Gazdaság

Vitára kész az élelmiszeretikai kódex

Sem üzleti partnereiket, sem a fogyasztókat nem csaphatnák be az agrárgazdasági etikai kódexet aláíró társaságok. A most egyeztetésre kerülő tervezet iránymutatást adna, milyen feltételekkel illik szerződni, hogyan kell tisztességes árakat kialakítani. Aki megszegné az előírásokat, annak ügyét nyilvánosságra hoznák.


Beszerzési ár alatti értékesítés tilalma

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint káros gazdasági hatásokat váltana ki, ha az új kereskedelmi törvény bevezetné a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát, ugyanis annak mindenekelőtt árfelhajtó hatása lenne. Nemzetközi példákra hivatkozva arra mutatott rá a versenyhivatal, hogy egy ilyen intézkedés következtében a megemelkedő árak elsősorban a rászorultakat – nyugdíjasokat, nagycsaládosokat – sújtja, a kis- és közepes méretű beszállítók kiszolgáltatottságán nem változtat, a profittöbblet pedig a már piacon lévő, gazdaságilag erős kereskedők zsebébe vándorol továbbra is.

Elkészült a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) élelmiszeretikai kódexének vitaanyaga, amelyet a Népszabadság információi szerint pénteken kaptak meg az élelmiszer-alapanyagok előállításában, az élelmiszergyártásban, valamint élelmiszerek árusításában meghatározó szerepet játszó vállalkozások, valamint az ágazati érdekképviseletek. Az érintetteknek körülbelül egy hetük van arra, hogy véleményükről tájékoztassák a kódexet készítő bizottságot. A testület ezt követően készíti el az etikai kódex végleges változatát.


Nyilvánosság a vétkeseknek


A kódex megalkotására idén nyáron Gráf József agrárminiszter tett ígéretet. Szerinte erre azért van szükség, hogy a magyar piacot ne árasszák el az olcsó, és gyenge minőségű importtermékek. A most egyeztetésre kerülő tervezet ezt a célt a versenykövetelmények, a szerződési feltételek, az árképzés meghatározásával, illetve a fogyasztói tájékoztatás követelményeinek előírásával szeretné teljesíteni. A Népszabadság szerint az alkotók azzal kívánják a rendelkezések betartását ösztönözni, hogy a legsúlyosabb ügyeket nyilvánosságra hoznák.


A kódex tervezete szerint az aláírók vállalják, hogy korrekt üzleti kapcsolatot építenek ki partnereikkel, nem sértik azok jó hírnevét, nem tévesztik meg őket, nem írnak elő számukra teljesíthetetlen követeléseket. A tisztességtelen piaci magatartás, a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés, a beszerzési és beszállítói kartell létrehozása, tisztességtelen vételi és eladási árak kikötése ugyancsak sértené a kódexet. Tisztességtelen piaci magatartásnak minősülne, ha egy társaság határozatlan ígéretet tesz vagy szerződésnek nem minősülő megállapodást szorgalmaz. A megrendelő nem várhatja el beszállítójától azt sem, hogy kizárólag vele szerződjön, vagy hogy a legnagyobb kedvezményeket csak neki biztosítsa.


Előny a magyar áruknak


A kódex aláíróinak vállalniuk kellene, hogy azonos ajánlatok esetén előnyben részesítik a hazai termékeket. Mód nyílna arra, hogy az üzletfelek közösen megvizsgálják az árváltozás lehetőségét. A szerződéses kapcsolat során tilos lenne előírni, hogy bármilyen árut vagy szolgáltatást harmadik féltől rendeljenek meg. Vita esetén a megrendelést csak közös megegyezéssel mondhatná le bárki, a kötbér pedig mindkét félnek járna. Az elképzelések szerint, ha nem teljesülnek a fizetési és szállítási feltételek, akkor sincs lehetőség az egyezség ellen vétő társaságot kizárni a neki járó szolgáltatások köréből.


Nem lehet irreális árakat alkalmazni


Várhatóan a legnagyobb vita a kereskedőnek járó visszatérítésekről szóló rendelkezések kapcsán bontakozik ki. Ezen juttatások körét partnereikkel közösen, a kódex aláíróinak előre meg kell határozniuk. Visszatérítés csak valós szolgáltatás fejében járna. E címen ráadásul csak olyan kondíciókat lehetne felszámítani, amelyeket az adó- és számviteli szabályok megengednek. Az aláírók nem alkalmaznának irreális árakat, a szezonális termékekkel pedig az értékesítési szezon első felében nem akcióznának. A kódex előírná még, hogy tilos a fogyasztók megtévesztése. A gyártó neve és címe például a kereskedelmi láncok saját márkás termékeire is felkerülne. Ugyancsak elvárás, hogy a vevő még a boltban csomagolt áruk esetében is tudja, hogy azok honnan származnak és milyen minőségűek. Kiárusítani, árengedményt adni csak akkor lehetne, ha a fogyasztót tájékoztatnák annak okáról. Az egymástól jelentősen eltérő minőségű termékeket a fogyasztó számára jól láthatóan elkülönítve kellene forgalmazniuk az etikai kódexet aláíró társaságoknak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik