Belföld

Mercedes új E-osztály – S-osztály kicsinyítve

A stuttgarti mérnököknek ismét úgy sikerült maradandóan újat alkotniuk, hogy tartózkodtak a radikális változtatásoktól. Az autó arculata kitűnően illeszkedik a csillagos márka többi modelljéhez.

Mercedes új E-osztály – S-osztály kicsinyítve 1Megjelenésében harmonikusan olvadnak össze a jelenlegi C-, E- és S-osztály stílusjegyei. Az új Mercedes E-osztály formája a nagytestvér S típust idézi: a laposabb motorháztető, az emelkedő övvonal és az íveltebb tető a felső-középkategóriás Mercedesnek is kupészerű megjelenést ad. Az első dupla fényszórók nem kerültek közös búra alá, körlámpásnak viszont már nem igazán nevezhető az E-osztály, a világítótestek a korábbinál is nyújtottabb, ovális formát kaptak. A farrész szintén a nagytestvérre emlékeztet, a visszapillantó-tükrökbe integrált irányjelzők pedig már a Mercedesek ismertetőjegyévé váltak. Érdekes megoldás a szinte teljes tetőfelületet elfoglaló, két részből álló napfénytető.

Nem méretben, tudásban nagyobb

Mercedes új E-osztály – S-osztály kicsinyítve 2A formával ellentétben az autó méretei nem változtak: hosszúsága centiméterre megegyezik a kifutó modellével. Magassága csupán egy, szélessége pedig két centiméterrel nőtt. Az utastér is csak szerényebb mértékben nőtt, de ez nem jelenthet problémát, hiszen már az előd is a kategóriájának egyik legtágasabb képviselője volt. A karosszéria 18 százalékkal merevebb lett, az orr- és farrész egyes elemeit pedig úgy alakították ki, hogy könnyen lehessen javítani őket. A motorháztető, a csomagtartó-fedél és az első sárvédők alumíniumból készültek, a hátsó felfüggesztésnél szintén alkalmaztak könnyűfémeket, így az új E-osztály súlya nem haladja meg az elődét.

Drága volt a fejlesztésAz új E-osztály pontosan két évnyi fejlesztési idő után látott napvilágot. A munkálatok költsége és a befektetések meghaladták a 2 milliárd eurót.

Az elöl elhelyezkedő karosszériaelemekben speciális szenzorokat helyeztek el: baleset esetén az adaptív első légzsákok és överő-határolók az ezek által adott információk alapján lépnek működésbe, az ütközés erejének megfelelően. Az anyósülés előtti légzsák csak akkor nyílik ki, ha az ülésben elhelyezett szenzorok utast érzékelnek – akkor viszont az ott ülő súlya alapján történik az életmentő lufi felfúvódása. Az elöl elhelyezett gyerekülést szintén magától felismeri az elektronika, így nem kell a légzsák kikapcsolásával bajlódni. Természetesen nem hiányoznak az első oldallégzsákok és a függönylégzsákok sem.

Tömény high-tech

Tömegautó?A stuttgartiak legalábbis remélik, hogy az lesz. Elődjéből (a W210/S210 modellből) ugyanis “csupán” 1,3 milliót értékesítettek 1995-ös megjelenése óta, holott az azelőtti modellből (W124) 2,2 millió fogyott, igaz tíz év alatt. Sőt, az ősmodell, a ma már leginkább “zöldségesmercinek” becézett W123 kilenc év gyártási idő alatt, 2,4 millió példányban kelt el. Bár a 70-es és a 80-as évekhez képest átrendeződött a Mercedes gyártási programja, és a C- és az A-osztály is jelentős mértékben részesedik az árbevételből, a legfontosabb tartópillér továbbra is az E-osztály.

Az E-oszályhoz számos elektronikus berendezés jár alapáron, és még több rendelhető az extralistáról. Szériafelszerelés a blokkolásgátló, a menetstabilizáló rendszer (ESP), a fékasszisztens, az esőérzékelős és fokozatmentes ablaktörlő, a Speedtronic elnevezésű sebességtartó automatika, valamint az SBC. Ez utóbbi rövidítés a Sensotronic Brake Controll nevű elektrohidraulikus fékberendezést takarja, mely a gyár szerint vészfékezéskor illetve nedves úton nagyobb biztonságot nyújt. Az új E-Merci az első “tömegautó”, melyet ezekkel az SL-ben debütált elektrohidraulikus fékekkel szereltek fel. (És hogy mindezek mellett az elitmodellek exkluzivitása is megmaradjon, a kocsi nem kapta meg az elektronikus futóműszabályozó ABC (Active Body Control) rendszert; az továbbra is az SL-, a CL- és az S-osztály kiváltsága.) Ugyancsak alapáras a többfunkciós kormánykerék és a nyolc hangszórós rádió. Mindezek mellé felár ellenében rendelhetünk követési távolságot tartó automatikát, hangvezérlésű navigációs berendezést, vagy éppen ülésszellőztetést. Az új, fiatalosabb kialakítású utastér formái szintén az S-osztályt juttathatják eszünkbe.

A bajorokat is le kell győznie

Mercedes új E-osztály – S-osztály kicsinyítve 3A Mercedes egyik célja, hogy az új E-osztály a vezetési élmény terén is felvehesse a versenyt egyik legnagyobb riválisával, az 5-ös BMW-vel. Ezt szolgálja az Airmatic elnevezésű légrugós felfüggesztés, amely csak a csúcsmodell E 500-asban szériafelszerelés, de a többi változathoz is megrendelhető. A vezetési élmény másik fontos feltétele a motor. Az E-osztály motorpalettáján egyelőre háromféle benzines és két dízel erőforrás található. Az alap a 2,6 literes V6-os 177 lóerővel, a középutas megoldás a 3,2 literes hathengeres 224 lóerővel, a csúcsmodell pedig a V8-as motorral szerelt E500-as, 306 lóerős teljesítménnyel. Ősztől megjelenik a kínálatban egy 2 literes benzines is, a közvetlen befecskendezéses erőforrás 143 lóerőt fog leadni. A sportverzió most is az AMG házi tuningcégtől érkezik, az E55-öt és fél literes, V8-as, kompresszoros motorja csaknem természetfeletti erővel ruházza fel. A száguldás kedvelőinek azonban várniuk kell, hiszen a BMW M5 és Jaguar S-Type R megszorongatására készülő E55 Kompressor 469 lóerős motorjával, összkerékhajtással és számítógéppel vezérelt aktív felfüggesztésével csak 2003-ban várható. A közvetlen befecskendezős dízeleknél az alap a négyhengeres 220 CDI 150 lóerő, utána a 177 lovas, öthengeres 270-es következik. Ősszel egészíti ki a sort a 320 CDI, mely előreláthatólag 197 lóerőt tud majd kipréselni magából.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik