Képviseli mindazt, amiről az óceánnak ezen a felén a hiphopnak (vagy ahogy ők, “szigetlakók” kezdettől fogva hívják: triphopnak) szólnia kell. Valóságos óriás ő.
Pedig Roots (valódi nevén Rodney Hylton Smith) ahhoz képest, hogy meddig jutott a dél-londoni Pentecostal (Pünkösd) templomtól, ahol ti. – karibi szülők gyermekeként – felnőtt, voltaképpen friss húsnak számít. “Alig” tíz éve gyűri csupán, ám cserébe eszeveszett tempóban: mára lubickolni lehet a rengeteg fekete korongban, melyeken így vagy úgy, de rajta van a kezeinek nyoma.
Első megjelenéseit ’94-ben még az IQ Procedure nevű formáció tagjaként produkálta, az év végére azonban beindult szólókarrierje, és Roots Manuva néven is debütált a Blak Twang Queen’s Headjében. A legendás Ninja Tune legabsztraktabb irányokra specializálódott “tagozata”, a Big Dada hamar ki is vetette rá a hálóját, így korai éveiben kizárólag olyan arcok között dolgozott, de güzü módjára ám, mint Skitz, Mr Scruff, Mica Paris, 23 Skidoo vagy Pharao Monch, hogy csak a leghírhedtebbeket említsük.
Önálló albumai, a ’99-es Brand New Second Hand, a 2001-es Run Come Save Me, majd az ezt sok tekintetben meghosszabbító, 2002-es Dub Come Save Me, illetve friss munkája, az Awfully Deep mind igaz gyöngyszemei a kortárs fekete muzsikának, melyekben a raggagyökerek és a nagyvárosi életérzés, a karibi lelkület és a brit patriotizmus, a triphop és az absztrakt hiphop, az acid és a dzsessz úgy vannak egymással, mint a turbékoló galambok.