Élet-Stílus

A gazdagoknak semmi nem számít

Újsághír lett abból, hogy márciusban 16 darab új Porsche kelt el Magyarországon. Úgy tűnik, a gazdagok vásárlási kedve nem csappant meg. Sőt az utazási kedvük sem, hiszen a hazai utazási irodák egyáltalán nem tapasztaltak keresletcsökkenést a luxusutak terén.

A Porsche esetén egy ilyen megugrás egyik lehetséges oka valóban az, hogy olcsó lett a gyenge forint miatt itthon venni drága autókat. A luxuskategóriában mindig is meghatározó volt a szürkeimport, sok autót hoznak be olcsóbban külföldről. Gyakori eset az is, hogy itt vásárolják, de máshol helyezik üzembe a kocsikat. Jó példa erre a pesti aszfaltot koptató 6-os BMW-k sora, liechtensteini rendszámmal – mondja Róbert Gábor, a Datahouse Kft. autópiaci adatokat közvetítő cég elemzője.

Másfelől a Porsche 16-os volumenében minden bizonnyal benne vannak a cég új modelljének, a Panamerának az előrendelései is, valamint a cég Cayenne terepjárótípusainak eladásai is, amelyek ára azért igen távol van egy klasszikus 911-es Porsche 30-32 milliós alapárától.

Néhány luxusmárka első két hónapja

Néhány luxusmárka első két hónapja

A nagyon exkluzív márkák esetében egyébként eleve euróban számolnak. Mindamellett az ilyen luxuskategóriának is nagy szüksége van egy ilyen kis piacra is, mint a miénk. Az évi 2-4 darabos forgalom is tétel. Megéri fenntartani szalont, még úgy is, hogy nem szoktak az utcáról beesni a vevők. Hiába is tennék, mivel például egy Ferrarit nem is lehet itthon kipróbálni, azt csak Maranellóban teheti meg az érdeklődő.

Különben igen nehéz reális képet alkotni a hazai luxusautó-piacról. A számok akkora változásokat mutathatnak egy pár darabos eladás után, hogy nehéz trendet meghatározni. Ezen a piacon a véletlennek nagyobb a súlya, mint a gazdaság állapotának – véli Róbert Gábor. Az elmúlt két hónap adatai azért összességében azt mutatják, hogy ezek a márkák is megszenvedik a válságot. A legtöbbnél egyébként árat emeltek márciusban, ami viszont nem tükröződik az eladásokban. Annak ellenére sem, hogy egy átlag 5 százalékos drágulás a BMW-nél például 1.870.000-es áremelkedést okozott egy 5-ös modellszámú „fullos” járműnél.

Válságban is utaznak a gazdagok

Nem kell attól tartani, hogy le kell húzniuk a rolót a luxusutakat kínáló hazai utazási irodáknak, ugyanis nem tapasztaltak forgalom-visszaesést az irodavezetők. Akinek van pénze, a válság idején is utazik – derül ki a FN körkérdéséből. „A luxusutak terén továbbra is ugyanazok a régiók kedveltek, maximum aki eddig Thaiföldre utazott, az inkább már Srí Lanka-i utat foglal, mondván ott kevesebb magyarral találkozik – mondta lapunknak Benson Zsolt, a Go4 Travel kiutaztatási referense.

A gazdagoknak semmi nem számít 2

A válság ellenére továbbra is keresik a tengerentúli utazásokat, még ha fejenként körülbelül 600 ezer–1 millió forintba is kerül egy-egy út. „Nagy az érdeklődés a Cook kapitány nyomában elnevezésű luxushajótúránk iránt (18 napos út Új-Zélandra és Ausztráliába körülbelül 1 millió forintért – szerk.), de sokan keresik fel a Karib-térség ismertebb szigeteit (Bahamák, Jamaica, Kuba), valamint Francia Polinézia csodálatos atolljait is” – összegezte tapasztalatait Szögi Judit, az Sz-Line utazási iroda igazgatója. A karibi nyaralások egyébként 300-400 ezer, míg a Hawaii-szigeteki utak 500-750 ezer forintra rúgnak egy fő számára.

A charter ajánlatokat kínáló utazási irodák tapasztalatai szerint egyedül csak a középkategóriás utaknál érezhető változás: egyrészt az olcsóbb szállásokat keresik (pl. Ausztria, Horvátország), másrészt lecsökkent az utazások időtartama (7-ről 4 napra). „Már figyelmeztettem a horvát kollégákat, készüljenek fel arra, hogy a szombat-szombat turnus helyett a szezonban a csütörtök-vasárnap turnusokat fogják kérni” – hangsúlyozta Benson Zsolt. Az olcsóbb utak esetében úgy tűnik, hogy Egyiptom, Tunézia és a török riviéra lesznek a válság vesztesei, például már nem akkora az érdeklődés a 3-4 csillagos törökországi szállodák iránt, mint ahogy a korábbi években. Szögi Judit úgy látja, megmaradt a kereslet a buszos és a repülős körutazások iránt. Ezek a típusú utak az előző években is kelendőek voltak, de egyáltalán nem veszítettek vonzerejükből, még a válság ellenére sem.

Csillogás a válságban is

Válság ide vagy oda, a luxusmárkák továbbra is keresettek. A FigyelőNet információi szerint az Andrássy úti luxusüzletek (Gucci, Louis Vuitton, Robert Cavalli, stb.) forgalmát sem rendítette meg az elmúlt hónapokban jelentkező gazdasági recesszió. Sőt például a 600 ezer–1 millió forintos TAG Heuer márkájú karórák iránt sem csappant meg a kereslet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik