc One egyik vezető közgazdásza a CNN-nek.

Szeptemberben 4,9 százalékos munkanélküliségi rátát regisztráltak az USA-ban, négy éve ez a legmagasabb érték. Azóta azonban újabb 200 ezer munkahely megszüntetéséről adott hírt a média, így elemzők szerint a november 2-án megjelenő októberi számadat még rosszabb lesz, elérheti az 5,2 százalékot is. Januárban ez a mutató még csak 4,2 százalékos értéket jelzett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik