Belföld

Playstation helyett matekóra – Tanoda I.

Bár a villámgyors kézmozdulatokat igénylő Playstation videójáték is stimulálja az agyműködést, a matematika az agysejtek sokkal nagyobb részét mozgatja meg - állítja egy japán professzor.

Playstation helyett matekóra – Tanoda I. 1Ryuta Kawashima, a japán Tohuku egyetem tanára az amerikai Warwick egyetemen tartott konferencián ismertette a kutatást, amely során azt vizsgálták, hogyan hatnak a gyerekek agyműködésére a számítógépes játékok, illetve az egyszerű aritmetikai műveletek.

A kutatás szerint a Nintendo típusú játékok nemcsak a szem és a kéz koordinációját javítják, hanem jócskán stimulálják az agy működését is. Így a tudósok azt javasolják a szülőknek, hogy támogassák gyermekük ez irányú érdeklődését.

Összehasonlításképpen azonban a kutatók megvizsgálták a gyerekek agyműködését a pszichológusok által kedvelt Kraepelin teszt során is, amely félórán keresztül egyjegyű számokkal végzett összeadást jelent. A teszt során azt találták, hogy a gyerekek számoláskor agyuk sokkal kiterjedtebb részét használják, mint a játékhoz, ilyenkor ugyanis mind a jobb, mind a bal agyfélteke homloklebenye tevékeny. A homloklebenynek ezen a részén található a tanulás, a memória, az érzelem és az impulzus központja.

Szülői számvetés

Bár az Observer rosszmájú újságírója szerint a professzor csak azért kezdett a kutatásba, hogy annak eredményeivel a játékgyártóktól pénzt kapjon az agy működésével foglalkozó többi vizsgálatához. Ám ezzel a felfedezéssel valószínűleg nem sok barátot szerez magának a videójáték iparágban.

Ha ugyanis egyszámjegyű számok összeadása komolyabb agyműveletet jelent, mint a videójátékok, elképzelhetjük, mennyivel nagyobb agymunkát jelentenek a sokkal összetettebb tevékenységek, mint például a szocializáció. A homloklebenyek trenírozása és fejlődése ráadásul rendkívül fontos a gyerekek memória és tanulási képességei, illetve érzelmi fejlődése szempontjából.

Kiszámított egyensúly

Korábbi kutatások azt mutatták, hogy az erőszakos videójátékok agresszív magatartást eredményeznek a gyerekeknél, ám a japán professzor szerint ez nem következik be feltétlenül. Ha ugyanis a gyerekek a számítógépes játékok mellett olvasnak, vagy rendszeresen végeznek aritmetikai műveleteket is, egészségesen fejlődik homloklebenyük.

A megoldás természetesen a tanulás és a szórakozás közötti helyes egyensúly megtalálása. Korábbi kutatások már bizonyították, hogy a tévénézés és az összes passzív tevékenység során az agysejtek még kevésbé fejlődnek.

Megszámlált agysejtek?

A japán professzor felfedezésével párhuzamosan brit tudósok bejelentették, hogy az agyon belül sikerült izolálni azt a részt, amely meghatározza, hogy a gyerekek mennyire lesznek jók matematikából. A 80 koraszülött gyermek agyműködését vizsgáló londoni Institute of Child Health kutatói azt találták, hogy a számolásban gyengébb gyerekeknél a bal agyfélteke szürkeállománya kisebb, mint a jó matematikusoké.

Dr. Elizabeth Isaacs, a kutatás vezetője a BBC-nek elmondta, egyelőre korai lenne azt állítani, hogy a gyengébben számolók mind hasonló szürkeállomány-problémákat mutatnak. Mindenesetre az eredmény jó kiindulópont a további kutatásokhoz, a lokalizált területet a közeljövőben felnőttek agyában is vizsgálni kívánják a brit tudósok.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik