Belföld

Oktatás a világhálón III. rész

Az internetes képzés három ága közül ez idáig az üzleti tréningek váltották valóra leginkább a hozzájuk fűzött igencsak optimista reményeket. A FigyelőNet megvizsgálta, hogy minek köszönhető kiugró sikerük.

Internet- és intranethasználat hazai cégeknélAz internet és az intranetek használata gyorsan terjed a magyarországi cégeknél is. A GKI Gazdaságkutató Rt. egyik legfrissebb tanulmánya szerint a hazai vállalatok 79 százalékának van internet-hozzáférése, sőt egynegyedük a hálót minden gépén elérhetővé teszi. A netnél kevésbé elterjedtek a belső, úgynevezett intranetek: a felmérésben részt vevő cégek csaknem 65 százaléka jelezte, hogy intranetes hálózata van. Az anyavállalattal való kapcsolattartás azonban így is az esetek több mint ötödénél az intraneten valósul meg.

Az üzleti életben az élet egyéb területeihez képest kiugróan magas az alkalmazott információtechnológia fejlettsége. A vállalatok már eleve pazar internet-hozzáféréssel rendelkeznek, hiszen nemcsak a külvilággal, hanem sokszor saját egységeikkel is a világhálón keresztül kommunikálnak. Ezek a belső hálózatok pedig elég gyorsak ahhoz, hogy elbírják az oktatási anyagok okozta többletforgalmat is. Az alkalmazottak pedig már eleve gépközelben vannak, tehát a munkaidő alatt, akár szakaszosan is tanulhatnak.

A megnövekedett online adatforgalom más szempontból is segíti az online tréningek elterjedését. Korábban, amíg az információáramlás még nem ért el a maihoz hasonló mértéket, egy-egy nagyobb cég “saját keretein belül is adhatott valami újat” alkalmazottainak (így tehát a cégen belül is megoldható volt valamiféle tréning). Az információ-áradatnak köszönhetően azonban ma már egyre nehezebb a tudásigényes munkakörben dolgozók számára olyan – szakterületüket érintő – információkat adni, ami értékelhető újdonságértékkel bír.

Oktatás a világhálón III. rész 1A tudás hatalom

A vállalatok közötti kiélezett verseny pedig csak tovább növeli az információk értékét. A tudástőke jelentősége ugyanis egyre csak nőtt az utóbbi években, a gyorsan változó környezet pedig az ismeretek folyamatos fejlesztését teszi szükségessé. Ahhoz, hogy meg tudjuk őrizni versenyképességünket jól átgondolt és rendszeres tréningekre van szükség. Mindez megmagyarázza azt is, hogy miért az üzleti tréningek bizonyultak eddig az e-learning legsikeresebb ágának.

Ha pedig mindehhez hozzávesszük, hogy az offline tréningek sem tartoznak az olcsó mulatságok közé, még jobban láthatjuk a helyzetet. Az e-learning pontosan az offline tréningekhez viszonyított lényegesen alacsonyabb költségei miatt terjedhetett el annyira, hogy az alkalmazó cégeknél nemcsak a közép- és a felsővezetőket, hanem gyakran minden alkalmazottat online “oktatnak”.

Alapfogalmak• e-learning:

Elektronikus módszerekkel támogatott oktatás. Az új képzési rendszerben az oktatást hálózaton bonyolítják le, ahol az oktató, a hallgató és az oktatásszervező közös kommunikációs eszköze a számítógép.

üzleti tréning: Azt a képzés, amikor a cég alkalmazottai a vállalat piaci helytállását segítő oktatásban vesznek részt.

Az internetes megvalósítás a hagyományos képzéshez képest kiugró megtakarítási lehetőségeket takar, bár azt nem hagyhatjuk ki a számításból, hogy a szükséges infrastruktúra kiépítésekor jelentkezhetnek egyszeri tetemes kiadások is. Az azonban igaz, hogy ezek annál kisebb jelentőséggel bírnak, minél jobb a vállalatnál – már a normál üzletmenetből adódóan – az internethez való hozzáférés.

Az offline tréningek költségei•A trénercég által kiszámlázott összeg

•Fizetett útiköltség, szállodai szobafoglalás, étkezési kiadások

•A dolgozók távollétének alternatívaköltsége: az a kiesett jövedelem, amit akkor termelne az alkalmazott, ha a normális kerékvágás szerint járna be dolgozni.

Hogy áll a piac?

Jelenleg mintegy kétszázra tehető azon cégek száma, amelyek az e-learning keretében kínálnak üzleti tréningeket. Szerepelnek közöttük hagyományos trénercégek, akik csak átmerészkedtek az online oktatás világába, és nemrég alakult startup vállalkozások egyaránt.

Az utóbbi, e-learning platformokat kínáló cégek közül három már meg is jelent a tőzsdén: a Docent, a Saba és a DigitalThink. A három kaliforniai székhelyű vállalkozás piaci részesedése tetemes, hiszen együttesen az ügyfelek felét mondhatják magukénak.

Mely cégeknek való az e-learning? •Azoknak, melyek gyorsan változó környezeti feltételek között tevékenykednek,

•ahol az alkalmazottakat nagy mennyiségű, gyorsan változó információval kell ellátni,

•amelyek olyan iparágakban versenyeznek, ahol számos formális kötöttség van (például kiterjedt szabályozás).

•Az e-learning azonban nemcsak a nagy mennyiségű “száraz tudás” átadására alkalmas: kezdeti sikereit például a vadászpilótaképzésben hozta. A repülőgépszimulációs programoknak készségszinten kell átadniuk a tudást, végső osztályzatként csupán az 5-ös fogadható el. Ezen a téren hatalmas az e-learning előnye, hiszen a tanuló akárhányszor is ismételi a feladatot, a tanár “nem kapja fel a vizet”.

A magyar helyzet

Az internetes üzleti tréningek komoly szerepet játszanak már a hazai cégeknél is. A Cisconál például minden dolgozóra kiterjedő online képzést valósítanak meg. Méltán népszerű náluk ez a képzési forma, mivel egy online tréning megszervezése mintegy 20 dollár körüli körüli összeget emészt fel egy résztvevő alkalmazottra vetítve.

Az IBM-nél az e-learning részesedése a tréningekből eléri a 98 százalékot – a kínált tanfolyamok száma mintegy 10 ezerre tehető, melyek között szerepelnek kötelező és ajánlott kurzusok is. Az IBM-nél nem csak az alacsony költségek miatt kedvelik ezt a képzési formát, hanem annak “on-demand” jellege (azaz a dolgozó akkor tanul, amikor éppen ideje van rá) miatt is, hiszen a tréning így sokkal jobban összeegyeztethető az elfoglalt munkakörökkel, mint a fix idejű órák megtartása.

A Door Consulting tapasztalatai szerint bár az e-learning már valóban jelen van Magyarországon, a tanfolyamok között egyelőre még a

Olvassa el……a sorozat előző részeit:

Oktatás a világhálón II. rész

külföldről adaptált megoldások dominálnak, a hazai fejlesztések aránya alacsonyabb. Vannak kifejezetten a felsővezetésnek szóló speciális képzések is, melyek viszont többnyire angol nyelven férhetők hozzá.

Az e-learning-mániákusok szerint a jövőben olyan, az év 365 napját, egy nap 24 óráját lefedő szolgáltatássá fognak fejlődni az internetes tréningek, melyek folyamatosan olyan naprakész információkkal látják majd el a megrendelőt, amire neki éppen akkor szüksége van. Ezt a versenyelőnyt jelentő tudást pedig saját tanulási szokásaihoz illesztve fogja megkapni.

A cikk elkészítésében Papp István, a Cisco humán erőforrás részlegének vezetője, Ákos György, az IBM HR vezetője, Szanilszló Róbert, a Synergon Education kereskedelmi képviselője, Modla Norbert, a TMI Hungary ügyvezető igazgatója és Borsos György, a Door Consulting képviselője volt segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik