Belföld

Hová tűnt az a sok pénz?

Bár a kormány a Széll Kálmán Tervbe elfelejtett beírni olyan elemeket, mint a táppénz csökkentése, a munkanélküli segély időtartamának kurtítása vagy a nyugdíjak éves emelésének visszavétele – ezt szerencsére később szűk körben, makroelemzők előtt pótolták -, az iromány ennek ellenére érdekes, helyenként szórakoztató is.

„A száz leggazdagabb magyar közt számon tartott milliárdosok (Gyurcsány Ferenc, Kóka János, Veres János, Bajnai Gordon) állami vezetőként hatalmas hiteleket vettek föl, aztán ez a sok pénz eltűnt” – olvasható az anyagban (akiket egyébként – legalábbis a Napi évente megjelenő toplistája szerint – nem tartanak számon a 100 leggazdagabb magyar között).

tervezett megszorítások

A megszorításokról a Széll Kálmán Terv, illetve az azt bemutató politikusok keveset árultak el, ám később makroelemzőknek többet is elmondtak, így már viszonylag sok részletet tudunk.

– táppénz csökkentése
– munkanélküli segély időtartamának csökkentése
– a nyugdíjak emelése inflációkövető lesz (jelenleg bizonyos feltételek esetén részben jövedelemkövető is, ami hosszabb távon előnyösebb a nyugdíjasoknak az inflációkövetésnél)
– a korhatár előtti nyugdíjba vonulás visszaszorítása
– a rokkantnyugdíjasok (zömük 50 feletti, a munkaerőpiacon értékesíthető tudással nem rendelkezik) egy jelentős részének kiszórása a munkaerőpiacra
– a gyógyszertámogatások csökkentése (ami a kormány ígérete, nem hoz áremelkedést)
– segélyekre fordított összegek csökkentése
– családi pótlék befagyasztása
– utazási kedvezmények csökkentése
– kevesebb felsőoktatási szak támogatása

Forrás: Széll Kálmán Terv, portfolio.hu

A dolgozat hozzáteszi: „az mégse járja, hogy miközben a magyarok vért verítékezve kell, hogy nyögjék a nyolc év alatt fölvett hitelek törlesztését, aközben azok, akik ezeket a hiteleket fölvették és nyomtalanul eltüntették,
minden következmény nélkül élik világukat.” A „terv” jótékony homályban hagyja, hogy a felvett hiteleket a fenti politikusok a házukba építették bele, vagy a költségvetési törvény keretében költötték el, avagy a jegybank devizatartalékát gyarapították. Az biztos, hogy „ki kell tehát vizsgálni a hiteleket fölvevők felelősségét, és el kell őket számoltatni.”

Értékes mondat még, hogy „ha a korábbi, kötelező magánnyugdíj-pénztári rendszer átalakítását nem végeztük volna el, ma már az is kétséges lenne, hogy egyáltalán ki tudjuk-e fizetni a nyugdíjak teljes összegét.” Minthogy az szja-rendszer átalakítása 500 milliárd forintos bevételkiesést okoz, a maga sajátos módján még igaz is az állítás.

Akadnak még erős mondatok. „A középiskolai rendszer is komoly átgondolást kíván: hiányzik az egészséges arány a gimnáziumok, a szakközépiskolák és a szakiskolák között. A tanulók 18 éves korig tartó tankötelezettsége is súlyosbítja ezt a problémát. Miközben a gazdaság egyes területei, a kétkezi szakmákban komoly munkaerőhiánnyal küzdenek, feleslegesen hosszan és sokszor rossz irányba képezzük gyermekeinket: ez is az adósság növekedésének és újratermelődésének egyik oka. (…)az oktatási kötelezettséget a jelenlegi 18-ról 15 éves korra szállítjuk le.” Pozitívumként viszont meg kell jegyezni, hogy a kormány ezt követően nem javasolja új időszámítás bevezetését, így továbbra is 2011-et írunk (s nem a társadalompolitikai változásokkal összhangban mondjuk 1512-t – Balla István publicisztikája itt olvasható.)

Az Új Széchenyi Tervben a gyógyszeripar még mint támogatásra érdemes hazai sikerágazat tündököl. A kormány a Széll Kálmán Tervben azonban – mondhatni „Széll-kakas” módjára – már egészen másképp láttatja az iparágat.

„Ma Magyarországon az egészségügy a betegségből indul ki ahelyett, hogy az egészségre koncentrálna. (…) A gyógyszerkassza kiadásainak fedezetére hitelt vesz föl az állam, és egy átláthatatlan, korrupt rendszeren keresztül ez a pénz a gyógyszergyárakhoz kerül.”

A Széll Kálmán Terv nem kezeli azt a sajátos ellentmondást, hogy az államadósság lefaragását tűzi ki célul, s mégis gigantikus adóbevételekről mond le idén a kormányzat. Azt sem hangsúlyozza, hogy ez a cél döntően az államhoz került magánpénztári vagyonból teljesül (Matolcsy György előadása szerint a teljes vagyon 63 százaléka szolgálná ezt a célt – a maradók vagyona 10 százalék, 18 százalék megy el idén folyó kiadásra, 9 százalék a reálhozam.) Akad viszont kommunikációs szempontból bravúros két mondat. „A Széll Kálmán Tervre vonatkozó politikai döntés szerint azonban 2013-2014-ben még nem csökkentjük 19 %-ról 10 %-ra a társasági adó általános szintjét, miközben megtartjuk 500 millió forint nyereségig a 10 %-os adómértéket. Ez 120 milliárd forinttal segíti az államadósság-csökkentés programját.”

Az állam tehát úgy tesz szert bevételre, hogy nem csökkent adót. Ebből a bevételből apasztja az adósságot. Sok múlik a megfogalmazáson.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik