Belföld

Folytassa, Yahoo!

A Yahoo! az online hirdetési piac barométere - vélik az elemzők. A világ legolvasottabb portálja most a várakozásoknál hajszállal jobb negyedéves eredményt tett közzé.

Folytassa, Yahoo! 1Az online hirdetési piac irányjelzőjeként tekint az internetes szektor a Yahoo! negyedéves eredményeire. Ha ugyanis a pangó reklámpiacot régóta várt enyhe szellő legyinti meg, az a mintegy 80 százalékban hirdetésekből élő portál bevételén nyomot hagy.

A Yahoo! az Internet paradigma megvalósulása – vélik elemzők: ha jó eredményeket közöl, az továbbra is hitet adhat az internetes szektor befektetőinek. Szerdán a tőzsdei kereskedés vége után közölt második negyedéves eredményével a cégnek sikerült némi reményt csöpögtetni kiábrándult befektetői felé.

Folytassa, Yahoo! 2A hirdetési bevétel üti a várakozásokat

A második negyedévre az elemzők nullszaldós eredményt és 175 millió dollár bevételt vártak a portáltól. (Egy évvel ezelőtt a nyereség 12 cent volt, a bevételek pedig 270 millió dollárra rúgtak!) Ezzel szemben a Yahoo! 8,7 millió dolláros üzemi eredményről – az egy részvényre jutó nyereség 1 penny -, és 182 millió dollár értékű reklámról számolt be.

A számok szépséghibája csak annyi, hogy mindezek ellenére nettó eredményként 48,5 millió dollárt, részvényenként 9 cent veszteséget volt kénytelen a június 30-án lezárult negyedévben elkönyvelni a vállalat, ami egyértelműen a leépítések és átszervezések egyszeri költségével magyarázható. A Yahoo! idén 420 munkatársát bocsátotta el.

2002-ben jön majd a Kánaán

Gyengén muzsikált a MotorolaTőzsdezárás után tette közzé második negyedéves eredményeit a Motorola is. A finn Nokia után a világ második legnagyobb telefongyártója részvényenként 11 cent veszteségről számolt be, az elemzői konszenzus 12 cent volt. Ha azonban figyelembe vesszük az átszervezések, leépítések költségeit is, a vállalat részvényenként 35 cent veszteséget könyvelhetett el az elmúlt negyedévre, szemben az egy évvel ezelőtti 9 cent nyereséggel. A cég 26 ezer alkalmazottjának, a teljes munkaerőállomány 18 százalékának elbocsátásáról döntött tavaly decemberben, március végéig 13 ezer embert építettek le. Az elemzők a szektor fellendülését legkorábban ez év végére, 2002 elejére teszik.

Úgy tűnik tehát nem volt sikertelen a cég áprilisban meghirdetett stratégiája: a bevételeinek túlnyomó részét hirdetésekből szerző Yahoo-nak meg kellett mutatnia befektetőinek, hogy képes hosszú távú szerződésekkel magához kötni a nagy, tradicionális médiavásárlókat, és mindezt természetesen anélkül, hogy árait túlzottan mérsékelné. Jelenleg a Yahoo! reklámbevételeinek 30 százaléka még a dotkom szektor vállalataitól érkezik, ezt az arányt azonban év végére 15-20 százalékra igyekszik lefaragni.

A Yahoo! egész évre részvényenként 2-6 centet ígért befektetőinek, szemben a tavalyi 48 centtel. Éves bevétele számításaik szerint a tavalyi 1,1 milliárd dollárról 700-775 millió dollárra esik vissza, ám mindez csak átmeneti jelenség. 2002-re 22 százalékos növekedéssel, 900 millió dollárt meghaladó éves forgalommal számolnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik