Belföld

Google: merre vezet a nyereségesség útja?

Sokan esküsznek a Google keresőre, ám egy internetes vállalkozás ettől még nem termel nyereséget. A non-profit látszat ellenére kőkemény pénzügyi dilemmák foglalkoztatják a Google vezetőit is.

Google: merre vezet a nyereségesség útja? 1 A Google napi keresési száma már meghaladja az egy milliót. Sikereit elsősorban eltökélten hasznot nem hajtó megoldásainak köszönhette. Míg a többiek banner felületeket értékesítettek vagy háttérországként portál kezdeményeket építgettek, a Google csak keresett. Puritán kezdőlapja mögött briliáns keresési technika rejtőzik, amely a találatokat aszerint rangsorolja, hogy az adott oldalra mennyi további oldal linkel.

A non-profit látszat ellenére kőkemény pénzügyi dilemmák foglalkoztatják a Google vezetőit is. A zseniális kereső ugyanis piaci alapú vállalkozás, sőt rosszabb: kockázati tőkebefektetéssel finanszírozott vállalkozás, amely ha nem lel rá a profitabilitás útjára, kénytelen lesz hamarosan lehúzni a rolót.

Elnézve a konkurens keresők – AltaVista, AskJeeves, Yahoo! – sorsát, a Google kilátásai igencsak halványak. Ám nem így vélekedik erről Omid Kordestani, a cég üzletfejlesztési igazgatója, aki 1999-ben a Netscape Netcentertől igazolt a Google csapatához.

Mint minden kereső esetében, a Google üzleti terveiben is három fő bevétellehetőség szerepel: a keresőgépet licencként eladni portálok – például a Yahoo! – számára, cégek egyedi elképzelései szerinti keresők kialakítása – például a Cisconak kifejlesztett keresőmotor -, harmadrészt pedig a hírdetési bevételek.

Optimális találathoz optimális hirdetést

A keresők jelentős része értékesíti kulcsszavait, sőt előfordul az is, hogy az adott kulcsszót annak adja el, aki a legtöbbet fizeti érte. Így történhet meg az, hogy a GoTo keresőben a rák – “cancer” – szó beütése után az első helyen egy életbiztosításokat áruló cég linkje tűnik fel.

Olvassa el……korábbi, keresőkkel foglalkozó írásainkat:

Szűkülő körben

Aki keres, az talál?

Mások a találati helyeket úgy kategorizálják mint a bannereket, azaz a hirdető az átkattintások után fizet. Akadnak olyanok is, akik az átkattintások helyett inkább azt biztosítják, hogy a kulcsszó beütése után “pop-under” és egyéb figyelemfelkeltő bannerek tűnjenek fel.

A Google a hírdetéseknél tulajdonképpen ugyanazt az eljárást kívánja alkalmazni, mint a kereséseiben, azaz optimális találathoz optimális szponzorokat csatolni. Az “autókerék” kulcsszóhoz például a kereső első helyen a fizető autógumigyártó cégek bannerét dobná ki, nem pedig valamelyik autósmagazint vagy esetleg a baleseti statisztikákat tartalmazó újságot. A hírdetések optimalizálásával egy 15 tagú stáb foglalkozik a cég kaliforniai, Mountain View-beli főhadiszállásán.

A nyolc banner az oldal jobb oldalán tűnik fel, a felső szembetűnő hirdetések ára 15 dollár ezer letöltésenként, a lentebb elhelyezkedőké 8 dollár. A felső és az alsó sávon belül is a bannerek kezdetben automatikusan váltakoznának, később a teljesítmény, azaz az átkattintások alapján rendeznék őket sorba. A szolgáltatáshoz eddig 400 céget sikerült megnyerni: így például az angol nyelvű verzión a hálózati adminisztrációs rendszer kifejezést beütve Alcatel banner tűnik fel, míg a Charles Dickens kulcsszó esetében az Amazon.com hírdetése jelenik meg.

És egy jó hír a hírdetésektől kiütést kapó felhasználóknak: a profittermelés mellett a Google a keresés további tökéletesítésére is törekszik. Most már képes PDF fájlokban keresni, a következő lépésben az audió és videó fájlokra kíván koncentrálni, és nincs már messze az sem, hogy a keresés típusa szerint szelektálni tudjon. Ha például szeretnénk Madonnát hallgatni, a név mellett elég lesz csak az MP3 formátumot kiválasztanunk, és nem kell végigböngésznünk a rajongók és CD-boltok oldalainak ezreit.

GoTo: a szponzorált linkek keresője

Google: merre vezet a nyereségesség útja? 2 A Google-tól 350 mérföldre, Pasadenaban székelő, 1997-ben alapított GoTo mind üzleti modelljét, mind nyereségességét tekintve élesen különbözik a Google-tól. Bár sem keresési mechanizmusában, sem látogatóinak számában nem említhető egy lapon a Google-lal, bevételei mégis villámgyorsan nőnek, piaci kapitalizációja idén közel 300 százalékkal, 1,4 milliárd dollárra növekedett.

Kezdetben dédelgetett olyan álmokat, hogy oldala “célállomás” legyen, ma már inkább a licencének értékesítésére koncentrál. Így lehet az, hogy a kereséseinek 95 százaléka partnerszájtjai – EarthLink, AltaVista, TerraLycos – forgalmának köszönhető.

A GoTo minden kulcsszavát értékesíti, a legtöbbet fizetőnek a legelső találati hely jár. Így lehet az, hogy David Bowie nevének beütése után a találatok között nem is találjuk az énekes saját oldalát, ám rengeteg olyan online és offline boltot kapunk, ahol árusítják a popsztár CD-it, posztereit, polóit. A GoTo hirdetőinek száma jelenleg 45 ezer, de csak a tényleges átkattintások után fizetnek.

A GoTo szerint a kereső kevésbé félrevezető, mint a Yelow Pages. “A felhasználók nem törődnek vele, milyen elven működik a kereső. Keresnek valamit, és ha nálunk nem találják, kipróbálják egy másik keresőn” – nyilatkozta a Wired Magazinnak a cég vezérigazgatója.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik