Élet-Stílus

Már a mozikban: Noé bárkája

A Noé Bárkája szerethető film a nagy öregek (Garas, Kállai, Törőcsik) jutalomjátékával, néhol kissé értelmezhetetlen modernkedéssel, és Yonderboi jól megtalált zenéjével.


Noé bárkája

magyar, 2006
Rendező:
Sándor Pál
Forgatókönyv:
Sándor Pál ötlete alapján Tóth Zsuzsa
Operatőr:
Szabó Gábor
Zene:
Fogarasi László Yonderboi
Producer:
Sándor Pál
Szereplők:
Garas Dezső
Kállai Ferenc
Törőcsik Mari
Stefanovics Angéla
Szőke András
Badár Sándor
Szabó Győző
Bordán Adél
Jordán Tamás
Oszvald Marika
Ganxta Zolee

Tizennyolc év után Sándor Pál ott folytatta, ahol annak idején abbahagyta. Talán időzavarnak is tűnik, ahogy a barátságról és az emberi érzelmekről mesél. Főhősei – akárcsak Sándor Pál – igyekeznek feldolgozni azt, ami az elmúlt húsz évben történt körülöttünk. Gyorséttermek nyíltak, régi bisztrók zártak, eltűntek a mozik, és megjelent valami „dövödö” (DVD). Van aki bezárkózik, van aki a múltban él, és van aki alkalmazkodik. Stock Ede (Garas Dezső) például kínai ételt (olajlevest és ragacsos rizst) hord ki, levajazza az uszodázást a kabinossal, teszi a szépet, túlél. Mindeközben képtelen megtalálni a hangot unokájával, aki szintén láthatóan elveszettnek tűnik a huszonegyedik században, akárcsak filmbéli kortársai.

Tényleg a legjobb nagypapa

A Noé bárkája játszódhatna bármelyik pesti gangos bérházban. Laknak itt rapperek, filmsztárnak készülő lányok, kutyatenyésztők, muzsikus cigányok, kínai étteremtulajdonosok, megkattant céllövők, a thai chi rajongói. Ebben a házban él a nyugdíjas moziigazgató is, Stock Ede, aki egyedül neveli unokáját (Stefanovics Angéla), jó barátja, a lakásából évek óta ki sem mozdult nyolcvanegy éves agglegény, Tálas Aurél (Kállai Ferenc), valamint a régi mozi jegypénztárosnője, Csoltinné, aki halálosan szerelmes az egykori mozidirektorba.

Stock a tévében meghallja, hogy egy vetélkedőt hirdetnek, “Magyarország legjobb nagypapája” címmel. A fődíj ötmillió forint. Stock Ede másnap jelentkezik a felhívásra, hogy megnyerje a szabadságot számára még most is jelképező Harley Davidsont. Ehhez azonban meg kell győznie unokáját, hogy tényleg ő a legjobb nagypapa. (Igaz a maga módján.)

Stock a film során igazi nagypapává lesz. Az unokáját csak kényszerből leltározó öregúr az ötmillió és a Harley megnyerése reményében bizony igazi érzelmekre kényszerül. A tizenéves unoka azonban nem az könnyen átverhető, megnyerhető kislány. Pályaudvarra jár éjszakánként pár perces szexuális élményért, amit persze mély szerelemkén él meg. Emellett füvet szív, és az öngyilkossággal is megpróbálkozik.

Értelmezhetetlen viharjelenet

A nagypapa és az unoka kapcsolatát eleinte a teljes közömbösség jellemzi, és ugyanígy a ház lakói sem képesek a film kezdetén egy nyelven beszélni. Nyilván ezt akarhatta a rendező érzékeltetni a film elején, amikor az érthetetlenül hosszúra nyúlt viharjelenetben bemutatták a világ zűrzavarát, borzalmait. A videoklipszerű képsorra vélhetően csak a film címének igazolására volt szükség, dramaturgiailag elég erőtletettnek tűnt.

Ahogy a közös cél, a megnyerendő ötmillió forint képbe kerül, igazi közösségé formálódik a bérház addig egymásról tudomást sem vevő lakóközössége. A ház lakói a filmben csak mellékszálként jelennek meg. (Ettől függetlenül Oszvald Marika, Szarvas József, Kiss Mari, Alföldi Robert, Szőke és Badár alakítása már önmagában is zseniális.) Az abszolút főszereplő a három öreg. Ha ők a vásznon vannak, a film megtelik élettel. Garas, Kállai, Töröcsik egyenként is elvinnék a hátukon a Noé bárkáját.

Nagy felfedezése a rendezőnek ezentúl a zeneszerző, Yonderboi, valamint a többek közt a felejthetetlen madártávlatú budapesti képeket jegyző operatőr, Szabó Gábor.

A Noé bárkája egy régimódi humanista film, amitől ne várjunk forradalmat. De rákényszerít minket az önvizsgálatra: van-e olyan barátunk, családtagunk, szerelmünk, vagy bárki, akit igazán tudunk szeretni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik