Belföld

Mégis lesz General Electric-Honeywell fúzió?

A júliusban kimondott brüsszeli nemet igyekszik megmásítani az amerikai versenyjogi felügyelet. Nyomást próbál gyakorolni tengerentúli társára, hogy a világ legértékesebb cége sikerrel járjon a 43 milliárd dolláros üzletben.

A GE élő legendájaMégis lesz General Electric-Honeywell fúzió? 1Jack Welch, a GE elnöke húsz év alatt számtalan fúziót hajtott végre, szinte minden bejött neki, amit eltervezett. A tőzsdei hullámvölgy miatt jelenleg “csak” 350 milliárd dollárt érő GE-birodalom élén már éppen a méltó utód keresésén fáradozott, amikor felbukkant a horizonton a Honeywell. Élete legnagyobb, 42 milliárd dolláros vállalategyesülésének levezénylése gyorsan elfelejttette vele a nyugdíjba vonulást. Erre csak alig egy hónapja került sor, a kormányrudat Jeffrey Immelt veszi át.

A Microsoft per kapcsán ismertté vált Charles James tavaszi hivatalba lépése óta először látogat Európába. Az Igazságügyi Minisztérium trösztellenes osztályának vezetője a hét elején érkezik Párizsba, hogy jobb belátásra bírja uniós kollégáját, Mario Montit.

Az EU versenyjogi bizottsága júliusban két olyan amerikai vállalat egyesülésére mondott nemet, amelyek fúzióját az amerikai versenyhatóságok már engedélyezték. A GE előzőleg nem volt hajlandó teljesíteni azokat a széles körű engedményeket, amelyeket az uniós végrehajtó testület követelt a tranzakció engedélyezése fejében.

VisszatekintőElevenítse fel a GE-Honeywell közös történetének legfontosabb fejezeteit az FN archívumával:

Jack botlása

Sokkhatások

Hoppon maradt a GE

Vezetőváltás után

Mario Monti, az EU versenyügyi főbiztosának akkori nyilatkozata szerint a bizottság “szerencsétlennek” tartja, hogy az amerikai és az uniós hatóságok, jóllehet szorosan együttműködtek a tranzakció vizsgálatában, végül “különböző következtetésekre jutottak”. Az uniós versenyhivatali szakértők szerint a fúzióval igazságtalan előnyhöz jutna az egyesült cég a polgári repülőgépgyártás és a repüléstechnikai berendezések gyártása terén. Monti konkrétan azzal indokolta az ítéletet, hogy az ügylet a légiiparban komoly mértékben tompította volna a versenyt, áremelésekkel sújtotta volna a fogyasztókat, elsősorban a légitársaságokat.

Portfólió effektusAz ezzel a névvel címkézett elméletet az amerikai hatóság hevesen bírálja. Szerinte az EU vétója döntően fogyasztóellenes, protekcionista elemeket tartalmaz.

A két fél álláspontja azóta közeledett egymáshoz. James többször is hangsúlyozta, hogy nem politikai, hanem elméleti síkon különböznek nézeteik. Mindazonáltal az amerikaik tiszteletben tartják az uniós döntést, de mindent megtesznek azért, hogy meggyőzzék Brüsszelt: Washington versenyfelfogása az üdvösebb.

Mario Monti keménységére ugyanakkor maga a gyakorlat adja a legjobb magyarázatot. Míg a tengerentúlon a versenyfelügyelet áldása után a kormány vagy a versenytársak bármikor kérhetik az erőfölényével visszaélő egyesült cég szétválását, addig európai társaiknak csupán egyetlen lehetőségük van arra, hogy eldöntsék: igent vagy nemet mondanak-e a fúzióra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik